Anine Skrevet January 12, 2007 Rapporter Skrevet January 12, 2007 Hej! Ville bare lige fortælle om min situation for at andre kan tage det med i deres overvejelser. Jeg arbejdede i Lund, Sverige fra 1. maj til 31. december, hvorefter jeg 1. januar startede på Amager hospital. I Sverige havde jeg ret til 2 feriedage per måned, da jeg var vikar, og de skulle bruges inden ansættelsestiden var slut. Nu står jeg så overfor at man i Danmark jo skal spare op til sin ferie, hvilket medfører at jeg ikke har nogen opsparet ferie det kommende ferieår, og derved ikke ret til nogen betalt ferie. Jeg skal have undersøgt om ikke man kan søge om feriedagpenge ved a-kassen. Glad for at jeg kun arbejder 32 timer ugentligt, når jeg nu ikke har nogen ferie at se frem til. Mvh, Anine
Mohlin Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Jag är inte insatt i vad som gäller vid vikariat, men annars fungerar det på samma sätt i Sverige som i Danmark. Det finns undantag, givetvis. Ferieåret startar den 1e maj, och allting man sparat samman till innan dess kan man ta ut i ferie den sommaren/ferieåret (1e maj - 30 april). Börjar man jobba någonstans den 1e jan, har man sparat upp 4 x 2 dagar = 8 feridagar... Thats life. Samma problem var gång man skiftar arbete. Det är lika för alla. Feriedagpenge hoppas jag att du inte kan få, man kan väl inte få akassa när man inte är arbetslös?????
Mette Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Der er vel egentlig ikke nogen fælde i det i og med at du har opsparet en ferie og du har brugt denne ferie, det skal da gerne give nul. Du må jo så til gengæld have haft dobbelt ferie i dette ferieår, hvis du både har brugt ferien fra sidste ferieår + brugt den du skulle bruge i det kommende fereiår. Som Mohlin skriver: dette ville være underligt at du kan få feriedagpenge når du ikke er arbejdsløs.
Mohlin Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Det som man "ska" göra om man nu slutar ett jobb på fel tid feriemässigt (som du nu i Januari), är att inte ta ut ferie från ditt gamla jobb, utan ta det i pengar, som du sen sparar och kan använda i din - då obetalda - ferie på ditt nya jobb. Detta kräver dock en omänsklig disiplin och en fantastisk karraktär, och jag aldrig träffat någon som lyckats med det :) Men finns det inte nån dansk variant på detta, där man kan sätta feriepengarna i nån "feriekasse" eller vad det heter, så man inte kommer åt dem? Jag har inte riktig begripit hur detta fungerar.
Guest Trine Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Men finns det inte nån dansk variant på detta, där man kan sätta feriepengarna i nån "feriekasse" eller vad det heter, så man inte kommer åt dem? Jag har inte riktig begripit hur detta fungerar. Feriekonto... det er da også det mest håbløse system. Men ok ATP tjener kassen på det, og Feriefonden nupper resten... Anina der er jo ingen forskel fra en nyuddannnet f.eks. Jeg måtte også arbejde uden betalt ferie det første år og iøvrigt med halv ferie det næste før jeg var helt oppe på de 5 uger. Sad but true
Anine Besvaret January 12, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 12, 2007 Hej allesammen! Okay, jeg har nok bare haft falske forventninger så. Jeg blev færdiguddannet i sommeren 2005 og vidste godt at man ikke kunne regne med ferie det første år som nyuddannet (jeg havde dog forstået at man som nyuddannet kunne søge om 14 dages feriedagpenge, men det kan da godt være det kun var hvis man var arbejdsløs.. det fremgår ikke helt af mine papirer om det). Jeg har 10 dage jeg skal bruge inden 30. april i år. Reglerne i Sverige for vikarer indenfor mit arbejdsområde var at man skulle bruge feriedagene inden ansættelsestidens udløb, bare til orientering. Hvordan skal man i øvrigt gøre når man har 10,4 feriedage til gode, skal man så bede om 10 eller 11 dage fri? Mvh, Anine
Mohlin Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Hvordan skal man i øvrigt gøre når man har 10,4 feriedage til gode, skal man så bede om 10 eller 11 dage fri? Fråga din arbetsgivare. 10.5 kanske?
Mette Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Nu kender jeg ikke de svenske regler men: 1) Kan du ikke bare gå på arbejde de 10,4 dage og få pengene udbetalt (så har du dem til næste ferieår) 2) 10,4. Hvis en alm. arbejdsuge er ligesom i DK (37 timer pr. uge) er det dette 7,4 timer pr. dag. Dvs. du holder fri i 10 hele dage og har en enkelt arbejdsdag på 7 timer i stedet for 7,4 timer. Og er en arbejdsdag med et andet timeantal trækker du bare 0,4 timer fra denne arbejdsdag.
Mohlin Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 8 timmars arbetsdag i Sverige...
Anine Besvaret January 12, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 12, 2007 Mig igen! For forståelsens skyld fremlægger jeg lige mit cv: Færdiguddannet sommeren 2005 Vikariat i Næstved 32 timer ugentligt 1. august 05 til 30. april 06 - giver mig 10,4 feriedage. Tidligere opsparede feriedage blev først brugt i april. Vikariat i Lund, Sverige, 40 timer om ugen fra 1. maj 06 til 31. december 06, ret til 2 feriedage pr. måned som skal anvendes inden ansættelsestiden, som ligger fast, udløber, der vil derfor ikke være nogle opsparede feriedage at bruge i næste ferieår. Da jeg tror at jeg ikke kan anvende feriedage opsparet i Danmark, i Sverige venter jeg med at tage dem fra Næstved. Fastansættelse på Amager 32 timer ugentligt fra 1. januar, har nu 10,4 feriedage fra min ansættelse i Næstved som skal bruges inden 30. april. Ang. at bare få pengene uden at holde feriedagene, har jeg fået af vide på tidligere arbejdspladser at dette ikke er tilladt/lovligt. At der så nogle gange ses igennem fingrene med det, er en anden sag. Min skiften af arbejdspladser har været eget valg i min søgen efter nye udfordringer. Kan godt være det er helt almindeligt at der kan gå flere år før man har ret til de 5 ugers ferie, og jeg bare har fået lidt ondt af mig selv fordi jeg aldrig har haft mulighed for ferie i 3 uger i træk. Er det med at spare feriedage sammen og de 5 ferieuger samme sag? Altså kommer de 5 ferieuger af at man ved 1 års arbejde har optjent feriedage svarende til 5 uger? Og er der så forskel på om man arbejder 32 eller 37 timer? Og hvornår har man ret til den 6. ferieuge? Kan godt være det er nogle dumme spørgsmål men jeg undskylder mig med at jeg er forholdsvis ny på arbejdsmarkedet. Mvh, Anine
Mohlin Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Ang. at bare få pengene uden at holde feriedagene, har jeg fået af vide på tidligere arbejdspladser at dette ikke er tilladt/lovligt. At der så nogle gange ses igennem fingrene med det, er en anden sag. .... Er det med at spare feriedage sammen og de 5 ferieuger samme sag? Altså kommer de 5 ferieuger af at man ved 1 års arbejde har optjent feriedage svarende til 5 uger? Og er der så forskel på om man arbejder 32 eller 37 timer? Og hvornår har man ret til den 6. ferieuge? Att man inte skulle kunna få ut pengar istället för att ta ut sina feriedagar ha jag aldrig hört. Kanske om det handlar om alla 5 veckorna, men inte så lite som du har. Men det ska jag inte uttala mig alltför säkert om. Ja, efter ett år på samma arbetsplats (OBS, ett ferieår 1e maj - 30 april) har du sparat upp till 5 veckors betald ferie. Om ordinarie arbetstid är 37 timmar och du arbetar 32 timmar, vad det nu är...90% eller nåt, så får man också bara 90% av ferien. Alla har inte rätt till 6 veckors ferie, det är olika från firma till firma. Däremot tror jag att man har rätt till 3 veckor ferie, oavsett anställningstid, men då obetalt för den tid man inte sparat upp till.
Mohlin Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Var blev mitt svar av? Nå, där kom det...
Mette Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Det var mange spørgsmål på en gang. Jeg svarer ud fra de regler jeg kender fra Danmark (kender ikke reglerne i Sverige). De 10,4 feriedage skal enten bruges inden den 30. april som du skriver ELLER udbetales fra feriefonden i DK. Undrer mig faktisk at de ikke er blevet udbetalt da du flyttede til Sverige (når man skifter job eller flytter udenlands bliver pengene udbetalt eller du får en feriegiro). Der er intet fordækt i dette, det er sådan det foregår. Feriepengene som du har opsparet i Lund ville i Danmark (igen danske regler) skulle bruges i ferieåret 1.5.2007-30.4.2008. Jeg forstår ikke hvorfor du skal bruge dem inden du stopper??? Ja, det er det samme. Man sparer ved et fuldtidsjob ca. 2,et eller andet dage op pr. måned hvilket giver de 5 uger pr. år. Så når du kun arbejder 32 timer får du opsparet forholdsmæssigt mindre i timer. Men det giver det samme i uger, da du jo kun bruger 32 timer på en ferieuge hvor folk med fuldtidsarbejder bruger 37 timer. Den 6. ferieuge har du ret til hvis firmaet du arbejder for har den indført som en del af din løn/deres overenskomst hvis de har en sådan. Det er ikke noget man automatisk har krav på.
Mohlin Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Feriepengene som du har opsparet i Lund ville i Danmark (igen danske regler) skulle bruges i ferieåret 1.5.2007-30.4.2008. Jeg forstår ikke hvorfor du skal bruge dem inden du stopper??? Ja, det er det samme. Man sparer ved et fuldtidsjob ca. 2,et eller andet dage op pr. måned hvilket giver de 5 uger pr. år. Så når du kun arbejder 32 timer får du opsparet forholdsmæssigt mindre i timer. Men det giver det samme i uger, da du jo kun bruger 32 timer på en ferieuge hvor folk med fuldtidsarbejder bruger 37 timer. Man kan ju inte ta ferie från firma B, som man sparat upp i firma A... Mja...det stämmer inte riktigt...man sparar ju upp ferieDAGAR, inte timmar. Så om jag arbetar halvtid (för att göra det enkelt) så sparar jag 1 dag per månad, istället för 2 dagar. Alltså har jag rätt till 2,5 veckors (betald) ferie per år.
Mette Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Jo, det kan du godt. Det er derfor du får feriepengene for det er klart at firma B ikke skal betale for din ferie. Ved arbejde i Danmmark har du altid ret til 5 ugers ferie, spørgsmålet er bare om du selv skal betale dem eller ikke (om du har opsparet i samme firma året så du har betalt ferie). Men det giver stadig 5 uger, for på en uge bruger du kun 2,5 dages ferie, hvis du arbejder halvtid. Du ville jo ikke arbejde den anden halvdel af ugen alligevel.
Mohlin Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Jo, det kan du godt. Det er derfor du får feriepengene for det er klart at firma B ikke skal betale for din ferie. Ok, Mette jag missuppfattade dig. Jag tycker också att det är märkligt att man måste ta ut ferien, istället för att få den utbetald.
LotteB Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Ja, efter ett år på samma arbetsplats (OBS, ett ferieår 1e maj - 30 april) har du sparat upp till 5 veckors betald ferie. Alla har inte rätt till 6 veckors ferie, det är olika från firma till firma. Däremot tror jag att man har rätt till 3 veckor ferie, oavsett anställningstid, men då obetalt för den tid man inte sparat upp till. Håber ikke jeg gør forvirringen total nu, men opsparring til ferie følger kalenderåret (jan-dec) men ferieåret starter 2. maj:rolleye: Så hvis man er startet 1. jan i år, kan man som fuldtidsansat holde 5 ugers ferie i det ferieår der starter 2. maj 2008:eek: Med hensyn til den 6. ferieuge er det afhængig af overenskomsten. Og lige en ting mere mens jeg husker det! En lønmodtager har ret til fuld ferie uanset om der er optjent ret til betalt ferie. Men ellers prøv at søg på nedenstående link. http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/ferieloven.html
lsv Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Sådan er det næsten altid når man skifter job... også selvom man skifter fra et dansk til et dansk arbejde
Guest Trine Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Som eksempel: Jeg har løn under ferie, dvs mit firma betaler ikke til feriekonto. Ved jobskifte 1 december har min tidligere arbejdsgiver så indbetalt resten af mine feriepenge som skal afholdes i DETTE ferieår, dvs inden 1 maj 2007, men som er optjent i kalenderåret 2005... til feriekonto. Så melder jeg ferie hos min nye arbejdsgiver uden løn og hæver feriepenge fra feriekonto. Derudover har de inbetalt for 11 måneder af 2006 til udbetaling i næste ferieår.. dvs EFTER 1 maj 2007. Min nye arbejdesgiver kommer derfor først til at give mig ferie med løn fra næste ferieår..dvs efter 1 maj 2008. (dog med den undtagelse at de jo skal give mig feriedage med løn svarende til den ene måned jeg har været ansat der i 2006). Super smart fleksibelt og forståeligt system ikke?? Man undres hvorfor Sverige ikke har overtaget ideen:) P.s også har jeg iøvrigt problemer med at få dem til at udbetale mig for 3 dage i julen, men det er en meget lang og latterlig historie.... Også ikke et ord om 6. ferie uge:) det er individuelt fra overensskomst til overenskomst men afhænger typisk af løntrin og om du har ret til mer eller overarbejde. Og som iøvrigt ikke kan overføres eller udbetales ved jobskifte:(
skallstorp Besvaret January 12, 2007 Rapporter Besvaret January 12, 2007 Få udbetalt de feriepenge De feriepenge på 10,4 dage må stå på feriekonto. Det er bare at sende en mail til dem om at du bor i Sverige samt et konto nr. Der går så bare et par dage så står de i Sverige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu