Classen Skrevet August 31, 2006 Rapporter Skrevet August 31, 2006 Hejsa. Så er jeg ved at være færdig med studiet - mangler kun specialet, dvs. jeg står ledig om 7-8 måneder. Har boet i Malmø i nu to år men tror desværre jeg bliver nødt til at flytte til mine forældre ( i hvert fald på papiret) indtil jeg er færdig og har fået et job. Problemet er, at når man bliver færdig og er bosat i udlandet så kommer man ikke automatisk med i den danske a-kasse system og man skal derfor i den svenske. Dette er der egentligt intet galt i, men man vil ved Svensk a-klasse få 7000 sek pr. måned, hvorimod jeg ved dansk a-kasse vil få ca. 11500 dkk pr. måned. Jeg må desværre indrømme , at jeg er grådig nok til at flytte til DK for en kort bemærkning. Jeg regner således med at flytte til DK hen over specialet og indtil jeg får et job bagefter, hvorefter jeg igen flytter til Sverige. Er der nogle som har prøvet det samme? - og/eller ved om jeg måske kan gøre det på en smartere måde?
Guest carspar Besvaret August 31, 2006 Rapporter Besvaret August 31, 2006 Du kan få halv understöttelse uden at väre med i en A-kasse her i SE.
Hydrazin Besvaret September 7, 2006 Rapporter Besvaret September 7, 2006 Hej. Har samme problem. Fandt ud af at man ikke skal være sikker på at man kan komme med i en svensk a-kasse som nyuddannet. Jeg skrev til den svenske akademikernes a-kasse (aea.se) for at høre om jeg kunne melde mig ind som nyuddannet på samme vilkår som en svensk nyuddannet men det vidste de ikke. Jeg var nødt til at melde mig ind og så ville de finde ud af det men det kan først ske når man er færdiguddannet Forresten så skal man have været tilmeldt som arbejdssøgende i 90 dage herovre før end man får nogle penge hvilket vel er ca. dobblet så lang tid som i dk?? Hvis du vil "lovligt" ind i en dansk a-kasse skal du først have et arbejde i SE, så melde dig ind i en svensk a-kasse og hvis du så finder et arbejde i DK så kan du komme ind i en dansk a-kasse. Man skal så sikkert have været medlem af den svenske a-kasse i et vist stykke tid.
Guest Trine Besvaret September 7, 2006 Rapporter Besvaret September 7, 2006 Hej. Har samme problem. Fandt ud af at man ikke skal være sikker på at man kan komme med i en svensk a-kasse som nyuddannet. Jeg skrev til den svenske akademikernes a-kasse (aea.se) for at høre om jeg kunne melde mig ind som nyuddannet på samme vilkår som en svensk nyuddannet men det vidste de ikke. Jeg fik besked for ca 3 år siden da jeg blev færdig med min kandidat. Der findes slet ikke dimmitendsats i Sverige, så man har slet ikke den mulighed. Det kræver 12 mdr ancinitet før du har optjent din dagpengerettighed i Sverige. Der er kæmpe forskel på danske og svenske regler når det kommer til nyuddannede..desværre:sick:
Hydrazin Besvaret September 7, 2006 Rapporter Besvaret September 7, 2006 Er du sikker på det med de 12 måneder?? Inde på Agrifacks side (http://www.agrifack.se/Default.asp?path=10517%2C10750&pageid=14595) står der at hvis man ikke upfylder vilkårene med de 12 måneder så: Vad gör man om man inte uppfyller villkoren för ersättning? Många studenter uppfyller inte villkoren för ersättning. Du kan dock få grundbeloppet istället som är 320 kronor per dag före skatt. Det förutsätter att du har avslutat studierna, varit anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen i minst 90 dagar, alternativt arbetat i minst 90 dagar. Enda sättet att undvika att hamna i denna karenssituation är om du går med i a-kassan minst ett år innan du avslutar din utbildning. Det ser da ud til at man trods alt har en chance.
Guest Trine Besvaret September 8, 2006 Rapporter Besvaret September 8, 2006 Er du sikker på det med de 12 måneder?? Inde på Agrifacks side (http://www.agrifack.se/Default.asp?path=10517%2C10750&pageid=14595) står der at hvis man ikke upfylder vilkårene med de 12 måneder så: Vad gör man om man inte uppfyller villkoren för ersättning? Många studenter uppfyller inte villkoren för ersättning. Du kan dock få grundbeloppet istället som är 320 kronor per dag före skatt. Det förutsätter att du har avslutat studierna, varit anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen i minst 90 dagar, alternativt arbetat i minst 90 dagar. Enda sättet att undvika att hamna i denna karenssituation är om du går med i a-kassan minst ett år innan du avslutar din utbildning. Det ser da ud til at man trods alt har en chance. Ja, men det er da også langt fra den danske dimmitentsats...Reglerne i Dk er jo netop at du får samme sats som alle andre, selvom du ikke har optjent dagpengeretten...Det gælder ikke i Sverige. De 320 sek om dagen er jo i nærheden af kontanthjælp..
Frakkel Besvaret September 30, 2006 Rapporter Besvaret September 30, 2006 Det er noget man skal være opmærksom på! Nu regner jeg dog ikke med at blive uddannet til ledig. Man kan vel altid køre med aviser til 22000 kr ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu