Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsan folkens Min kæreste og jeg fik en lille knægt for en måned siden, og så var det jo at vi tænkte at det måske også var tid til at få papir på hinanden (ikke noget romantik her hehe). Vi vil så gerne have et af mine mellemnavne som efternavn begge to. Umiddelbart skriver Kbh Kommune at navneændring for danske statsborgere skal ske i det land de bor i, men må jeg gerne tage et mellemnavn som efternavn i SE? Vi vil begynde med at søge om at måtte blive gift, for ellers når vi det nok ikke ti august, som planen er. Kan jeg så derefter skifte navn (som skrevet ovenstående) og så kan min kone tage det efternavn? Typisk at der lige er kommet så lempelige regler i DK, og så må man ikke udnytte dem :-)

Besvaret

Meget fleksible i Sverige Da vi i sin tid skulle have navngivet vores sön (Dåben har intet med navnet at göre i Sverige) Skulle han som sine sökende have mine 2 navne. Men det kan man ikke. Man kan have et ef hver foräldres. Skattekontorets forslag til det blev at de sögte om at det ene navn- mellem navnet som fornavn. Alle Svenskere kan så tage dette som fornavn da det blev registret. Mig og min datter hedder derfor et drenge navn til fornavn, sjovt. Min mors onkel fik et flip da han hörte at "hans" familie navn nu er fornavn i Sverige, sjovt igen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...