Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Har fået min første tid hos vores svenske læge og er i den anledning blevet bedt om at medbringe netop "patientbricka". Så er du ikke så sød at oplyse os uvidende om, hva det er? :th2:

Besvaret

Husk at få stemplet dine besög på et kort da da der er loft over patientbetaling hos sundhedsväsenet i SE. Spörg näste gang du skal til läge

Besvaret
Har fået min første tid hos vores svenske læge og er i den anledning blevet bedt om at medbringe netop "patientbricka". Så er du ikke så sød at oplyse os uvidende om' date=' hva det er? :th2:[/quote'] Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror bare, du får en "bricka" første gang du er der. :)
Besvaret

så vidt jeg har forstået det, er det en form for et sygesikringsbevis med navn, adresse etc. som man skal bestille på vårdcentralen (eller man får vist en formular man skal udfylde og indsende til et eller andet sted). Den der man kan få stemplet for at få rabat er noget andet. Men hvorfor de ikke bare anvender personbeviset frem for patientbrickan, ved jeg ikke...

Besvaret
Jeg er ikke helt sikker' date=' men jeg tror bare, du får en "bricka" første gang du er der. :)[/quote'] Naaaaaarj :rolleyes: patientbricka er det svenske bureaukrati ophøjet til sjette potens. oppe i Stockholm kunne man KUN få patientbrickan præget i sygehusenes informationsdiske, IKKE på nogen som helst lokale lægers kontorer. som 19-årig nysvensker stæsede jeg rundt for at få fat i et af de forjættede kort. det er bare en måde at chikanere nye, uforstående medmennesker på. i virkeligheden bruger de patientbrickan på sygehuse til at præge journalsider med. det er egentlig meget smart, men det er ikke noget de har brug for hos den lokale læge. de vil bare tjekke at du har styr på det. jeg var lige ved lægen for første gang her i Helsingborg sidste måned, jeg havde glemt alt om patientbrickor, og hun spurgte heller ikke efter det. sørg bare for at have legitimation med.
Besvaret
så vidt jeg har forstået det' date=' er det en form for et sygesikringsbevis med navn, adresse etc. som man skal bestille på vårdcentralen (eller man får vist en formular man skal udfylde og indsende til et eller andet sted). Den der man kan få stemplet for at få rabat er noget andet. Men hvorfor de ikke bare anvender personbeviset frem for patientbrickan, ved jeg ikke...[/quote']personbevis er et papir. patientbricka er i kontokortstørrelse og relieftrykt. man kan lægge det mellem karbonpapir (eller sådan noget) og få dine oplysninger trykt på papiret under. du skal selvfølgelig helst have både personbevis, svensk ID-kort, patientbricka, samt 2 svenske venner med første gang du går til lægen. helst et stempel i panden også, ''deport fråm Denmark''. Har I forresten fået den her kæde med ID-mærke? Fra et eller ande pliktverk hvis der skulle blive krig skal man have den om halsen så de kan identificere én.
Besvaret
jeg var lige ved lægen for første gang her i Helsingborg sidste måned, jeg havde glemt alt om patientbrickor, og hun spurgte heller ikke efter det. sørg bare for at have legitimation med.
forresten, hvis de ber om patientbrickan fordi de vil tjekke om I virkelig bor i Sverige og I tilhører deres område kan de bare ringe til Skatteverket og spørge. det gjorde de automatisk hos min læge her i Helsingborg, det var nok derfor de ikke spurgte om nogen 'bricka'. det ville jo være forfærdeligt hvis de fik en patient der tilhørte en anden central. ''ordning och reda''.
Besvaret
du skal selvfølgelig helst have både personbevis, svensk ID-kort, patientbricka, samt 2 svenske venner med første gang du går til lægen. helst et stempel i panden også, ''deport fråm Denmark''.
Du er tæt på at være på samme sarkastisk/ironiske niveau som en vis Nils :th2: Og dit billede er bedre ... :lol:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...