Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Vi har for mere end 7 mdr. siden skrevet vores lille pige op til at komme i instistution, og har et par gange i mellemtiden ringet og spurgt interesseret for at holde os til... Nu er der så en måned til Emeli bliver et år og vi havde aftalt at vi skulle kontakte dem i starten af december. Det gør vi så i troen på at vi skal have af vide hvor hun skal gå. Men nej. Vi får oplyst at hun først kan få plads i midten af februar... det er mildt sagt noget andet end starten af januar som vi havde renget med og var stillet i udsigt. Vores nabo har lige fået sin pige i institution her i starten af december, og de er belvet skrevet op samme dag?! Vi er begge startet på arbejde igen på fuld tid og det er ikke en mulighed for os at tage fri i 1½ måned... selvom det er hyggeligt at gå hjemme med den lille... Hvad gør vi? Hvem tager vi fat i? Vh Pelle

Besvaret

Der er ikke andet at gøre end at blive ved med at ringe til den, der er jo ikke pasningsgaranti som sådan, at i skal have en plads når jeres datter er 12 mdr. Jeg tror du kan finde mange frustrerede indlæg på det emne herinde. Selv fik vi da vores datter var 14 mdr og det var, kun efter mange samtaler :( Det med at være skrevet op samme dag, betyder ikke noget i første omgang, for de vælger ud fra den behovsdato man har skrevet, hvis der er flere der har den sammen, så kigger man på opskrivningsdatoen. Held og lykke med det

Besvaret

Ikke det svar jeg håbede på... slet ikke! Men der er ikke andet at gøre end at tigge og bede og blive ved... og så igen?! Men de har jo lovet os - hvilket naturligvis kun er telefonisk, at det ikke skulle være et problem. Og alle vores naboer har ikke haft nogen problemer så vi har ikke haft grund til at tvivle på dette... før nu. Hvornår er der så pasningsgaranti fra? 2 år... eller slet ikke? Reelt kunne de sige at de har en plads når hun bliver 3? Pelle

Guest michaelbo
Besvaret
Ikke det svar jeg håbede på... slet ikke! Men der er ikke andet at gøre end at tigge og bede og blive ved... og så igen?! Men de har jo lovet os - hvilket naturligvis kun er telefonisk, at det ikke skulle være et problem. Og alle vores naboer har ikke haft nogen problemer så vi har ikke haft grund til at tvivle på dette... før nu. Hvornår er der så pasningsgaranti fra? 2 år... eller slet ikke? Reelt kunne de sige at de har en plads når hun bliver 3? Pelle
velkommen i Båden :) vi har samme problem, man må tage fri , eventuelt prøve at skaffe plads i DK, jeg tror de gør hvad de kan her i Malmø. 1-2-2007 begynder min sommerferie :(
Besvaret
Hej, Vi har for mere end 7 mdr. siden skrevet vores lille pige op til at komme i instistution, og har et par gange i mellemtiden ringet og spurgt interesseret for at holde os til... Nu er der så en måned til Emeli bliver et år og vi havde aftalt at vi skulle kontakte dem i starten af december. Det gør vi så i troen på at vi skal have af vide hvor hun skal gå. Men nej. Vi får oplyst at hun først kan få plads i midten af februar... det er mildt sagt noget andet end starten af januar som vi havde renget med og var stillet i udsigt. Vores nabo har lige fået sin pige i institution her i starten af december, og de er belvet skrevet op samme dag?! Vi er begge startet på arbejde igen på fuld tid og det er ikke en mulighed for os at tage fri i 1½ måned... selvom det er hyggeligt at gå hjemme med den lille... Hvad gør vi? Hvem tager vi fat i? Vh Pelle
Pelle, Vi var lidt i samme situation med 2 unger, indtil en sød dame på Helsingborg kommune en dag spurgte mig, om vi ikke kunne køre lidt længere..!?.. ehh.. -"Hvad hun mente med det?".. Jo det var sådan at de 3 institutioner jeg havde skrevet op som dem vi helst ville have (tættest på) var overbookede og de (kommunen) går så ud fra at man ikke vil have andre. De havde derimod plads hvis vi ville køre ca 12 km med dem til en anden by..:mad: Fuldstændigt grotesk, når man nu er vant til at kommunen anviser HVOR DER ER PLADS.. Anyway jeg bad hende melde dem til dér. Der gik 2 dage så kom brevet og ugen efter begyndte vi at køre dem ind og ungerne stortrives der nu efter 3 mdr. Den største (4 år) er begyndt med de svenske gloser.. Damn det er svært at vænne sig til i starten :surprise: Jeg ved ikke om det samme er gældende hvor du bor, men hvis du kun har skrevet op til 1-2 steder kan det sagtens være derfor og de måske regner med at du ikke er interesseret i andre steder.. Mvh Henrik
Besvaret

Det lyder lidt som om at det kan være svært at få plads her i malmö, og nu er sagen den at vi skal have en lille dreng til april :) Kan man blive skrevet op den dag han vælger at komme ud eller måske før ?, eller er der andre regler for dette ?

Besvaret
Det lyder lidt som om at det kan være svært at få plads her i malmö, og nu er sagen den at vi skal have en lille dreng til april :) Kan man blive skrevet op den dag han vælger at komme ud eller måske før ?, eller er der andre regler for dette ?
Du kan skrive ham fra fødsel, men man skal skrive en behovsdato og den kan jo tidligst være når han er 1 år, men er der flere der har samme dato, så kigger man på hvornår man er sat i kø. Normalt er det store ryk i august da mange af ungerne skal i skole.
Besvaret

Vi tog ned og besøgte den dagis hvoe vore granne netop har fået sit barn ind. Her sagde de at de ikke havde plads men bekræftede at hvis man havde stået skrevet op i mere end 4 mdr. så skulle man have en plads, men at det så kunne være hvor som helst. I vore situation er nærområdet ret stort... ;-) jeg har ikke noget i mod at køre hverken 12 (eller 30 km.) for den sags skyld. Så nu tager vi op og taler med dem i morgen og ser hvad de siger til det... så kan hun altid flytte til en dagis i nærområdet senere når der er plads... Nogen der kan bekæfte denne 4 mdr.'s regel? Har søgt på malmo.se men kan ikke finde noget om regler her... Den der med at tage fri den går bare ikke... desværre. Gid den gjorde! Pelle

Besvaret

Pasningsgaranti 4 mnd Hei! Jeg leste inne på nettet i juni/juli en eller annen plass, på www.malmo.se at det var 4 mnd pasingsgaranti, men at barnet først kunne starte når det var fylt 1 år. Jeg er nesten sikker på at jeg leste det inn på www.malmo.se ,men nå kan jeg ikke finne det... Jeg tror det kanskje var her: http://www.malmo.se/skolautbildning/forskoleverksamhet15ar/anmalanuppsagning.4.33aee30d103b8f15916800051941.html Under Tillämpningsföreskrifter", men de kan jeg ikke få frem nå!!! Vi har skrevet begge våre børn opp, så snart vi skrev under på huset i Malmø. (juli) Vi overtok huset her i oktober, og her i desember har vår 3 1/2 årige datter fått 15 timers plass. ( jeg går hjemme på barsel til april) Vi bor i Husie. Håper dere snart får plass. Mvh Vero

Besvaret

Hej, Jeg har fundet den side du taler om selvom linket er forsvundet: http://www.malmo.se/download/18.33aee30d103b8f15916800011015/till%C3%A4mpn+f%C3%B6reskr+fsk+04-09-.pdf#search='Till%C3%A4mpningsf%C3%B6reskrifter' Her står: Plats i förskoleverksamhet erbjuds efter behovsdatum. Behovsdatum kan tidigast anges till den månad barnet fyller 1 år (beslut i kommunstyrelsen 2004-05-12). För att kunna följa upp att plats kan erbjudas utan oskäligt dröjsmål måste anmälningsdatum registreras. Med begreppet icke oskäligt dröjsmål menas i detta fall en handläggningstid på högst 3 till 4 månader innan av vårdnadshavaren uppgivet behovsdatum. Ändring av behovsdatum kan göras när helst vårdnadshavaren så önskar, anmälningsdatum förblir detsamma. Men jeg er ikke så stiv udi det svenske at jeg kan forstå dette præcist... nogen der kan? Pelle

Besvaret
Hej, Jeg har fundet den side du taler om selvom linket er forsvundet: http://www.malmo.se/download/18.33aee30d103b8f15916800011015/till%C3%A4mpn+f%C3%B6reskr+fsk+04-09-.pdf#search='Till%C3%A4mpningsf%C3%B6reskrifter' Her står: Plats i förskoleverksamhet erbjuds efter behovsdatum. Behovsdatum kan tidigast anges till den månad barnet fyller 1 år (beslut i kommunstyrelsen 2004-05-12). För att kunna följa upp att plats kan erbjudas utan oskäligt dröjsmål måste anmälningsdatum registreras. Med begreppet icke oskäligt dröjsmål menas i detta fall en handläggningstid på högst 3 till 4 månader innan av vårdnadshavaren uppgivet behovsdatum. Ändring av behovsdatum kan göras när helst vårdnadshavaren så önskar, anmälningsdatum förblir detsamma. Men jeg er ikke så stiv udi det svenske at jeg kan forstå dette præcist... nogen der kan? Pelle
Som jeg forstår det tilbydes der pladser efter behovsdatoen. Dit barns behov for en plads kan tidligst väre i den måned barnet fylder 1 år. For at der ikke forekommer urimelige forsinkelser efter "behovsdatum" inden I bliver tilbudt en plads, bliver der samtidig registreret en tilmeldingsdato. I kan ändre behovsdatoen uden at det har indflydelse på tilmeldingsdatoen. Og så tror jeg de mener, at ikke urimelige forsinkelser er en behandlingstid på högst 3-4 måneder. Altså at man skal forvente en behandlingstid på 3-4 måneder inden sin behovsdato, så det er vel bare at tilmelde sig så hurtigt sim muligt...
Besvaret
Som jeg forstår det tilbydes der pladser efter behovsdatoen. Dit barns behov for en plads kan tidligst väre i den måned barnet fylder 1 år. For at der ikke forekommer urimelige forsinkelser efter "behovsdatum" inden I bliver tilbudt en plads' date=' bliver der samtidig registreret en tilmeldingsdato. I kan ändre behovsdatoen uden at det har indflydelse på tilmeldingsdatoen. Og så tror jeg de mener, at ikke urimelige forsinkelser er en behandlingstid på högst 3-4 måneder. Altså at man skal forvente en behandlingstid på 3-4 måneder inden sin behovsdato, så det er vel bare at tilmelde sig så hurtigt sim muligt...[/quote'] Så hvis man har tilmeldt sit barn fire måneder inden behovsdatoen bør man få en plads, da man ellers udsættes for urimelig forsinkelse? Vh Pelle
Besvaret
Så hvis man har tilmeldt sit barn fire måneder inden behovsdatoen bør man få en plads, da man ellers udsættes for urimelig forsinkelse? Vh Pelle
Ja, ifölge loven. MEN! For at väre sikker på hvad der egentlig stod i teksten spurgte jeg en svensk kollega, som er småbarnsfar (som dog heller ikke forstod teksten). Han fortalte om virkeligheden... Det kan godt väre at dit barn ifölge loven SKAL have plads efter 4 måneder, men sådan fungerer virkeligheden ikke, specielt ikke i Malmö. Og da kommunerne forsöger at få ventetiderne ned, kan man risikere at få tilbudt plads hvor som helst i kommunen, og altså ikke nödvendigvis i närheden af hvor man bor. Held og lykke!
Besvaret
Ja' date=' ifölge loven. MEN! For at väre sikker på hvad der egentlig stod i teksten spurgte jeg en svensk kollega, som er småbarnsfar (som dog heller ikke forstod teksten). Han fortalte om virkeligheden... Det kan godt väre at dit barn ifölge loven SKAL have plads efter 4 måneder, men sådan fungerer virkeligheden ikke, specielt ikke i Malmö. Og da kommunerne forsöger at få ventetiderne ned, kan man risikere at få tilbudt plads hvor som helst i kommunen, og altså ikke nödvendigvis i närheden af hvor man bor. Held og lykke![/quote'] Har lige talt med dem igen (den lokale kø-chef!). De siger at der ikke er noget nogen steder i kommunen... så er spørgsmålet; skal jeg bare ringe igen og kræve at de tagre hende? Eller skal jeg forsøge at ringe ind til en Centralt i Kommunen og brokke mig? Pelle
Besvaret
Har lige talt med dem igen (den lokale kø-chef!). De siger at der ikke er noget nogen steder i kommunen... så er spørgsmålet; skal jeg bare ringe igen og kræve at de tagre hende? Eller skal jeg forsøge at ringe ind til en Centralt i Kommunen og brokke mig? Pelle
Tror ikke rigtigt du kan kræve noget, men det glæder bare om at værre iriterende nok !
Besvaret

Lyder spændende .. Vi skal forsøge at få TO børn ind d. 1/2 .. Vi har først fået skrevet os op nu her, så det bliver jo spændende at se, hvor lang tid der går.. Har ingen anelse om, om der overhovedet er 'go'e' steder, at være skrevet op i Malmö. Er der nogen, der ved hvordan forholdene er i Oxie (hvor vi flytter hen hurra!)? Håber for os alle ..:confused: - Camilla

Besvaret

Tjaeh, der er ikke engang tale om negativ forskelsbehandling hér. Vi er i samme situation, at vores søn der bliver 1 år i midten af Januar, heller ikke har lyse udsigter til Förskola i nærområdet lige med det samme.... Vi blev idag ringet op af rektor for skoleområdet og fik lodret af vide om vi ikke også kunne "strække den" til sommeren?!? Det er åbentbart en stor årgang hér i 2006'ere, og det selvom vi tilmeldte os til køen i September. Vi fik valget om at sende dem til en Dagmama, eller køre til Kristianstad eller som sagt at trække den til sommeren. Ligegyldigt så er alt noget møg, da Anne skal starte i job efter barsel asap, gerne Januar hér i Sverige. Vi har ellers hele 5 förskoler indenfor 5km, så vi troede ikke der ville være noet problem i det. Det er vel de færeste der timer deres graviditet med et "skoleår" Måske det er, som andre siger, fordi vi kører efter danske barselsregler, og ikke de svenske hvor børnene oftest er de der 14-16mdr. at vi kommer i klemme.... ØV siger vi bare!

• 2 weeks later...
Besvaret

Vi har fundet en plads... men det er svine heldigt! Vi ringede til mere end 50 private forskoler og svaret var det smame alle steder. Ingen pladser. Vi forsøgte Københavns Kommune, men det krævede at jeg og Emeli flyttede tilbage til København (Om end bare på "papiret"), men det ville betyde at hun mistede sin plads i køen her. Helt tilfældigt taler min kone med naboen, som fortæller at hendes søster lige har fåer plads til deres barn i en privat forskole, og at der vist stadig var plads. Og bom: det var der! Så nu starter hun 2. januar klokken 10:00! Og vi er lykkelige, selvom det er i den anden ande af byen... Jeg ved ikke om andre kan bruge dette; men spørg jeres svenske naboer - de ved måske noget der kan bruges! Pelle

Besvaret

Ja så hamrede vi, trods oprindelige positive tilkendegivelser, så lige hovedet i væggen igen... Blev ringet op i sidste uge, og fik af vide, at der alligevel var plads i Förskola til Nicklas, men ikke hvilken... Så kom brevet idag, og det var SELVFØLGELIG den dårligste! Ringer og brokker mig til rektor, dog på en pæn måde, men hun lyder som om hun bare ikke kunne være mere ligeglad, og det var en "take it or leave it" løsning! Og vi skulle jo ikke regne med at der kom et tilbud lige med det samme, hvis vi nu valgte at takke nej!!! ARGH*** Jeg hader at snakke med folk der er arrogante og totalt ligeglade, når det betyder en del for os at det er i orden. Beklager , men det skulle ud! Man føler næsten det er personligt, da hun flere gange taler som om man er dum, bare fordi man ikke forstår alt hendes selvhøjtidelige mumleri...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...