Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

ENDELIG!!! YEs, så fandt jeg et forum som handler om Sverige og om at bo der.. Nice :new: Jeg har en masse spørgsmål og håber i kan/gider hjælpe mig. Min kæreste og jeg er MEGET lune på at flytte til Malmö el. Helsingborg, men det er ikke til at finde hoved og hale i alle "hjælpende hænder" der findes online, så jeg håber MEGET på jeres hjælp. Min kæreste er fra Japan, vi har været sammen i 3 år og jeg mødte hende i Californoen da jeg boede der. Jeg synes jo det kunne være fint hun kom med mig tilbage til DK, men niks nej.. Er du gal nogle underlige regler de har i DK omkring dette emne..:confused: , så vi har valgt at flytte til Sverige istedet da jeg arbejder i København. Her er så mine spørgsmål, venner.. - Hvad jeg kan forstå så er det rimelig enkelt for os at flytte dertil selvom hun ikke er EU statsborger, korrekt? - Er der ting jeg skal være på vagt overfor ved flytning til Sverige? - Vi overvejer at leje i begyndelsen og så købe om et år tid. Nogen gode ideer her? - Er det muligt at finde arbejde til hende i Sverige, når hun kun snakker Japansk og nogenlunde ok engelsk? Jeg er så deperat for ALT den hjælp jeg kan få at jeg vil betale for hjælpen :) Jeg håber i gider.. :flov:

Besvaret
Her er så mine spørgsmål, venner.. - Hvad jeg kan forstå så er det rimelig enkelt for os at flytte dertil selvom hun ikke er EU statsborger, korrekt?
Ja, meget enkelt. Når I har haft fælles adresse i mere end 1½ år stilles i på lige fod med ægtefolk. Hvis I allerede er i DK/SE skal i bare gå til migrationsverket. Kom tidligt på dagen, da der er mange mennesker i kø. Træk et nummer og vend tilbage om eftermiddagen ....
- Er der ting jeg skal være på vagt overfor ved flytning til Sverige?
Med hensyn til ?? Snakker vi familiesammenføring eller skat ? Mere specifikt, tak.
- Vi overvejer at leje i begyndelsen og så købe om et år tid. Nogen gode ideer her?
Spild af penge. Køb istedet. Alt stiger og I spilder jeres penge på at leje.
- Er det muligt at finde arbejde til hende i Sverige, når hun kun snakker Japansk og nogenlunde ok engelsk?
Det korte svar... Nej. Hun bliver tilbudt at komme på Lernia's sprogkursus og jeg ved af erfaring at deres afsluttende eksamen kan nåes på mindre end 8 måneder. Men, det kræver hårdt arbejde. Jeg siger ikke det er umuligt at finde arbejde uden at kunne svensk (eller dansk) men det er MEGET svært. Jeg kender en del der har været her i flere år uden at ha' fået job. Og, de er nu ganske kvalificerede. Sverige har størrere arbejdsløshed end Danmark, men din kæreste/kone må kun arbejde i det land hun har opholdstilllades = Sverige.
Jeg er så deperat for ALT den hjælp jeg kan få at jeg vil betale for hjælpen :) Jeg håber i gider.. :flov:
Søg og du skal finde... Du er netop landet på forummet som indeholde alle de fact du har brug for. Brug søgefunktionen.....
Besvaret

som der ofte opfordres til, så bryg en kop kaffe (eller måske snarere en kande ;-) og læs gamle indlæg er på sitet, der er svar på næsten alt omkring selve flytningen til SE, hvad man skal være på vagt overfor/opmærksom på :thumbup: Med hensyn til job til kæresten, mon så ikke der findes nogle firmaer, der handler med Japan og som hellere vil have en indfødt japaner uden svensk-kundskaber end en svensker med tillærte japansk-kundskaber ... Med hensyn til selve det at din kæreste skal hertil fra et ikke-EU land, så er der også nogle indlæg herinde omkring dette emne, og i flere af dem henvises til http://www.aegteskabudengraenser.dk/ som vist også har et forum og som sikkert kan være til stoor hjælp, såvidt jeg har forstået....

Besvaret

Hvor er det dog super det her.. :)

Med hensyn til ?? Snakker vi familiesammenføring eller skat ? Mere specifikt' date=' tak.[/quote'] Her tænkte jeg på skat(fordele) og sygesikring. Kender i nogle gode ideer til at spare i skat? Fifs, som man kalder dem.. Vedr. sygesikring, er hun også underlagt den eller skal vi tegne en seperat for hende? Jeg ville gerne købe, men har ikke til en lejlighed nu, har dog sparet noget op, så gode råd vedr. finansiering modtages gerne :) Vi har været sammen længe og har dog også mere eller mindre opholdt os på min bopæl, men vi har haft hvert vores sted indtil for 5 måneder siden.. Hvad gør jeg så? Det var npget øv :( Bliver hun automatisk tilbudt det svensk kursus du omtaler?
Besvaret
Søg og du skal finde... Det er besvaret 1000 gange. Tror ikke folk "gider" svare på de samme spørgsmål igen og igen
Uha, det var sgu hostile.. :confused: Måske jeg ikke fandt det rigtige forum alligevel.. Nå, men de folk der GAD at give mig mig en hånd, uanset andre tråde, skal have tak. Mange tak.
Besvaret
Uha, det var sgu hostile.. :confused: Måske jeg ikke fandt det rigtige forum alligevel.. Nå, men de folk der GAD at give mig mig en hånd, uanset andre tråde, skal have tak. Mange tak.
Tja... det kan du jo sige, men ... dette debatforum indeholder mere end 30000 indlæg, og nogle spørgsmål stilles ret ofte. Som jeg ser det, så er det en rigtig god ide at søge efter det man ønsker at vide noget om, fordi chancen for at spørgsmålet er stillet før (og besvaret) er ret stor. Prøv du f.eks. at spørge om bilforsikring, og se hvilket svar du får :rolleyes: Sjovt nok, så er tandlæger også ret flittigt debatteret, derfor er der nok ikke nogle der gider svare.
Besvaret
Bliver hun automatisk tilbudt det svensk kursus du omtaler?
Så snart hun lander her i Sverige går i bare op på den lokale SFI (Svensk For Invandrere) typisk kan hun starte sprogundervisningen næsten med det samme. Min kone ventede 11 mdr i danmark før hun blev tilbudt sprogundervisning. Men her i Sverige gik hun på skole kun en uge efter vi var tilflyttet. Held og lykke
Besvaret
Hvor er det dog super det her.. :) Her tænkte jeg på skat(fordele) og sygesikring. Kender i nogle gode ideer til at spare i skat? Fifs, som man kalder dem.. Vedr. sygesikring, er hun også underlagt den eller skal vi tegne en seperat for hende? Jeg ville gerne købe, men har ikke til en lejlighed nu, har dog sparet noget op, så gode råd vedr. finansiering modtages gerne :) Vi har været sammen længe og har dog også mere eller mindre opholdt os på min bopæl, men vi har haft hvert vores sted indtil for 5 måneder siden.. Hvad gør jeg så? Det var npget øv :( Bliver hun automatisk tilbudt det svensk kursus du omtaler?
Vil da lige give mit bidrag til nogle af spørgsmålene: Skattefif er der måske ikke så mange af, man betaler jo skat der hvor man arbejde. Så hvis du arbejder i DK så betaler du skat der. Mht. sygesikringen for dig skal du have et grænsegængebevis fra din fraflytningskommune, det skal du bare bede om. Jeg er dog lidt i tvivl med din kæreste. Finansiering til lejlighed, tja. Måske kan det være en fordel med en bank der har afdelinger i både DK og S. Nordea, Danske Bank, der kan man få hjælp. Det er min egen erfaring. Ellers er det måske bare at spørge om det er noget de vil hjælpe dig med, og håber at de var lidt mere samarbejdsvillig end i mit tilfælde Håber at jeg kunne bidrage med lidt :th2:
Besvaret
Jeg råber sjældent i dette forum og gør det heller ikke denne gang, men syntes godt nok at du strammer den en tand. Du beder om folks hjælp hvilket MC Manden responderer på 10 min senere.. her henviser han også at man vil få besvaret stort set alle sine spørgsmål ved at bruge søgefunktionen.. resultat af tandlæge: http://debat.sunddebat.com/search.php?searchid=175892 resultat af sygesikring: http://debat.sunddebat.com/search.php?searchid=175893 en sticky: http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4269&highlight=sygesikring Et godt råd:
  1. brug først søgefunktionen
  2. spørg derefter

/hmm

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...