bananas Besvaret March 7, 2007 Rapporter Besvaret March 7, 2007 Ok. Hvad er så den smarteste måde at håndtere økonomi på? Skal man have både en dansk og en svensk hævekonto? Eller skal man bare bruge sit danske visa kort til daglige indkøb? Hvad er smartest (læs billigst)? Med mindre du aldrig bruger nogen penge i Sverige (nok lidt umuligt), så er det helt klart at have et kort og en konto i begge lande. Hvis du bruger dit danske VISA kort i Sverige lægges der 1% til den valutakurs der omregnes med. Det vil sige, at du betaler et spread på 100 bps i forhold til middelkurs. Med et dansk Mastercard er det vist 1,5% Men du trænger vist til at læse Nils' pendlerguide om økonomi: http://pendler.scanianet.dk/okonomi/
Martin_M Besvaret March 8, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret March 8, 2007 Men du trænger vist til at læse Nils' pendlerguide om økonomi: http://pendler.scanianet.dk/okonomi/ Tak, har læst den, men det var engang i december, og i al min huskiggen og anden informationssøgning, må jeg have glemt dele af pendlerguiden. Så jeg tager et kig i den igen og får opfrisket min viden... :D
Basse Besvaret March 8, 2007 Rapporter Besvaret March 8, 2007 I forbindelse med min optagelse af lån, er jeg blevet rådet til at have en dansk konto og en svensk konto. Den danske konto beholder penge til afdrag på lån, som jeg har optaget i DK - samt en ekstra konto hvor der overføres 500 kr til om måneden til snold i dk - denne konto har et dansk visa/dankort tilknyttet. Herudover har jeg en svenskkonto - med et svensk visakort/mastercard til - hvor rest delen af min løn overføres til, til forbrug og evt. regninger i sverige. Overførelse af min restløn hver måned til sverige er gratis, og de overførelser jeg selv laver i netbank er gratis. Self. er der noget kurstab mv. Hvis du bruger dit svenske kreditkort i danmark, koster det min. 30 kr. i gebyr fik jeg af vide - plus selv det berømte spread der bliver snakket om. Så vil jeg hellere have en dansk konto, med lidt penge på, og en lille kassekredit - og overføre eventuelle ekstra penge dertil, hvis jeg brugere mere i DK en måned. Min bank er Nordea, også i sverige - når den tid kommer. Og jeg fik af vide af nordea SE og nordea DK arbejder på at lave een fælles netbank, til os pendlere og andre. Men det er vist ikke lige på trapperne her i dette halvår. Gad vide om det kommer til at holde i virkeligheden - jeg er spændt hehe. Og ja, jeg må æde den dyre rente i danmark, men tør ikke løbe an på den svenske rente og kr. ikke stiger nævneværdig inden for de næste år. Og så tror jeg på det er nemmere at snakke afdragsfrihed, udskydelse af afdrag med en dansk bank, som kender dig som kunde i forvejen og kender din kreditværdighed, end en svensk bank, som høres til at være lidt mere barske hvad angår økonomiske transaktioner. Såfremt det skulle blive nødvendig.
spiff Besvaret October 26, 2007 Rapporter Besvaret October 26, 2007 Har netop fået afslag på et lån i Euro i Nordea - På trods af at det var helt okay da de afgav låneløftet . Nogen der ved om det er almen praksis hos Nordea nu? Og er der nogen der har haft større held med at tage lån i Euro, evt. i en anden bank?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu