Jump to content

Tilstandsrapport på hus???

Recommended Posts

Guest Supermule
Skrevet

Hvis man har planer om at købe hus, hvor får man så fat i en evt tilstandsrapport???? Er det hos mægler eller sælger??

Besvaret

Besiktningsrapport Måske svarer jeg i den helt forkert retning. Jeg har dog lige købt hus, og proceduren var således at når vi havde vundet budrundet og skrevet kontrakt, så bestiller køber en besiktningsmand som gennemgår huset fra top til tå. På baggrund af den udbedrer sælger de fejl og mangler der måtte være konstateret, som så blev skrevet ind i et tillæg til kontrakten. Proceduren er sådan fordi du som køber jo ikke er interesseret i at betale for en besiktningsrapport på alle de huse du måtte være interesseret i. Jeg tror ikke svenskere arbejder med tilsynsrapport i den danske forstand. Nogle sælgere kan dog på forhånd selv have betilt en besiktning med dertil følgende rapport. Håber det hjalp.

Besvaret

hvad kostede det dig at få lavet den rapport? og var det noget sælger gik med til at han skulle lave alle fejl som var i den rapport? han kunne jo f.eks ha sagt han ville gi afslag pga det?

Måske svarer jeg i den helt forkert retning. Jeg har dog lige købt hus, og proceduren var således at når vi havde vundet budrundet og skrevet kontrakt, så bestiller køber en besiktningsmand som gennemgår huset fra top til tå. På baggrund af den udbedrer sælger de fejl og mangler der måtte være konstateret, som så blev skrevet ind i et tillæg til kontrakten. Proceduren er sådan fordi du som køber jo ikke er interesseret i at betale for en besiktningsrapport på alle de huse du måtte være interesseret i. Jeg tror ikke svenskere arbejder med tilsynsrapport i den danske forstand. Nogle sælgere kan dog på forhånd selv have betilt en besiktning med dertil følgende rapport. Håber det hjalp.
Besvaret

Pris Hej W. Besiktning kostede SEK 7400,- hos Anticimex (der er sikkert andre der også kan gøre og det kan også være priserne er anderledes, men det kan du nok finde mere om herinde ;) :D eller ringe til nogen af de andre udbydere) Ja sælger kunne også have forslået et nedslag og det havde kunne man så være blevet enige om. Det er op til ens risikovillighed og forhandlingsevne. Generelt er min oplevelse at mæglere her ikke er så "brugtvognsforhandler"-agtig, og var meget informativ om hvordan hele processen med at købe hus foregik. Jeg fik indtryk af at mægleren var ligeså meget min "mand" som han var sælgers "mand". Så de kan også svare på en masse af de spørgsmål man synes er svære når man er på vej ind i processen.

Besvaret

præcis de sku jo hjælpe både køber og sælger en mægler i sverige, men ringer også til mægler imorgen og aftaler et møde med ham fredag så må jeg sku lige få en snak med ham og han må sæt mig ind i det for alle de ejendomsmæglere jeg kender i danmark kender intet til hvordan det foregår i sverige:cry:

Hej W. Besiktning kostede SEK 7400,- hos Anticimex (der er sikkert andre der også kan gøre og det kan også være priserne er anderledes, men det kan du nok finde mere om herinde ;) :D eller ringe til nogen af de andre udbydere) Ja sælger kunne også have forslået et nedslag og det havde kunne man så være blevet enige om. Det er op til ens risikovillighed og forhandlingsevne. Generelt er min oplevelse at mæglere her ikke er så "brugtvognsforhandler"-agtig, og var meget informativ om hvordan hele processen med at købe hus foregik. Jeg fik indtryk af at mægleren var ligeså meget min "mand" som han var sælgers "mand". Så de kan også svare på en masse af de spørgsmål man synes er svære når man er på vej ind i processen.
Besvaret
præcis de sku jo hjælpe både køber og sælger en mægler i sverige' date=' men ringer også til mægler imorgen og aftaler et møde med ham fredag så må jeg sku lige få en snak med ham og han må sæt mig ind i det for alle de ejendomsmæglere jeg kender i danmark kender intet til hvordan det foregår i sverige:cry:[/quote']Det er det "gode" ved ejendomsmæglere i Sverige - at de skal være både køber og sælgers mand - modsat DK, hvor det bare handler om at få skudt hytten af og kradse salæret ind. Nogle mæglere er selvsagt bedre end andre...men hvis du vil stille en masse spørgsmål, så kunne du kontakte et af de selskaber der har fillialer herovre. Eksempelvis Mette Lykken. Så kan det klares, indledende, på dansk...og gøre igangsættelsen en del lettere. (Jeg har ingen personlig erfaring med Mette Lykken - men ved bare at de kører hårdt på med biks herovre - og derfor er helt inde i regler og praksis)
Besvaret

oki men nu har jeg allerede fundet huset og mægleren er BADELT.se men han snakker fint nok så jeg kan forstå ham plus jeg har spillet ishockey med svenskere i 6 år så jeg har intet problem med at forstå svensk og forklare mig selv på så han kan forstå det jeg har bar aldrig før haft hus hverken i danmark eller sverige så derfor er det helt nyt for mig med hvordan og hvorledes man gør så man ik ender med at købe noget lort:eek:

Det er det "gode" ved ejendomsmæglere i Sverige - at de skal være både køber og sælgers mand - modsat DK, hvor det bare handler om at få skudt hytten af og kradse salæret ind. Nogle mæglere er selvsagt bedre end andre...men hvis du vil stille en masse spørgsmål, så kunne du kontakte et af de selskaber der har fillialer herovre. Eksempelvis Mette Lykken. Så kan det klares, indledende, på dansk...og gøre igangsættelsen en del lettere. (Jeg har ingen personlig erfaring med Mette Lykken - men ved bare at de kører hårdt på med biks herovre - og derfor er helt inde i regler og praksis)
Besvaret
jeg har bar aldrig før haft hus hverken i danmark eller sverige så derfor er det helt nyt for mig med hvordan og hvorledes man gør så man ik ender med at købe noget lort:eek:
Fuldt ud forståeligt. Og fint at det svenske er på plads...det kan være en ret stor hurdle for mange danskere der futter herover... ;)
Besvaret
Hvis man har planer om at købe hus, hvor får man så fat i en evt tilstandsrapport???? Er det hos mægler eller sælger??
Du kan også bare spørge sælger om der er lavet en rapport på huset. Da vi for nogle år tilbage købte hus, lå der allerede en rapport på huset. Vi skød 7-9.000 af efter en ny rapport som så var magen til den som lå der i forvejen. Når man er til fremvisning, spørger man bare om der er en besigtningsrapport på huset.
Besvaret

Vi har også lige fået besigtiget et hus - og fandt en meget omhyggelig fyr som lige var 4½ time om at gå huset igennem. Rapporten han har skrevet til os, hele forløbet og hans kendskab til forskellige konstruktioner gjorde os "trygge" - så han kan varmt anbefales. Han var også god til at "grille" sælgeren :th2: Navnet er Tommy Jörme fra Byggteknikgruppen AB, tel: 040 26 29 00. Samme pris som Anticimes....... - måske konkurrenceverket....:laugh: Tommy

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...