Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej.:new: Jeg står og skal til at flytte til oxie og har godt 1 million danske at gøre godt med. Men har dog andre investeringer andre steder i verden og kunne også indfri mine lån der så derfor tænker jeg. Er det nemt at låne penge i sverige? ( fx Nordea da jeg har hørt at det er nemmere mht lønoverførsler osv fra dk). Skal man forhandle sig til en god rente hvis det fx kun er et bottenlån? Skal man være særlig opmærksom på gebyrer lige som her hjemme i DK ? Og er det dumt at vælge 50årig lån fremfor 30årig ? Er der generalt nogen ting man skal være obs på eller nogen gode fidusser ? Jeg takker mange gange. :) Marc

Besvaret

Bruger selv nordea og synes det virker ganske godt. Men om det ligefrem er den bedste... Det tror jeg nu ikke. Et godt råd er at shoppe lidt rundt i de forskellige banker. Dog har nordea den fordel at det er rimelig smertefrit at overføre penge mellem DK og SE.

Besvaret

Få flere tilbud på lån!

Er det nemt at låne penge i sverige? ( fx Nordea da jeg har hørt at det er nemmere mht lønoverførsler osv fra dk).
Det er vist rimeligt let, og incl. renteforhandlinger er det nok lettere hvis man indhenter mere end et tilbud, og ikke lader dem få fornemmelsen af at man er urokkeligt besluttet på netop denne bank. Det tager tid, og man er nødt til at spørge lidt ekstra for at få det hele med hvis man ikke er hård til svensk, men det er mange penge du forhandler om, og ifølge undersøgelserne af hvad samme størrelse lån koster forskellige steder, kan det handle at få en forskel på flere procent hjem fra bedste til dårligste tilbud.
Skal man forhandle sig til en god rente hvis det fx kun er et bottenlån? Skal man være særlig opmærksom på gebyrer lige som her hjemme i DK ? Og er det dumt at vælge 50årig lån fremfor 30årig ?
Ja, jeg vil mene at man skal kunne forhandle sig til noget rimeligt når det kun er bottenlånet man behøver, men jeg er ikke ekspert :) Jeg har på fornemmelsen at det er værre i DK, men SEB havde godt nok en del gebyrer da jeg spurgte hvad de kunne tilbyde mig, og spurte til bunds. 50 vs 30-årigt er vel primært et spørgsmål om hvor hurtigt du vil eje dit hus, og dvs. i hvor høj grad du vil "bo til leje hos banken" VS bruge pengene på at komme til at eje, og få mere ud af den såkaldte boligfest.
Er der generalt nogen ting man skal være obs på eller nogen gode fidusser ?
Der findes flere former for brokonto, SEB - og så vidt jeg har forstået også Nordea - har en kontoform hvor man har en gratis overførsel pr måned, men den skal være fastlagt som en fast månedlig overførsel. Swedbank / Föreningssparbanken har et system hvor man har 14 gratis overførsler årligt, det synes jeg er en del mere anvendeligt :D Nå, ja: velkommen herover-ad :) Mvh Jesper
Guest Supermule
Besvaret

Nej Nordea er noget lort....Der er en grund til at de bliver kaldt NULdea..... SBAB er klart at foretrække til boliglån.

Besvaret

Nu tænker jeg også mere på hvis det var nemmere at have noget i sverige som man også kan have i DK da der må være et nemmere samarbejde. Jeg har tænkt mig at overføre hele min løn 20000dkr samt halvdelen af min kones barsel *5000dkr. Og det skal selvfølgelig gøres så billigt som muligt hvis ikke gratis. Er der også forskel på kurs ? Jeg skal kun låne 600.000dkr til et bottenlån og muligvis en 100.000dkr til en bil hvis jeg ikke køber denne kontant. Jeg har en solid indkomst så er det nemt nok bare at gå ind i en hvilken som helst bank i sverige og sige man skal låne penge. Har self udbetaling osv.

Besvaret
Nej Nordea er noget lort....Der er en grund til at de bliver kaldt NULdea..... SBAB er klart at foretrække til boliglån.
Nu er det vist No Idea de bliver kaldt... men det er vel en smagssag...
Guest Supermule
Besvaret

Nu er 20.000 jo ikke en vanvidshyre....No offense, men de er noget mere restriktive herovre....med bare at låne ud til danskere. Vi har vores privatøkonomi i Swedbank både i dk og Se. Til vores virksomheder bruger vi jyske Bank.... Men kun fordi Swedbank ikke er så forretningsminded i dk. Desuden kan de heller ikke tilbyde pensionsinvesteringer.....i dk.

Besvaret
Nu er 20.000 jo ikke en vanvidshyre....No offense, men de er noget mere restriktive herovre....med bare at låne ud til danskere. Vi har vores privatøkonomi i Swedbank både i dk og Se. Til vores virksomheder bruger vi jyske Bank.... Men kun fordi Swedbank ikke er så forretningsminded i dk. Desuden kan de heller ikke tilbyde pensionsinvesteringer.....i dk.
Kan du uddybe lidt om swedbank, har nemlig tænkt på at kontakte dem ang. mit boliglån. Skal vist til at komme igang, da vi overtager d. 01.03. :rolleye: Skal have dem til at være lidt fleksible. Jeg har betalt handpenning kontant og ved endnu ikke hvor meget jeg får ud af min andelsbolig, samt at denne først kan sælges omkring april. Så skal jo starte med at låne de sidste 90%, men det kan jo ende med at jeg (forhåbentlig) kommer med en ordentlig røvfuld penge og betaler det meste ud. Det er vel oz noget de på en eller anden måde har prøvet før??? Fuck.... der er meget man skal holde styr på:scared:
Besvaret

Har kun gode erfaringer med Nordea - smidige overførsler mellem DK og S, forholdsvis fornuftige rådgivere/sælgere, og et system der er til at finde ud af. Hvis du er et "gør-det-hele-selv-no-service-no-bullshit", så vælg Skandiabanken - de er ikke nemme at snakke med i DK når du ikke bor der, men det kan lade sig gøre at oprette en konto til overførsel.

Besvaret
Der findes flere former for brokonto' date=' SEB - og så vidt jeg har forstået også Nordea - har en kontoform hvor man har en gratis overførsel pr måned, men den skal være fastlagt som en fast månedlig overførsel. Swedbank / Föreningssparbanken har et system hvor man har 14 gratis overførsler årligt, det synes jeg er en del mere anvendeligt :D[/quote'] Jeg har ved et tilfælde Nordea på begge sider, og nu har jeg fået arbejde i Danmark, er det den Danske afdeling man skal diskutere kursen med når pengene skal sendes videre til Sverige? Rip
Besvaret
Jeg har ved et tilfælde Nordea på begge sider' date=' og nu har jeg fået arbejde i Danmark, er det den Danske afdeling man skal diskutere kursen med når pengene skal sendes videre til Sverige?[/quote'] Ja, det er jo så i DK du har pengene, så det er dem der sætter vilkårene. Der er vist ikke noget at diskutere, man kan bare se på op- og nedgang i kurshistorikken, og bedømme (gætte på :) ) om man tror at man får den bedste kurs som sådan lige er i nærheden. For tiden svinger den ikke så meget, men sidste forår kunne der godt være 2% forskel på bedste og dårligste dag indenfor 2 uger, så der kunne da være lidt at hente på en hel lønning :) Mvh Jesper

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...