Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er ved at kigge på nye fælge til vores bil og der stod det her ved fælgende Dæk 215/40R18 LI89 XL -0.47 % 225/40R18 LI88 0.78 % 235/40R18 LI91 2.02 % 245/35R18 LI88 -0.47 % Jeg går ud fra at det betyder hvor store og små dækene er I forhold til fælgende....meeeen hvis jeg gerne vil have 245/35-18 passer de så ikke eller hvad??? Håber I kan svare på det......:confused: Mvh. Johan

Besvaret
Det kan også være afvigelser fra standard hjul dia. Altså hvis det er % satserne du spørger til? Blot et gæt
Det er det..... men det er bare om de passer på fælgen, bare så jeg ikke fiser ud og køber dæk til 6000 dkk og de så ikke passer på fælgen :cry:
Besvaret
Det er det..... men det er bare om de passer på fælgen' date=' bare så jeg ikke fiser ud og køber dæk til 6000 dkk og de så ikke passer på fælgen :cry:[/quote'] Svært at vide, når du ikke fortæller, hvor stor fælgen er :) Et 18-tommers dæk passer på en 18-tommers fælg! De procentuelle afvigelser er på hjulet omkreds - og tilsvarende (ekstra) fejlvisning på speedometer og km-tæller. Hvis din fælg er for smal vil et meget bredt dæk have ballonfacon - og dårlige køreegenskaber. Hvis din fælg er for bred, kan dækket kun ved hjælp af lufttrykket fylde fælgen ud - det ser IKKE godt ud, og øger risikoen for skader på fælgen ved kontakt med kantsten o.s.v.
Besvaret

Du kan jo prøve at taste dine dæk størrelser ind her: Tire Size Calculator så vil du få en lille idé om, om de forskellige andre dæk størrelser også passer til din bil. Som udgangspunkt skal de have samme diameter +/- nogle milimeter - jeg kender ikke tolerancen for hvonår de er lovlige/ulovlige. Men som udgangspunkt må du ikke kører hurtigere end hvad dit speedometer viser.

Besvaret
Du kan jo prøve at taste dine dæk størrelser ind her: Tire Size Calculator så vil du få en lille idé om, om de forskellige andre dæk størrelser også passer til din bil. Som udgangspunkt skal de have samme diameter +/- nogle milimeter - jeg kender ikke tolerancen for hvonår de er lovlige/ulovlige. Men som udgangspunkt må du ikke kører hurtigere end hvad dit speedometer viser.
Mit speedometer går til 280 km/t og det tror jeg ikke at jeg får klemt min A4 2.0 TFSI op på........desværre ;) men jeg kigger lige på det. Det var bare om den bredre passede på fælgen, men det burde den vel?
Besvaret

Gætter på du har været på rallycenteret og kigge på dæk/fælge... ligner ihvertfald data derfra.. :D % tallene angiver hvor stor fravigelsen fra de originale hjul er i diameter. Derved ikke sagt fra de hjul som sidder på når du får bilen. Men det du skal bruge det til, er... De dæk som til en hvertid sidder på bilen, må ikke fravige mere end +/- 5% fra org omkreds. Derudover kan det bruges, hvis man eks skal sænke bilen meget, så kan man smide et lidt mindre dæk på, og få lidt ekstra plads den vej, plus det kan sænke et par mm ekstra... :D

Besvaret
Mit speedometer går til 280 km/t og det tror jeg ikke at jeg får klemt min A4 2.0 TFSI op på........desværre ;) men jeg kigger lige på det. Det var bare om den bredre passede på fælgen' date=' men det burde den vel?[/quote'] Nu har det jo ikke noget at gøre med hvor meget dit speedometer går til ;) Det side Tire Size Calculator jeg linkede til vil bl.a. vise dig hvor meget hurtigere/langsommere du køre hvis fx du køre 100 km/h, med en anden dæk størrelse end din 'normale' - det skader jo ikke at prøve 'regne maskinen' af :th2:
Besvaret
Nu har det jo ikke noget at gøre med hvor meget dit speedometer går til ;) Det side Tire Size Calculator jeg linkede til vil bl.a. vise dig hvor meget hurtigere/langsommere du køre hvis fx du køre 100 km/h, med en anden dæk størrelse end din 'normale' - det skader jo ikke at prøve 'regne maskinen' af :th2:
Jeg tror at jeg er ved at være med igen.......... tak for hjælpen :th2:
Besvaret
Gætter på du har været på rallycenteret og kigge på dæk/fælge... ligner ihvertfald data derfra.. :D % tallene angiver hvor stor fravigelsen fra de originale hjul er i diameter. Derved ikke sagt fra de hjul som sidder på når du får bilen. Men det du skal bruge det til' date=' er... De dæk som til en hvertid sidder på bilen, må ikke fravige mere end +/- 5% fra org omkreds. Derudover kan det bruges, hvis man eks skal sænke bilen meget, så kan man smide et lidt mindre dæk på, og få lidt ekstra plads den vej, plus det kan sænke et par mm ekstra... :D[/quote'] Det er det nemlig lige der at jeg fandt det. Jeg er faldet lidt for de der MOMO Corso Black I 18" og blev bare lidt forvirret og det de havde skrevet ved siden af, men jeg er med igen. TAK FOR HJÆLPEN ALLE SAMMEN..............:th2: :thumbup:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...