Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej på forummet :) jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted jeg poster men håber da. det drejer som vi nok vil flytte til sverige, men kommer lige i tanke omkring statsborgerskab.. hvordan gør man hvis jeg har fået hus og bil osv i sverige og jeg så vil flytte der hen?? jeg arbejder i danmark og vi tænkte at vores barn kunne gå i vuggestue i danmark også, nogen der kender priser? skal der betales ekstra fordi jeg bor i sverige? (samme kommune så vidt jeg er underrettet). skal jeg søge svensk statsborgerskab eller hvordan foregår det??? eller skal jeg beholde mit Danske statsborgskab?? er lidt forvirret, og det er nemmere at gøre mig endnu mere forvirrende. hehe.

Besvaret

Hej i Danmark! Hvad i alverden vil du dog med et svensk statsborgerskab? Når du flytter til Sverige bliver du automatisk svensk "medborgare" - det er rigeligt. Dvs. svensk personnummer og ret til at "bruge" Sverige. Du vil fortsat skulle betale skat hvor du arbejder - altså i Danmark. Du kan godt få dit barn i en dansk vuggestue, i enten din eller konens/moderens arbejdskommune. Det er diskuteret til hudløshed herinde, men hvorfor dog slæbe de stakkels børn med til Danmark hver dag - daginstitutionerne i Sverige er fuldt på højde med de danske, om ikke bedre. Og så er det endda billigere. Jeg husker det ikke lige i hovedet, men vi har 2 børn i svensk institution og det koster SEK 2.100/måned. Et sidste fif skulle være at du kan bruge søgefunktionen herinde - der er skrevet en masse, og det er en smule uoverskueligt. Men læs og bliv klogere. God fornøjelse!

Besvaret
Hej i Danmark! Hvad i alverden vil du dog med et svensk statsborgerskab? Når du flytter til Sverige bliver du automatisk svensk "medborgare" - det er rigeligt. Dvs. svensk personnummer og ret til at "bruge" Sverige. Du vil fortsat skulle betale skat hvor du arbejder - altså i Danmark. Du kan godt få dit barn i en dansk vuggestue, i enten din eller konens/moderens arbejdskommune. Det er diskuteret til hudløshed herinde, men hvorfor dog slæbe de stakkels børn med til Danmark hver dag - daginstitutionerne i Sverige er fuldt på højde med de danske, om ikke bedre. Og så er det endda billigere. Jeg husker det ikke lige i hovedet, men vi har 2 børn i svensk institution og det koster SEK 2.100/måned. Et sidste fif skulle være at du kan bruge søgefunktionen herinde - der er skrevet en masse, og det er en smule uoverskueligt. Men læs og bliv klogere. God fornøjelse!
yep jeg har læst en del om det med vuggestuer osv :) men det var mest for det med borgerskabet jeg var i tvivl om. og nok grunden er at min kæreste har arbejde fra 8-16 og jeg har fra 9-17 så jeg ville aflevere ham i en istituion tæt min kærestes arbejde og så ville hun hente ham og så ville de besøge mine forældre osv :) hehe eller købe ind og så ville jeg så samle dem op på vej hjem :) nok det smarteste da det offentlige kan være forsinket eller slet ikke køre og så det med at jeg kan arbejde lidt over.. og jeg hører noget om man ikke kan være så flexibel med tider hvor de bliver afleveret og hentet.. i øvrigt læser jeg stadig diverse tråde hehe, meget der bliver proppet ind i hovedet på så kort tid så nogle gange skal det lige afklares :)
Besvaret
Når du flytter til Sverige bliver du automatisk svensk "medborgare" -
En lille præcisering Homer. Man kalder jo med løs hånd alle, der bor i landet for medborgare ligesom man kan kalde alle danskere for borgere, men medborgare er jo egentlig det samme som statsborger - altså en person med statsborgerskab. At søge om svensk medborgerskab er at søge om statsborgerskab. :)
Besvaret
En lille præcisering Homer. Man kalder jo med løs hånd alle' date=' der bor i landet for medborgare ligesom man kan kalde alle danskere for borgere, men medborgare er jo egentlig det samme som statsborger - altså en person med statsborgerskab. At søge om svensk medborgerskab er at søge om statsborgerskab. :)[/quote'] men det ændre ikke at jeg ikke skal søge om tilladelse til det korrekt?? :) så når jeg bor i sverige som borger, så kan jeg bo der så lang tid man vil indtil man selv bestemmer sig for at være statsborger :) eller bliver man det efter nogle år? og hvordan bliver det så med hensyn til mit statsborgerskab i danmark? :)
Besvaret
men det ændre ikke at jeg ikke skal søge om tilladelse til det korrekt?? :) så når jeg bor i sverige som borger, så kan jeg bo der så lang tid man vil indtil man selv bestemmer sig for at være statsborger :) eller bliver man det efter nogle år? og hvordan bliver det så med hensyn til mit statsborgerskab i danmark? :)
Hvis du er dansk statsborger kan du flytte til Sverige og fortsætte med at være dansk statsborger og bo der lige så længe, det skal være. Eneste formalitet er at melde flytning på Skatteverket. Generelt har et statsborgeerskab ikke så stor betydning for ens stilling i samfundet, som mange måske trror. :)
Besvaret
men det ændre ikke at jeg ikke skal søge om tilladelse til det korrekt?? :) så når jeg bor i sverige som borger, så kan jeg bo der så lang tid man vil indtil man selv bestemmer sig for at være statsborger :) eller bliver man det efter nogle år? og hvordan bliver det så med hensyn til mit statsborgerskab i danmark? :)
Du kan bo i Sverige til du dør uden at blive svensk statsborger. Du kan også efter 2 år mener jeg vælge at søge om svensk statsborgerskab, hvad du så end vil bruge det til, dermed mister du automatisk dit danske statsborgerskab. Du har ikke som sådan færre rettigheder i Sverige som dansk statsborger, bortset fra stemmeretten til parlamentsvalg, men den har du heller ikke i Danmark mere.. Får du flere børn mens du bor i Sverige får de samme statsborgerskab som forældrene.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...