Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg bor jo i Sverige og arbejder i DK, og er derfor medlem af Dansk Metal A-kasse. Skulle jeg blive arbejdsløs har jeg kunnet læse mig frem til at man så bliver overført til en svensk a-kasse, som man så skal have penge fra. Men jeg overvejer nu at tegne en lønforsikring, så jeg er sikret det samme i 6 måneder hvis jeg skulle bliver arbejdsløs. Men kan bliver den også overført til Sverige, eller hvad? Hvis ikke den kan det, er det vist rimelig ligemeget med at ha den. Takker.

Besvaret
Hej Men jeg overvejer nu at tegne en lønforsikring, så jeg er sikret det samme i 6 måneder hvis jeg skulle bliver arbejdsløs. Men kan bliver den også overført til Sverige, eller hvad? Takker.
Har du overvejet at spørge dem der sælger den omtalte forsikring - mon ikke de ved det bedst???
Guest carspar
Besvaret

Den forsikring kan du ikke bruge da den knytter sig til en dansk A-Kasse. Ved arbejdslöshed så skal du selv söge om at blive overfört til en svensk A-kasse og så ophörer forsikringen. Så disse forsikringer kan tegnes på begge sider af sundet men vi pendlere kan ikke omfattes.

Guest ThomasO
Besvaret

Hold dig langt væk fra de lønforsikringer, med mindre du har en virkeligt stor løn som du har besvær med at sikre. En af mine pårørende har siddet og solgt sådan nogen, reglerne er rimeligt klare, de er knyttet direkte op imod A-kassen som Caspar siger. Det er i en langt højere grad end du sikkert har læst i papirerne. F.eks står der i loven at man højest kan få udbetalt 80% af sin tidligere løn ved ledighed. Uanset hvorledes du forsikrer dig, hedder den 80% af din tidligere samlede løn mester. Det står nok i forsikringspapirerne, men ikke på forsiden. Tjener du 20.000, og bliver ledig med 16.000 i A-kasse. Ja så får du ikke de sidste 4.000 du troede du forsikrede dig imod, fordi der er loftet på de 80% af din tidligere samlede løn. Det er loven der gælder her. Og... Hvis du er arbejdsløs i en måned og lige mangler en arbejdsdag, så falder måneden ikke til udbetaling. De tjener styrtende med penge på de forsikringer..... jeg siger dig..... rigtigt mange penge.... og det er desværre typisk lavtlønnede der køber dem i god tro. Min pårørendes råd til dig er at spare 20.000 op på en konto, og bruge dem som buffer hvis du bliver arbejdsløs, den kan også bruges til buffer for noget andet samtidigt. Og det koster reelt ikke en krone at have i beredskab. Skulle du miste dit arbejde .....hvad så...... så tag det første og bedste i DK. Der er nok bedre betalt at sælge isvafler på deltid nede på stranden i november, end at være på SE A-Kasse med en defekt lønforsikring. Det agter jeg da at gøre, snuppe et vente job imens man leder.... alle skriger jo på arbejdskraft p.t. Arbejdsløs er noget man vælger med omhu idag, det er næsten umuligt at finde en stilling som arbejdsløs. Med mindre man er 200% ubrugelig eller akademisk Rasmus modsat, og vil være ledig professor inden for sin fagruppe.

Besvaret
Arbejdsløs er noget man vælger med omhu idag' date=' det er næsten umuligt at finde en stilling som arbejdsløs. Med mindre man er 200% ubrugelig eller akademisk Rasmus modsat, og vil være ledig professor inden for sin fagruppe.[/quote'] Det er sådan set rigtigt - men husk lige på, at der nu om dage stadig findes en lang række kroniske sygdomme, stress relaterede sygdomme og trafikulykker man kan blive ramt af, som kan forhindre en i at arbejde. Eller endnu værre - gøre en delvist invalid så man ikke kan få invalidepension, men heller ikke arbejde nok til at beholde ens nuværende (formodentlig) godt betalte job, og i stedet permanent må nøjes med et lavt betalt job.:scared: P.t. er sandsynligheden for at blive ramt af noget sådant nok større end for at blive ramt af ikke sygdomsforårsaget arbejdsløshed.
Guest ThomasO
Besvaret

Yes.... men læs lige hvad jeg skrev mht at a-kasse+forsikring SAMLET må være 80% af din tidligere løn. Det står i loven. Altså er der en begrænsning i din dækning, og samtidigt er den ubrugelig, når man bor og arbejder på 2 forskellige arbejdsmarkeder. Det skriver Caspar også.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...