Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Søger tips til en måske lidt lidt kringlet historie men skal gøre den kort. Har en firmabil i DK og kører ikke privat i denne. Min ide er så at selv købe en MB Viano som jo er en kassevogn som jeg så også kan bruge til og fra arbejde inkl. kæresten. Hvordan er reglerne og lign. for dette. Er klar over at jeg kan gøre hvad jeg vil når det er min egen. Men jeg vil jo gerne have firmaet til at betale den. 1.problem er at det så er uden moms da de ikke har int. for andet. Og jeg så stadig ikke kan køre privat. 2.problem er at de jo ikke har muligheder for at købe svensk med forsikringer osv. Hvordan kan man gøre? Kan de leje den af mig, for jeg stiller min privatbil til rådighed uden at jeg skal til at betale skat af alt muligt. Eller er vi ovre i noget med km-penge.

Besvaret

Det er ret simpelt, og du har i princippet bare to muligheder: 1) Køb bilen selv og lad firmaet betale for din erhvervsmæssige kørsel (også kaldet skattefri kørselsgodtgørelse) 2) Få firmaet til at lease (eller leje) en Viano i Sverige og stille den til rådighed for dig som firmabil (med firmabilsbeskatning til følge) Om de kan "lyfte" momsen eller ej ved jeg ikke, men det burde ikke være noget problem Alt andet vil ende i noget knyt...

Besvaret
Det er ret simpelt, og du har i princippet bare to muligheder: 1) Køb bilen selv og lad firmaet betale for din erhvervsmæssige kørsel (også kaldet skattefri kørselsgodtgørelse)
Jeg har søgt under skat.dk og fundet frem til 330øre/km Er det noget firmaet skal betale, eller får jeg de kroner tilbage hvert år i skat. (EDIT. Ved ikke lige om nogen har læst dette, men Når jeg tænker lidt over det er dette nok et dumt spørgsmål, da pengene nok skal komme fra firmaet som jeg så bare ikke skal betale skat af.) Hvad med brændstof? Bruger jeg fortsat firmakortet eller skal de 330øre dække det også.
Besvaret

Dem får du udbetalt sammen med lønnen. De første 20.000 km. giver 3,30 kr./km - derefter er det en anden (og lavere) sats. Mener den er omkring 1,10 kr. men er ikke sikker. Du skal aflevere en kørselsoversigt hver måned, og du skal overfor Skattefar kunne redegøre for din kørsel (dvs. gem brændstofkvitteringer, færgebilletter, brobilletter o.s.v.). Beløbet "dækker" dine udgifter til kørsel, og du kan således ikke få yderligere (skattefri) kørselskompensation af firmaet.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...