Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg indrømmer blankt at jeg ikke ved ret meget om subject... Er der nogle af jer der har erfaring med at tilslutte et navi system til autoradioen via bluetooth ? Mere specifikt så har jeg en Tomtom som ikke har indbygget højtaler men derimod bluetooth udgang som så forbindes til et headset. Nu vil jeg jo så gerne kunne bruge systemet i bilen også, og vil da gerne ha' noget lyd ud af bilens højtalere. Men, jeg kender intet til autoradioer med bluetooth, eller selve teknologien bag BT. Så vidt jeg har forstået, så kan en autoradio med BT koble sig sammen med en mobiltelefon med BT, right ??? Altså således at man får (telefon-)lyden ud gennem autoradioen.... Spørgsmålet er så, kan man det samme med en navi ?? Tomtom modellen er en Rider (primært til mc og derfor uden indbygget højtaler)

Besvaret

Ingen praktiske erfaringer. Teknisk set burde det godt kunne lade sig gøre. Men bare fordi bluetooth er en standard, bestemmer hver leverandør stadig meget omkring hvad deres enheder skal kunne og hvad den skal kunne snakke med. Udadtil ser din tomtom sikkert ikke ud som en mobiltelefon, men fremstår er nok nærmere blot som en "dum" lydkilde, som headset kan connecte til. Hvis din bils radio har besluttet sig for at den kun vil connecte til mobiltelefoner og måske kun fra f.eks. Nokia og Sonyerricsson - fordi den nu kender deres specielle format til "løft/læg på knap" og "tekst i display". Så får man den nok ikke til at snakke sammen med en enhed fra TomTom, der for det første ikke udadtil står og byder sig til som en mobiltelefon og måske endda ikke er en ønsket samarbejdspartner for bilradioproducenten som nok hellere vil have at du køber deres eget, langt dyere navi gejl. Så hvis TomTom lavede en bilradio ville det helt sikkert fungere.

Besvaret
Hvis din bils radio har besluttet sig for at den kun vil connecte til mobiltelefoner og måske kun fra f.eks. Nokia og Sonyerricsson
Er du sikker på at BT-standarderne er producent-specifikke? Det er korrekt, at begge enheder skal understøtte/tilbyde samme profil, men jeg har ikke hørt om at standarden tilbyder mulighed for at frasortere på producent-niveau. En liste over tilgængelige profiler findes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_profile (wikipedia - læs: ikke altid 100% pålideligt) Mht. MC Mandens spørgsmål, så kender jeg desværre ikke til nogen bilradioer, der har indbygget BT.
Besvaret

Uden at være konkret og med masser af viden så mener jeg at det fungerer således her(har selv haft en BT radio): Radioen har en søgefunktion efter BT enheder og det samme har GPS devicet. Disse to skal kunne se hinanden i søgningen og de skal tillades til at connecte til hinanden. Dette foregår sandsynligvis i en menu på både radioen og på GPS devicet. Tag din mobiltelefon som eksempel og forestil dig at du skal connecte et headset(radio). Der er en kode der skal indtastes for at de kan genkende hinanden. Den står i manualen til din radio. Dette indtastes så på GPS devices som sættes til at oprette forbindelse til den(radioen) automatisk. Jeg håber du kan bruge det her til noget.. ellers kig forbi en dag i weekenden så fixer vi den ;-)

Besvaret
Udadtil ser din tomtom sikkert ikke ud som en mobiltelefon, men fremstår er nok nærmere blot som en "dum" lydkilde, som headset kan connecte til.
Det er på sin vis korrekt. Jeg kan nemlig tilslutte min mobiltelefon til min Tomtom og ringe op via min tomtom (TT). Endvidere kan jeg kopiere hele min telefonbog over på TT og derved bruge den til at lave håndfri opkald. Problemet kommer jo så nok når jeg vil tilslutte min TT til radioen, og telefonen til TT. Hvis jeg har en radio med BT, så skal min mobil jo netop IKKE gå via denne, men via TT. Forvirret ?? Altså.... Mobil til TT .... TT til Radio = lyd i bilens højtalere. Egentlig ikke det store problem... HVIS radioen ikke "snupper" mobilen før TT får den connected. Kan man ha' mere end en enhed tilsluttet til en BT device ?
Besvaret

Radioen bør ikke snuppe noget hvis ikke den er kodet ind på din telefon.. Derfor burde det kunne lade sig gøre.. Dog er problemet nok at jeg ikke nogen steder har kunne se at BT kan have to enheder tilsluttet på samme tid.. Men måske radioen kan så den kan være lyd for begge ting? Men jeg ved det ikke.. hvilken radio er det?

Besvaret
Radioen bør ikke snuppe noget hvis ikke den er kodet ind på din telefon.. Derfor burde det kunne lade sig gøre.. Dog er problemet nok at jeg ikke nogen steder har kunne se at BT kan have to enheder tilsluttet på samme tid.. Men måske radioen kan så den kan være lyd for begge ting? Men jeg ved det ikke.. hvilken radio er det?
Jeg har endnu ikke købt radioen endnu, da jeg vil vide om det virker inden jeg køber den. Fidusen er netop at radioen skal være lydkilde for begge enheder. Men, mobilen skal tilsluttes via TT, så den(TT) kan bruges til at ringe fra. Altså, radioen skal i princippet "bare" fungere som et headset. Dette set-up kræver naturligvis at der er mikrofon tilsluttet radioen.
Besvaret
Dog er problemet nok at jeg ikke nogen steder har kunne se at BT kan have to enheder tilsluttet på samme tid..
Det kommer vist an på det specifikke produkt. Jeg sidder og skriver dette indlæg på en mac med BT tastatus or mus, og de virker fortrinligt samtidigt :-) Og ja, jeg HAR prøvet at skrive noget samtidigt med jeg bevæger musen :-D
Besvaret

jeg tror ik det er muligt sådan som du vil gøre det, fordi når du køre bluetooth over dit bilanlæg så er de koplet sammen men den skifter jo først over til "tlf" når du modtager et opkald radioen vil ikke opfanger at den modtager et opkald fra tomtomen, men jeg kan lige prøve imorgen på arbejde og tage en garmin hen til et pioneer anlæg med bluetooth og se om de ka snakke sammen hvis de kan så burde din tomtom jo også kunne ellers må du kig forbi i butikken og så ka du prøve din tomtom på et anlæg med bluetooth i jeg arbejder i bilxperten nede i køge;) alternativt har du så ik undersøgt om tomtom ik laver en extern mikrofon du kan tilslutte til den?

Besvaret
alternativt har du så ik undersøgt om tomtom ik laver en extern mikrofon du kan tilslutte til den?
Det gør de, i form af et bluetooth headset.... Det er jo netop det jeg gerne vil undgå at bruge. Alternativt så skal det "bare" være min TT som skal gå over radioen. Altså, lyden fra TT via anlægget og så telefonen via anlægget også. Hvis den ene kobler det andet ud, så er det ok (så længe det er telefonen der kobler TT ud) for mon ikke man overlever at være uden navi imens man taler i telefon :rolleyes:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...