Jump to content

Hvilken bank?

Recommended Posts

Skrevet

Kan man låne til en bolig i over 60 år men i Euro?? Er der nogen der ved om det kan lade sig göre? Vi kan låne i DK i Euro med over 30 År. I min bank her i Se kan jeg ikke låen i Euro: Der er jo et par bankfolk herinde.

Besvaret

Pas, desværre. Jeg er ikke en del af den almindelige bankdrift, så det er ren spekulation fra min side..... De eurolån man kan optage i DK er jo baseret på realkredit obligationer udstedt i euro. I Sverige kører de udelukkende som banklån uden bagvedliggende obligationer, så en bank er vel i sin ret til at sige de ikke vil udlåne i euro. Nu ved jeg ikke hvilken bank du har, men jeg mindes at der stod noget på Nordea's svenske hjemmeside om lån i euro.. jeg søger lige lidt så kan jeg måske vende tilbage... Tja, der stå ikke meget... men lidt http://www.nordea.se/sitemod/default/index.aspx?pid=817442 Ups det står under Foretag... ikke privatkunder..sorry

Besvaret

Spurgte en rådgiver i Nordea S for et stykke tid siden. Hun vidste ikke ret meget om det, men fandt efter at have ringet til nogle kolleger frem til at de tilbyder stort set samme vilkår som et normalt bostadslån i SEK - Blot betaler man et gebyr på 225 SEK (så vidt jeg husker) i kvartalet.

Besvaret

Jeg sidder desværre i en investeringsforening, som ikke har noget at gøre med udlån og egentlig bank-drift. Så jeg ved meget lidt om hvordan praksis fungerer i de forskellige bank-filialer - især de svenske ved jeg meget lidt om. I nogen af de mindre danske banker kan man tage huslån i mange forskellige valutaer - ved at nogen kollegaer har haft huslån i japanske yen på et tidspunkt (ikke realkredit men banklån). I Danmark findes der en lov af ældre dato om at ansatte i den finansielle sektor ikke må deltage i "spekulationsforretninger", hvilket Finanstilsynet så har lavet nærmere regler for. Herunder er køb og salg af større valutabeløb forbudt med mindre det er til nogen nærmere fastsatte formål - fx finansiering af fast ejendom. Så man må ikke handle med valuta, men man må gerne leje lige så tosset med sit huslån i lige så mange valutaer som man vil:rolleye: :rolleye: Det var vist en tangent. Pointen er at hvis det kan lade sig gøre med noget så mystisk som japanske yen i Danmark må det vel også kunne lade sig gøre med noget så almindeligt som Euro et eller andet sted i Sverige. Og teoretisk set kan jeg i hurtigt tænke mig frem til ca. hvilke finansielle afledte instrumenter banken skal anvende for at afdække sine egne risici ved at låne ud i fremmede valutaer. Så kan de nok også i en bank. Det største problem for en bank er nok at få det op i en tilstrækkelig stor skala til at man tjener penge på det efter de ekstra mandetimer det tager at sætte noget op, som langt fra er standard. Problemet for os er at finde en rådgiver i en eller anden svensk bank, som har tilstrækkelig mange kontakter længere tilbage i organisationen til at få den slags til at ske. Mange har nok en tendens til at sige "det kan man ikke", bare fordi de ikke selv ved om man kan. Så det er med at finde den rette rådgiver - og her er jeg desværre helt på bar bund. :sad:

Besvaret

Da vi har vor lön i Danske kroner og den er fastlåst til Euroen, så vil et lån i Euro betyde at det er uden betydning hvis den svenske krone stiger. Det er der stor sansynlighed for med den nye regering. Hvis vi har lån i svenske kroner så den stiger så koster det mere af vor lön i danske kroner.

Besvaret

Jeg har Sparbanken Finn pt. Du må meget gerne sende en forespörgsel rundt i Nordea jeg takker på forhånd. Jeg har nordea i Dk og bruger den geren igen begge steder hvis dette kan lade sig göre.

Besvaret
Jeg har Sparbanken Finn pt. Du må meget gerne sende en forespörgsel rundt i Nordea jeg takker på forhånd. Jeg har nordea i Dk og bruger den geren igen begge steder hvis dette kan lade sig göre.
Du misforstår mig vist, selvom jeg skriver Nordea xxxxxxxxx på visitkortet så er jeg ansat i et uafhængigt selskab, og her derfor ikke andre muligheder for information og forespørgsler end alle andre. Jeg kan kun finde erhvervslån i euro på hjemmesiden, så du er nok nødt til at hive fat i din rådgiver. Sorry
Besvaret

Jeg spurgte Danske Bank i Lund om at låne i Euro, da vi købte hus. Det kunne man godt. Problemmet var dog at det ikke er et normalt konsumer lån og da det som nævnt ikke er obligationsbaseret var det til en væsentlig højere rente der så vidt jeg forstod ikke kunne fastlåses i 10 år som et almindeligt bostadlån. Desuden kunne jeg ikke få kvalificeret rådgivning om evt kursgevinstbeskatning i Sverige cfr. med vores § 25 i Kursgevinstbeskatningsloven, hvis det var obligationsbaseret. Slutteligt regner jeg ikke med at der vil ske det store på SEK kurs området - ny regering eller ej (og hvis det ikke holder stik - omprioterer jeg når det begynder at gøre ondt), - og hvis man endelig vil spekulere så skal man da give den GAS og låne i Japanske Yen med Sydamerikanske Dot.com aktier bundet bag på :rolleyes:

Besvaret

Ok Futz, det besvarer vist mit spörgsmål så tak for svaret og öv så let gik det vist ikke.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...