plup Skrevet September 3, 2006 Rapporter Skrevet September 3, 2006 På vej hjem fra arbejde i dag, kom der en pige ind i bussen. Med sig havde hun en dobbermann med (ny)klippede spidse ører og hale, den havde endnu tape/plaster på ørene. Er det virkelig lovligt her i Sverige? Den så jo ud som om, den skulle forberedes til at blive en rigtig kamphund. Derudover så dens proportioner helt forkert ud, for-/overkroppen var meget stor og muskuløs, nærmest som om den havde fået anabolske steroider eller sådan noget. Udover det, så den egentlig meget godmodig ud, den forsøgte flere gange at komme i kontakt med sin ejer ved at puffe til hende med snuden, men hun ignorerede den fuldstændigt eller skubbede den (i mine øjne) ret så hjerteløst væk (var seriøst bange for at hun ville begynde at slå den) - hun så sgu heller ikke skide venlig ud, skal det lige siges. Væmmelse og kvalme dækker vist rimeligt godt hvilke følelser det bragte frem i mig....
larscph Besvaret September 3, 2006 Rapporter Besvaret September 3, 2006 Nej det er ikke lovligt at kupere ører og haler (med hensyn til halen så kan det vist nok begrundes hvis hunden ofte slår den til blods osv) på hunde i Sverige. Desværre kan det jo gøres i udlandet, men jeg mener dog at kennelklubberne ikke accepterer svensk-fødte hunde til avl fx, hvis de er kuperede. Men det sørgelige i dit indlæg er nu resten syntes jeg... Jeg syntes det er så tragisk de mennesker der anskaffer sig en af de store "farlige" hunde uden øje for hvor meget de kræver. Og så måske endda misbruger dem til at være angrebs eller kamphunde det er bare tragisk!
larscph Besvaret September 3, 2006 Rapporter Besvaret September 3, 2006 Og så skal man bare ikke sige at ikke-kuperede ører ikke er pænt - se nu fx en skøn tøs som hende her :)
BS Besvaret September 3, 2006 Rapporter Besvaret September 3, 2006 Mener at visse hunde der bruges til jagt kan få lov at få kuperet halen så den ikke bliver revet til blods under jagten.
Kira Besvaret September 3, 2006 Rapporter Besvaret September 3, 2006 Der er 5 jagthunderacer hvor det er lovligt (I Danmark) Weimaraner, Breton, korthåret/ruhåret hønsehunde og Vizla. Jeg tror nu Danmark og Sverige følger hinanden nogenlunde på dette punkt. Som Larscph skriver kan man ikke avle eller udstille hunde der er kuperet i lande hvor dette ikke er tilladt. Man kan godt udstille halekuperede hunde i Sverige - dette kan man ikke i Danmark med mindre hunden er født inden 1. november 2004. Mvh. Kira - med en ørekuperet hund
plup Besvaret September 3, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret September 3, 2006 Og så skal man bare ikke sige at ikke-kuperede ører ikke er pænt - se nu fx en skøn tøs som hende her :) Sådan foretrækker jeg dem nu også :th2: Lovligt eller ej, så synes jeg det er ret klamt at man skærer i ører og haler for syns skyld, hvilket det helt tydeligt var i dette tilfælde. Klart, hvis halen er til gene for hunden, er det fint nok...men ørerne... Skal ikke kunne udtale mig præcist om hvilken race det var, men den lignede meget til forveksling en dobermann, bortset fra det ekstremt brede brystparti med meget tydelig muskulatur. Puha, den slags mennesker burde have frataget retten til at have husdyr - hvis man lader ørerne blive klippet, hvad kan de så ellers ikke finde på at gøre ved det stakkels kræ
Kira Besvaret September 3, 2006 Rapporter Besvaret September 3, 2006 Ja nu har jeg altså ikke hjemmekuperet min hund - det er gjort under ordentlige forhold hos en dyrlæge. Kald mig egoistisk jeg er fløjtende ligeglad - min hund er kuperet for syns skyld og intet andet. -Jeg har hørt debatten omkring ørekupering mindst 100 gange - GAB siger jeg bare - jeg ser absolut intet galt i at kupere hundes ører eller haler, så længe det bliver gjort under ordentlige forhold. Så om nogen mener at vi der har valgt at kupere ørerne på vores hunde skulle have frataget retten til at have dyr - tja det må jo være for egen regning - jeg går ikke og misbruger min hund, bruger den til kamp, banker den eller hvilke andre ting der popper op i hovedet på folk når de ser en kuperet hund!
larscph Besvaret September 3, 2006 Rapporter Besvaret September 3, 2006 Ja nu har jeg altså ikke hjemmekuperet min hund - det er gjort under ordentlige forhold hos en dyrlæge. Kald mig egoistisk jeg er fløjtende ligeglad - min hund er kuperet for syns skyld og intet andet. Jeg er nu også af den opfattelse, at når bare det er gjort under ordentlige forhold har jeg absolut ikke noget problem med det. Og Ivan ser da bestemt ikke ud til at lide nogen nød. Men derudover foretrækker jeg personligt at have en "umodificeret" hund - men det er blot min mening og kunne ikke drømme om at pege fingre af at man har en ørekuperet GD fx... De er skam også fine, specielt hannerne får et markant anderledes udtryk. Med andre ord - som jeg ser det er det ikke om man har en hund med kuperede ører eller ej der gør forskellen... Det er så klart måden man har hund på og hvordan man behandler kræet.
Heidi Besvaret September 8, 2006 Rapporter Besvaret September 8, 2006 Fordi man vælger en ørekuperet hund betyder det ikke, at man automatisk ikke behandler sin hund pænt det er en grim fordom at have. Fordomme bunder ofte i uvidenhed og ekstrablads forsider. Af alle de dyreværnssager, der årligt er, tror jeg at vi skal ned i promiller, hvis man skal tage dem, hvor det er en kuperet hund der er hoved"personen" Ligeså vel som man skal i promiller når man skal udpege hundeskader forvoldt af kuperet/"dræberhunde" samt promiller i det antal hunde der årligt aflives pga adfærdsproblemer. Jeg ville ikke selv vælge en ørekuperet hund hvis jeg havde valget 2 hunde der tiltalte mig lige meget, kun pga at den var kuperet, men omvendt har jeg ikke noget imod det HVIS det er gjort under ordentligt forhold. Visse hunde får ovenikøbet et meget bedre udtryk når de er kuperet. Vi brændmærker vores heste, så de kan være levende reklame søjler, endda uden bedøvelse' Ej come on Kira, jeg har oplevet Ivan (den grusomme ) live, han bliver behandlet rigtigt dårligt, især af Milka som ikke vil vide af ham, det er nok de øre :D
plup Besvaret September 9, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret September 9, 2006 Jeg er ikke i tvivl om at Kira passer godt på sin hund. Har læst mit indlæg igen og kan godt se at det jeg mener, ikke er formuleret ordentligt. Jeg hentydede til typer som pigen i bussen. Tro mig - hendes hund var ikke kuperet med henblik på hundeudstillinger eller lignende (ellers tager jeg da meget fejl). Det jeg baserer min formodning på var særligt hendes opførsel i forhold til hunden. Derudover lignede hun til forveksling et levn fra 80'ernes grønjakker eller en nynazist (ok, det kan så godt være at jeg skal være mindre fordømmende her), men jeg ville bestemt ikke ønske at møde hende en mørk aften - og slet ikke med den hund i hendes varetægt!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu