Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Mange svenskere er økonomisk trængte, hvis man skal tro følgende artikel i Göteborgs-posten. Hele 51% må flytte bostad ved en indkomstnedgang på 3.000 SEK :eek:. Jeg ved ikke om det også er sådan i Danmark. Jeg fik engang det råd at man skulle have luft nok i sin privatøkonomi til at kunne ligge 25% af sin indkomst til opsparing... http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=132&a=313179

Många svenskar har mycket små marginaler i privatekonomin. 32 procent uppger att de inte har råd att bo kvar i sin nuvarande bostad om kostnaden ökar eller den disponibla inkomsten minskar med 2 000 kronor i månaden, enligt en undersökning av Länsförsäkringar. Det är tredje året i rad som Länsförsäkringar gör en undersökning om hushållens privatekonomi. Och även om det är många som har det tufft, så har läget blivit bättre. För två år sedan uppgav 43 procent att de skulle tvingas byta bostad om ekonomin försämras med 2 000 kronor. Förra året var andelen 39 procent. Det är de yngsta och äldsta som har minst marginaler. Nästan hälften av alla 16-24-åringar uppger att de inte har råd att bo kvar om kostnaden ökar eller disponibel inkomst minskar med 2 000 i månaden. Motsvarande siffra för dem som är över 65 år är 44 procent. Det finns också geografiska skillnader. Gotlänningar och örebroare tycks ha mindre marginaler än befolkningen i övrigt. De flesta skulle dra in på nöjen, bilen, resor, kläder, mat, tidningar eller sparande om de fick mindre pengar att leva på. Kvinnorna är villigare att dra in på kläder än männen. Undersökningen visar också att 14 procent inte kan bo kvar om privatekonomin försämras med 1 000 kronor i månaden. Vid en försämring på 3 000 kronor kan 51 procent tvingas flytta och vid en försämring på 4 000 kronor får 62 procent svårt att bo kvar. Blir försämringen hela 5 000 kronor riskerar nästan tre av fyra, 71 procent, att få söka ny och billigare bostad. "Förvånansvärt många har alldeles för små marginaler i privatekonomin. Den som blir arbetslös eller långtidssjukskriven kan få stora problem med att få ekonomin att gå ihop. För en barnfamilj kan det räcka med att en av föräldrarna blir arbetslös", skriver Elisabeth Hedmark, Länsförsäkringars privatekonom, i en kommentar.
Besvaret

Med den svenske A-kasse så skulle jag också vara på röven om jag förlorade mitt jobb. Skulle iaf vara tvungen att ställa av bilen. Tycker mig komma ihåg tal som säger att i sverige så går 1/3 av din inkomst till bostaden, i Danmark är det 2/3. Så det är nog samma problem i DK. Att mista 3000 i utbetalning är inte småpengar ( för mig ). Skulle nog klara det, men oj vad tråkigt liv jag skulle ha.

Besvaret

forutsætninger i undersøgelsen Jeg tror man skal kende forudsætningerne for de svenske forhold: - en relativ stor andel af svenskerne bor i hyresretter, dvs leieboliger - Sverige kommer fra en lav-konjunktur og er på vej ind i en højkonkunktur, hvor Danmark har vært i højkonkunktur i lang tid allerede - I Sverige er det ikke vanlig (næste umuligt) at låne mere end 90% af en boligs værdi. I Danmark er det nærmest standard at låne 100%... Dvs at en svensker skal binde op en større andel af sin kapital i boligen, hvor dansken kan anvende den kapital til reserve for dårlige tider. Jeg vil samtidig gætte at den gennemsnitlige svenske indtægt ligger mindst 20% under den danske, og med næsten ens beskatning bliver det meget mindre til udbetaling. Jeg håber imidlertid at alle dansker der idag har god økonomi forstår at dette ikke er en evig-varende situation. Konjunkturer svinger, og når Danmark nå nærmer seg max produktion med tilgængelig arbejdskraft, kan det kun gå nedover derfra. Måske noget pessimistisk, men om 10 år pendler måske danskerne til Malmø for at arbejde til høje indtægter. Jeg håber så danskerne er lige fleksible som de svenskerne der arbejder i Danmark har vært de senere år. Det blir spennende å se de anarkistiske højlydte konfliktelskende dansker tilpasse seg de ultra-sosialdemokratiske konflikt-sky og harmoniske svenske arbejdsmiljøer.

Besvaret
Det blir spennende å se de anarkistiske højlydte konfliktelskende dansker tilpasse seg de ultra-sosialdemokratiske konflikt-sky og harmoniske svenske arbejdsmiljøer.
Det bliver da over mit lig!! :eek:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...