Jump to content

Bilkyndige: Serviceplan kontra discountservice mm.

Recommended Posts

Skrevet

Hej Vi har en Audi A4 Avant 1,9 tdi fra 1998, som efterhånden har rundet 300.000 km. Værdien af sådan en bil er vel omtrentligt en 30-40.000 DKK, og nu overvejer jeg lidt hvordan jeg vil vedligeholde den fremover. Det står klart, at vi gerne vil beholde bilen længe endnu. Det er klart, at service efter planen er at foretrække, men står værdien mon også i forhold til udgiften? Et olieskifte hos Quickpot koster jo f.eks. kun 450 kroner, mens et service hos AUDI koster omkring 4.000 SEK uden evt. dele osv. Derfor spørger jeg Jer bilkyndige: - er det en frygtelig dårlig ide at skippe AUDIs serviceplanen i mit tilfælde, og i stedet nøjes med at olieservicere mv.? Og naturligvis reparere / skifte dele, efterhånden som det bliver nødvendigt. - hvis man vælger discount-planen: Er der andre ting end de oplagte (olie, tandrem, væsker), som man skal tage i betragtning / holde øje med i sin løbende service? Mvh Henrik

Besvaret
Vi har en Audi A4 Avant 1,9 tdi fra 1998, som efterhånden har rundet 300.000 km. Værdien af sådan en bil er vel omtrentligt en 30-40.000 DKK, og nu overvejer jeg lidt hvordan jeg vil vedligeholde den fremover. Det står klart, at vi gerne vil beholde bilen længe endnu.
Forstår jeg ikke, men der er måske andet i livet end biler... :)
Det er klart, at service efter planen er at foretrække, men står værdien mon også i forhold til udgiften?
Du skriver ikke noget om bilens anvendelse. Skal den pendle, kan det næppe vurderes, som du beskriver det. Diftsikkerhed er jo et voldsomt parameter vedr. pendlerbiler - det skal bare funke. Altså regelmæssig kvalificeret service !
Besvaret
Du skriver ikke noget om bilens anvendelse. Skal den pendle' date=' kan det næppe vurderes, som du beskriver det. Diftsikkerhed er jo et voldsomt parameter vedr. pendlerbiler - det skal bare funke. Altså regelmæssig kvalificeret service ![/quote'] Ja, bilen pendler frem og tilbage mellem Malmö og Roskilde en fire-fem gange om ugen. Vi bestemmer dog selv vores arbejdstider og dage, og har desuden en bil til, så driftssikkerheden er såmænd ikke så væsentlig, blot gider jeg ikke at bøvle med at køre bilen til mekaniker i tide og utide og vil jo helst undgå at ødelægge vitale dele, fordi jeg ikke kan identificere, at dele er på vej til at gå i stykker. De første 80.000 km vi har kørt i bilen (fra 225.000 og frem) er dog foregået uden et eneste problem og bilen er røget direkte gennem tre syn. Mvh Henke
Besvaret
Hej Vi har en Audi A4 Avant 1,9 tdi fra 1998, som efterhånden har rundet 300.000 km. Værdien af sådan en bil er vel omtrentligt en 30-40.000 DKK, og nu overvejer jeg lidt hvordan jeg vil vedligeholde den fremover. Det står klart, at vi gerne vil beholde bilen længe endnu. Det er klart, at service efter planen er at foretrække, men står værdien mon også i forhold til udgiften? Et olieskifte hos Quickpot koster jo f.eks. kun 450 kroner, mens et service hos AUDI koster omkring 4.000 SEK uden evt. dele osv. Derfor spørger jeg Jer bilkyndige: - er det en frygtelig dårlig ide at skippe AUDIs serviceplanen i mit tilfælde, og i stedet nøjes med at olieservicere mv.? Og naturligvis reparere / skifte dele, efterhånden som det bliver nødvendigt. - hvis man vælger discount-planen: Er der andre ting end de oplagte (olie, tandrem, væsker), som man skal tage i betragtning / holde øje med i sin løbende service? Mvh Henrik
Et olieskift er hvor de kun skifter olien og ikke andet.. Hos Audi går de en del ting igennem på bilen og ser om der er noget der bör skiftes... Jeg ville klart välge en rigtig värksted :):)
Besvaret
Hos Audi går de en del ting igennem på bilen og ser om der er noget der bör skiftes...
Tak for input, lige sådan noget jeg tænkte på. Kan man sige noget om, hvilke ting det typisk kunne være, og om nogle ting i særdeleshed ville have en negativ på noget andet i bilen, hvis de fik lov til at gå i stykker, før de blev skiftet, fremfor at de bare blev skiftede når AUDI opdagede, at de var slidte? Mvh Henke

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...