Futz Skrevet May 21, 2006 Rapporter Skrevet May 21, 2006 Dagens leder (sakset) fra BT (var fulgt op med 2 midtersider om "Skatteunddragernes" biler (Kaldet gulplade sportsvogne - !?): Gudske tak og lov kan han han ikke lukke "smuthullet" til Sverige for vi er nok de næste han bliver jaloux på nu når huset i kartoffelrækkerne og Café Latter´ne bliver lidt dyrere med rentestigningerne. (måske var det hvid plade afgifterne man burde se på (i stedet for den der DDR vinkel om hvad der er nationaløkonomisk ubekvemt !!!)) B.T. 20. maj 2006, 1 sektion, side 2 Af Hans Uffe Christensen S alget af biler med gule plader er nærmest eksploderet i Danmark. Det kan man vælge at glæde sig over. Mange mennesker får rigtigt meget bil for få penge. Eller man kan sørge over, at familier med brug for mere end to-tre siddepladser bliver brandbeskattet. Under alle omstændigheder er det grotesk, at næsten identiske biler kan sælges til ekstremt forskellige priser. Skurken er selvfølgelig det danske skattesystem med verdens højeste registreringsafgift på biler. Nødvendige afgifter Efter denne skibents mening er det en nødvendighed med betydelige afgifter på biler. Biler er et så efterspurgt et forbrugsgode, at salget nødvendigvis må styres. Ikke mindst set fra en dansk vinkel, hvor det nationaløkonomisk er ubekvemt, hvis for stor en del af forbruget ryger til goder, der ikke produceres i Danmark. Men som vor reportage om »sportsvogne« på gule plader viser, så har udviklingen taget retning mod ren skattetænkning. Sportsvogne på gule plader har vist aldrig været hensigten med afgiftslempelsen på varevogne. Det samme gælder millionærbiler som de store firehjulstrækkere, der ligeledes kan fås til en brøkdel af prisen, hvis man skifter de hvide plader ud med gule. Grundlæggende galt Bilbranchen er glad for de billige gulplade-biler. De er mindre prisfølsomme og kan sælges med større avancer. Men der er noget grundlæggende galt i at straffe borgere med et større transportbehov. Flere børn. Derfor bør gulplade-sektoren efter vor mening underkastes et kritisk eftersyn. Biler på nedsat afgift bør være forbeholdt erhvervslivet af konkurrencemæssige hensyn. Privates brug af smuthullerne bør lukkes. Jeg ved, at det er et upopulært synspunkt, men efter min mening bør biler på gule plader udelukkende være forbeholdt erhvervsmæssige formål.
Persson Besvaret May 21, 2006 Rapporter Besvaret May 21, 2006 Jeg må da blankt tilstå at jeg finder det dybt tåbeligt at et par bagsæder koster 180%, eller hvor meget det nu er... Om det så betyder at man fjerner afgiften på hvidplade bilerne eller om man tilføjer afgiften på gulplade bilerne er jeg ret ligeglad med. For mit vedkommende har det intet med misundelse at gøre (jeg bor nemlig allerede i sverige, og tilhører den gruppe af danskere der går under betegnelsen 'fornuftsdanskere').
Guest PeterK Besvaret May 27, 2006 Rapporter Besvaret May 27, 2006 Jeg har personligt hørt Hans Uffe Christensen fra BT (har skrevet om biler i BT i mange år) sagt at han snart vil flytte til Sverige og så skulle han have en AC Cobra bla bla........... Et par måneder efter svinede han danskere som kørte på svenske plader og sagde at det HOLDTE IKKE EN METER.... Det var i en artikel hvor BT anmeldte Audi A4 cab. Konklusion: Han fik nok ikke lov til at flytte for konen:laugh:
bananas Besvaret May 28, 2006 Rapporter Besvaret May 28, 2006 Jeg kan ikke lide mandens argumenter - "nationaløkonomisk ubekvemt" - "ryger til goder, der ikke produceres i Danmark". Sludder og vrøvl og merkantilistisk bavl. Hvis logikken i det argument videreføres skal vi afskaffe al international handel. Det vil så resultere i at vi bliver ludfatittige, fordi alle priser på vores typiske forbrugsgoder, som mad, tøj osv. mangedobles. Betalingsbalancen og "nationaløkonomien" kan sagtens klare at afskaffe bilafgifterne - den slags er selvregulerende. Statsbudgettet kan bare ikke, og det er der, at skoen trykker for politikerne. Men derudover er det da ud fra et miljø-mæssigt synspunkt fuldstændig vanvittigt at de store 4-hjulstrækker SUV'er tildeles en klækkelig skatterabat i forhold til normale biler. Der er jo ingen logisk forklaring på den skatterabat ud over at afgiftssystemerne er FUBAR (Fucked Up Beyond Any Recognition).
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu