Mohlin Skrevet June 23, 2006 Rapporter Skrevet June 23, 2006 Jag har en fråga som går "på andra hållet", men många här verkar vara duktiga på skatteavtalen så jag chansar. Jag bor och jobbar i Danmark, men har kvar lite pengar på mitt svenska Skandiabankskonto, för bekvämlighet. Nu undrar min man - som alltså är dansk och givetvis också bor i Danmark - om man kan flytta pengar från Danmark till mitt svenska konto, få ränta på pengarna där och skatta för den räntan i Sverige (det dras ju automatiskt, 30%). Eller kommer Danmark att vilja ha nallarna i den skatten också? "Problemet" är att vi snart har betalt så pass mycket på huset att vi får positiva kapitalinkomster, och kan man helt lagligt komma undan lite billigare så varför inte?
Guest Trine Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Da du bor og arbejder i DK er du FULD SKATTEPLIGTIGT i Danmark, det betyder alle dine formuer på udenlandske konti skal opgives på din selvangivelse. Det er samme issue med alle de udenlandsprofessionelle fodboldspillere der er flyttet tilbage til Danmark og har "glemt" at opgive deres udenlandske bankkonti til Skattevæsenet. Elller jeg er ikke skatteekspert, men jeg vil tro det hænger sådan sammen...
Mohlin Besvaret June 23, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 23, 2006 Hmmm... Nu har ju Danmark inte förmögenhetsbeskattning, så jag uppger gärna min stooora förmögenhet (eh..) på min sjelvangivelse. Det vi provar komma undan är ränteintäkterna, 30% i Sverige, rakt av, men i Danmark läggs de på topskatten och det blir 66% eller nåt. Inte för att det blir de stora summorna, men "många bäckar små.." som man säger i Sverige!
Guest Trine Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Hmmm... Nu har ju Danmark inte förmögenhetsbeskattning, så jag uppger gärna min stooora förmögenhet (eh..) på min sjelvangivelse. Det vi provar komma undan är ränteintäkterna, 30% i Sverige, rakt av, men i Danmark läggs de på topskatten och det blir 66% eller nåt. Inte för att det blir de stora summorna, men "många bäckar små.." som man säger i Sverige! Enig!! Alt vi kan få ud af topskat skal UT:)
mrode Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Hmmm... Nu har ju Danmark inte förmögenhetsbeskattning, så jag uppger gärna min stooora förmögenhet (eh..) på min sjelvangivelse. Det vi provar komma undan är ränteintäkterna, 30% i Sverige, rakt av, men i Danmark läggs de på topskatten och det blir 66% eller nåt. Inte för att det blir de stora summorna, men "många bäckar små.." som man säger i Sverige! Nej, formueskatten er droppet i Danmark, men renteindtægter på udenlandske konti skal beskattes i Danmark som Moerke skriver.. Tror ikke du får SKAT til at slippe kløerne i din svenske konto, hvis de opdager den.
Guest Trine Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Nej' date=' formueskatten er droppet i Danmark, men renteindtægter på udenlandske konti skal beskattes i Danmark som Moerke skriver.. Tror ikke du får SKAT til at slippe kløerne i din svenske konto, hvis de opdager den.[/quote'] Men skal du så beskattes både i Sverige og i Danmark? Det er der jeg halter lidt.. det er sgu da unfair:(
Mohlin Besvaret June 23, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 23, 2006 Nä.. Tänkte nästan det. Tackar för hjälpen. Glad midsommar!!
mrode Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Men skal du så beskattes både i Sverige og i Danmark? Det er der jeg halter lidt.. det er sgu da unfair:( Nej, du skal vel ikke beskattes i Sverige? Ellers kan man modregne svensk betalt skat i den danske.
Mohlin Besvaret June 23, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 23, 2006 Jag har alltid blivit beskattad av svenska ränteinkomster i Sverige. Och jag har fått en svensk deklaration hemsänd med "Inkomst av kapital" och "Erlagd skatt". Något år har jag fått 1 (en) krona i restskatt. Puha! Jag förmodar att man inte ska betala skatt en gång till på de pengarna i Danmark????
mrode Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Danmark følger globalindkomstprincippet, hvor man skal beskattes af alle indtægter, både danske og udenlandske.. Det er kun fordi SKAT ikke kender til din svenske konto at de ikke har afkrævet beskatning af dine renteindtægter.
Lingon Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Jag har alltid blivit beskattad av svenska ränteinkomster i Sverige. Och jag har fått en svensk deklaration hemsänd med "Inkomst av kapital" och "Erlagd skatt". Något år har jag fått 1 (en) krona i restskatt. Puha! Jag förmodar att man inte ska betala skatt en gång till på de pengarna i Danmark???? Du udfylder bilaget til selvangivelsen som hedder Selvangivelse for udenlansk indkomst. Det kan findes her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=56180&vID=0 . Om du har fået 100 svenske kr i rente (omkring 80 danske kr) skriver du 80 kr i det felt der hedder Renteindtægter. I det felt der hedder Betalt udenlandsk indkomstskat skriver du 24 kr. (om du har betalt 30 svenske kr i skat i Sverige og det modsvarer omkring 24 danske kr). Hvis du har en skat på 56 procent i Danmark kommer skal du totalt betale 56 procent af 80 kr. Det vil sige 45 danske kr. Da du allerede har betalt modsvarende 24 danske kr til Sverige, afregnes disse fra din danske skat, så du reelt bare betaler 21 danske kroner i skat til Danmark.
Mohlin Besvaret June 23, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 23, 2006 Det er kun fordi SKAT ikke kender til din svenske konto at de ikke har afkrævet beskatning af dine renteindtægter. Uuuppps..... Det visste jag inte. Alla som jobbar på SKAT räcker upp en hand.
Guest Trine Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Alla som jobbar på SKAT räcker upp en hand. Alle som har sympati for SKAT rækker hånden op!!! NOT:)
Mohlin Besvaret June 23, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 23, 2006 Gäller inte detta er svensk-danskar också? Alltså att ni ska ta upp ränteintäkterna i er danska sjelvangivelse? De flesta av er är väl fullt skattepliktiga i Dk i och med att ni jobbar där? Eller? Det var längesen jag pendlade, så jag kommer inte riktigt ihåg. En kul grej som hände, ja kul o kul, var när jag började jobba i Danmark. Detta hände den 1e juli vilket innebär att jag skulle betala skatt i 6 månader i Sverige och 6 månader i Danmark det året. I Sverige fick jag tillbaka en massa pengar, för där räknar man 1. Hur mycket har du tjänat detta året? 2. Hur mycket har du betalt i skatt? 3. Hur mycket borde du betalt med den årsinkomsten? I Danmark däremot räknar man: 1. Vad är din månadslön? 2. Hur mycket skatt per månad ska du betala om vi räknar om detta till en årsinkomst?! 3. Att du bara jobbar 6 månader detta året är inte något vi tar hänsyn till... Det var ett välkomnande det.... Till och med den trevliga skattedamen var lite generad! "hmmm, ja...vi är ganska kreativa i Danmark."
Guest Trine Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Gäller inte detta er svensk-danskar också? Alltså att ni ska ta upp ränteintäkterna i er danska sjelvangivelse? De flesta av er är väl fullt skattepliktiga i Dk i och med att ni jobbar där? Eller? Det var längesen jag pendlade, så jag kommer inte riktigt ihåg. Nej vi er begrænset skattepligtige i DK, så vi skal deklarere renteudgifter fra SE i DK (hvis vi vælger grænsegængerreglen) men deklarere renteINDTÆGTER i SE, også dem fra Danmark...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu