bluee Skrevet October 3, 2006 Rapporter Skrevet October 3, 2006 Jeg håber denne kan begynde at danne grundlag for en sticky og vi kan få samlet en masse info her. Hvis man skal til læge Man-Fre 8-17 så er tager man til en Vårdcentral. De vil som regel altid have man ringer inden og booker tid. Det koster 150 kr hvis man har personnummer. Vårdcentralen er som jeg ser det en form for lægehus? Efter kl. 17 så tager man til Jourcentralen (akut) hvor der også i nærheden oftest vil være et døgnåbent apotek. Det koster 300 kr. og når man kommer ind tager man et nummer til enten indskrivning eller kassa (til hvis man er blevet sendt hertil fra vårdcentralen). Man bliver betjent i nogenlunde rækkefølge som man kom ind afhængig af hvor kritisk det var. Sygehuset har jeg ikke været og kan ikke fylde detaljer omkring det her. Vårdcentraler i Malmö: http://www.hjalpmedelsplatsen.se/kontakter/kon2.asp?Idnr=3307Link Apoteker i Malmö: http://www.hjalpmedelsplatsen.se/kontakter/kon2.asp?Idnr=3301 Link til Jourcentralen i Malmö: ?
Skaanebo Besvaret October 3, 2006 Rapporter Besvaret October 3, 2006 På skadestuen på MAS har jeg engang oplevet, at de krævede 700 SEK for overhovedet at ville se på en patient. Det var efter kl. 17.
Humle Besvaret October 3, 2006 Rapporter Besvaret October 3, 2006 . Det koster 150 kr hvis man har personnummer. Hvad koster det uden personnummer? Er det så gratis ?
Frakkel Besvaret November 21, 2006 Rapporter Besvaret November 21, 2006 Forsäkringskassen Vil tilføje at hvis man arbejder i Sverige så er man dækket af forsäkringskassen(svare til sygesikring). Men hvis man arbejder i DK er man dækket af den danske sygesikring(papkortet, pendlerkotet, grænsegængersygesikringskort eller hvad man nu vil kalde det). Brugen af sygesikring har betydning hvis man får receptpligtig medicin, tandlægebesøg, kommer til skade i udlandet(altså i de lande hvor den danske sygesikring dækker) etc. kig evt. i første link under "sundhed og velvære". ------------ Vil lige komme med den uheldige oplevelse jeg havde da jeg spurgte på Lyngby Tårnbæk kommune om hvad papkortet er til for. Der fik jeg af vide at så kunne jeg komme til lægen, hvis der skete noget akut. Til dette spurgte jeg, vil de så lade mig ligge, hvis der sker noget akut, og jeg så ikke havde kortet. Til dette svarede personen(personen der vel og mærke behandler grænsegængersagerne, og derved burde være ekspert.), at de selvfølgelig ikke vil lade en ligge hvis der skete noget akut. Jeg spørger så igen, hvad er så meningen med kortet, hvortil hun svare det samme, at hvis der sker noget akut kan jeg komme til lægen, hvilket jeg svare det samme igen. Ender med at jeg ikke får bestilt papkortet, da jeg ikke kan se grunden til at have det.. Så går jeg ind på den her side og finder andre informationer. Jeg læser så at man kan få tilskud etc. Jeg fortæller det så til den samme person, når jeg går ned og bestiller kortet, personen bliver helt paf når jeg står der og fortæller at jeg kan få tilskud til tandlæge besøg foretaget i Sverige og de andre ting papkortet dækker. Personen sagde at selvfølgelig kunne han/hun sætte sig ind i sagerne. Så er det man siger at nåååj hvor er man glad for at der findes forumer, hvor sådanne ting er uddebateret!! -------
ulmus Besvaret November 21, 2006 Rapporter Besvaret November 21, 2006 På skadestuen på MAS har jeg engang oplevet' date=' at de krævede 700 SEK for overhovedet at ville se på en patient. Det var efter kl. 17.[/quote'] De penge kan du få fra den danske sygesikring, hvis du arbejder i DK. Du skal bare sende regningen ind.
Guest Nadynka Besvaret November 21, 2006 Rapporter Besvaret November 21, 2006 Indenrigsministeriet Hej Jeg har læst en del indlæg her på debatten vedr. hvad der dækker og hvad der ikke gør. Jeg har idag ringet til indenrigsministeriet og spurgt. ( og de må da vide det! ) Bor i Sverige, Arbejder i Danmark, Har sygesikringsgrup. 1 ( fuld dækket i DK ) ( sygesikringsgrup. 2 delvist dækket ) Hvad dækker det ? Det dækker alt sagde den venlige dame. Jamen er du sikker, for man har hørt så meget forskelligt, og desuden ved min læge ikke hvad jeg er dækket af og hvad jeg ikker er. "Jamen sagde hun, der er mange DK læger der ikke ved hvad de skal stille op, det står dog bag på det her gule papkort, det skyldes tiltider også at det kræver en smule mere administration, og så er man pludselig besværlig". Men det dækker alt. I kan jo evt. selv ringe og spørge, tlfnr. 72269000 og spørg efter sygesikringen ( ved det er en Kirsten som står for det ) Mvh Nadynka- som ikke længere vil høre fra lægen, hmm ømm nej du er ikke fuldt dækket!
ulmus Besvaret November 21, 2006 Rapporter Besvaret November 21, 2006 Frakkel > Du kan også få tilskud til tilskudsberettiget medicin. På apoteket skal du så vise det gule papkort, hvorpå det laver dig et fiktivt nr. som du skal bruge, hvergang du køber tilskudsberettiget medicin. Iøvrigt: Man kan godt være medlem af Försäkringskassan, selvom man arbejder i DK. Alle der bor i Sverige har ret til at være medlem. Det fortalte de mig, da jeg spurgte. Jeg bruger det dog ikke, da jeg både bruger min gamle læge og tandlæge i DK helt uden problemer.
Frakkel Besvaret November 21, 2006 Rapporter Besvaret November 21, 2006 Iøvrigt: Man kan godt være medlem af Försäkringskassan, selvom man arbejder i DK. Alle der bor i Sverige har ret til at være medlem. Det fortalte de mig, da jeg spurgte. Jeg bruger det dog ikke, da jeg både bruger min gamle læge og tandlæge i DK helt uden problemer. Jeg sendte indmeldelsesblanket ind til Forsäkringskassan og svaret var at jeg ikke kunne blive medlem da jeg ikke arbejder i Sverige. se vedhæftning for brev. Da filen fylder mere end 19,5 kb har jeg omdøbt den til en mp3 fil. den skal så bare omdøbes tilbage til jpg
nielsen.se Besvaret November 21, 2006 Rapporter Besvaret November 21, 2006 Jeg håber denne kan begynde at danne grundlag for en sticky og vi kan få samlet en masse info her. Hvis man skal til læge Man-Fre 8-17 så er tager man til en Vårdcentral. De vil som regel altid have man ringer inden og booker tid. Det koster 150 kr hvis man har personnummer. Vårdcentralen er som jeg ser det en form for lægehus? Efter kl. 17 så tager man til Jourcentralen (akut) hvor der også i nærheden oftest vil være et døgnåbent apotek. Det koster 300 kr. og når man kommer ind tager man et nummer til enten indskrivning eller kassa (til hvis man er blevet sendt hertil fra vårdcentralen). Man bliver betjent i nogenlunde rækkefølge som man kom ind afhængig af hvor kritisk det var. Sygehuset har jeg ikke været og kan ikke fylde detaljer omkring det her. Vårdcentraler i Malmö: http://www.hjalpmedelsplatsen.se/kontakter/kon2.asp?Idnr=3307Link Apoteker i Malmö: http://www.hjalpmedelsplatsen.se/kontakter/kon2.asp?Idnr=3301 Link til Jourcentralen i Malmö: ? Jourcentraler findes ikke mere... Ring 1177 hvis du bliver syg og der er lukket herunder. Ringer du fra dansk nummer, mobil eller IP skal du ringe + 46 771 11 77 00 Ved akut, ring 112 så stiller de dig videre eller sender en ambulance. Ringer du fra dansk nummer, mobil eller IP skal du ringe 0046 112. http://www.skane.se/default.aspx?id=2036 Eller find din enhed her: http://www.skane.se/templates/Application.aspx?id=102667 Et godt råd er at printe en side ud med de relevante numre og læg den et sted i huset alle kender... http://www.sjukvardsradgivningen.se
Lasse Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 De penge kan du få fra den danske sygesikring' date=' hvis du arbejder i DK. Du skal bare sende regningen ind.[/quote'] ved det er en lidt gammel tråd. Men gælder det også at man kan få betalt almindelige lægekonsultationer ved at sende regningen til DK? Dem som koster 100 sek? Eller hvordan fungerer det?
skallstorp Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Gult sygesikring Det gulesygesikring gälder til lägebehandling i udlandet på lige fod med landets indbyggere. Det er den besked Dragör kommune giver. Og det er vel rimeligt nok at man betaler det samme som naboen. Iövrigt er der vist ikke noget der koster 100 kr
Lasse Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Det gulesygesikring gälder til lägebehandling i udlandet på lige fod med landets indbyggere. Det er den besked Dragör kommune giver. Og det er vel rimeligt nok at man betaler det samme som naboen. Iövrigt er der vist ikke noget der koster 100 kr Vi har fået en regning for et lægebesøg for min søn, som vi ikke kom til, fordi vi ikke synes det var vigtigt.. den lyder på 100 sek Anyway tak for svar, man skal altså betale det samme som alle andre svenskere.
skallstorp Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Udebliven Ok, så er det jo en udebliven du har fået regning på. Og da det er din sön er der jo slet ikke noget at komme efter i DK, da han ikke er däkket der. Vi har fået en regning for et lægebesøg for min søn, som vi ikke kom til, fordi vi ikke synes det var vigtigt.. den lyder på 100 sek Anyway tak for svar, man skal altså betale det samme som alle andre svenskere.
Lasse Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Ok' date=' så er det jo en udebliven du har fået regning på. Og da det er din sön er der jo slet ikke noget at komme efter i DK, da han ikke er däkket der.[/quote'] Det giver mening, det var også mere når jeg går til lægen jeg tænkte på. Dog er min søn jo også dansk statsborger, men det betyder vel ikke noget i denne sammenhæng?
Guest Trine Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Det giver mening, det var også mere når jeg går til lægen jeg tænkte på. Dog er min søn jo også dansk statsborger, men det betyder vel ikke noget i denne sammenhæng? Nej, statsborgerskabet er ligegyldigt. Det gule sygesikringskort grænsegængere får gælder i alle andre lande, der normalt er omfattet af sygeforsikringen, UNDTAGEN Sverige, da vi er forsikrede her grundet bopælen. Hvis det er maks beløbet på 900 sek om året for behandlinger kan du ikke få dem refunderet nogen steder.
Lasse Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Nej, statsborgerskabet er ligegyldigt. Det gule sygesikringskort grænsegængere får gælder i alle andre lande, der normalt er omfattet af sygeforsikringen, UNDTAGEN Sverige, da vi er forsikrede her grundet bopælen. Hvis det er maks beløbet på 900 sek om året for behandlinger kan du ikke få dem refunderet nogen steder. Kender ikke det maks på 900 sek om året, hvordan fungerer det?
Guest Trine Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Kender ikke det maks på 900 sek om året' date=' hvordan fungerer det?[/quote'] Hver gang du er til læge koster det 100 sek, eller skadestuen 300 sek:) f.eks.... men indenfor 12 mdr kan du maks får lov til at betale 900 sek, så du får et frikort året ud når du har betalt maksbeløbet på 900 sek.
skallstorp Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Kvitteringer Husk lige at gem kvitteringerne. Så vidt jeg ved går alle börn i samme hustand stadig på samme högkostnadskort. Men nu er börn under 13 tror jeg det gratis. Er det iövrigt ikke 150 kr det koster?
skallstorp Besvaret February 25, 2009 Rapporter Besvaret February 25, 2009 Links http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=209873 http://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=229482
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu