Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Jeg kunne ikke indløse en svensk check (post-giro) i Swedbank i sidste uge fordi jeg ikke havde noget svensk legtimation. Checken stod i mit navn samt jeg havde 2 konti i Swedbank ...Ham idioten ved kassen kiggede på mit dansk pas og sagde: "Du kan ikke indløse denne check med dette pas...blabla...svensk kørekort, ID..bla"...så gik han til 2 Swedbanks-ludere (en var meget flot og den anden var utrolig grim) og snakkede med dem....han kom tilbage og sagde: NEJ! :fight: Jeg tog mit pas og sagde til ham: "I bliver snart i mindretal i Malmö" "Vi vil købe alle jeres huse" Han kiggede meget mærkligt på mig... Så gik jeg til Nordea og indløste checken (35 SEK). Fyren i Nordea sagde til mig at alle som har EU pas kunne indløse denne check (også i Swedbank)...
Er pludselig så glad for jeg ikke er kunde i Swedbank - selv om man får en dårlig service, forbyder det ikke at omtale og tale til andre personer med almen dannelse. Tænk hvis jeg omtalte din kærste,veninde,søster eller mor som luder herinde, i en post omkring den forretning vedkommende evt. arbejde i - ville DU kunne leve med det ? :-) En anden ting er, det er rimlig dumt at skide i sin egen baghave hehe - her henvises til din trussel omkring bolig køb og danskere (går udfra du er kunde i Swedbank?) De ansatte gør nok bare hvad deres chef eller hovedkontor har sagt de skal :-)
Besvaret

Vil det så sige, at hvis man bliver stoppet af polisen og de spørger efter kørekortet, så skal man bare sige, at det har man ikke med, da man i sverige ikke anerkender ellers et EU godkendt legitimationsbevis. Det er sgu nemt, så mister man ihvertfald ikke kortet. :rolleye: :D

Besvaret
da vi flyttede til sverige var jeg halv vejs i min graviditet.. jeg ville gerne gå til kontrol i malmø' date=' da det var lidt nemmere end at jeg skulle over broen hver gang..[/quote'] Mærkeligt. Min kæreste afleverede bare sit pas og fik et plasikkort som "vi" afleverer hver gang. Men det var også i Helsingborg. Men man skulle da tro at der var ens regler.
Besvaret

Nu har jeg boet herovre siden 2002 og har stadig ikke fået taget mig sammen til at anskaffe ID kort. Men når jeg tænker tilbage undrer det mig lidt at jeg uden videre fik et svensk person nummer uden at fremvise et svenskt ID kort.:eek: :D :D

Besvaret

man skal ikke bruge svensk id for at få person nummer i sverige.. det er nemt nok at få selve person nummeret.. der henvender mn sig jo bare til skatteværket, med købs aftale osv så får man sit personnummer inden for nogle uger/dage.. men du skla have person nummer for at få id kort.. og det tager lang tid.. de blir mere og mere strikse med det der id kort.. så det er om at få det.. min søster kan ikke hente sine pakker på posthuset, så det skal jeg gøre for hende, med en seddel at det er iorden.. mht sygehuset.. ja det var hvad vi fik at vide.. jeg gik til barnmorske (jordmor) men hun ville ikke tage prøverne på mig før jeg kom med det der id kort.. så der gik ret længe og missede nogle scanninger, inden jeg fik "hjælp"

Besvaret

ja men hvis alt ikke ser ud som det skal være får man gerne nogle flere.. og derfor skulle jeg have lavet nogle flere.. dem måtte jeg lave i dk..... men du har ret. der findes kun md scanningen, medmindre du er over 35 så bliver du som regel også tilbudt nf scanningen..(i sverige) hvis jeg skal gå helt i detaljer.. millis

Besvaret
Nogle scanninger? I Sverige er der kun 1 for misdanelser.
ja men hvis alt ikke ser ud som det skal være får man gerne nogle flere.. og derfor skulle jeg have lavet nogle flere.. dem måtte jeg lave i dk..... men du har ret. der findes kun md scanningen, medmindre du er over 35 så bliver du som regel også tilbudt nf scanningen..(i sverige) hvis jeg skal gå helt i detaljer.. millis
Hmm...det er altså ikke helt rigtigt - ifølge min jordemoder og mit skema for svangerskabsforløbet er der en scanning omkring 18. uge og igen i 33. uge....
Besvaret

tak. mente faktisk der var flere... men jeg kom altså først til sverige i uge 20 i min graviditet.. og det var der jeg skulle have haft flere.. men har hørt at der skulle være en, men tror gerne at der er flere.. det lød også mærkeligt a mine øre.. de har vel som regel en termins scanning også herovre eller??? nu er jeg så gravid igen, så venter da på at jeg skal scannes.. og det skal jeg egentligt snart, da de ikek ved hvor langt jeg er henne.. så det er vel også fra person til person at de vælges hvor mange scanninger man skal til...?

Besvaret
tak. mente faktisk der var flere... men jeg kom altså først til sverige i uge 20 i min graviditet.. og det var der jeg skulle have haft flere.. men har hørt at der skulle være en, men tror gerne at der er flere.. det lød også mærkeligt a mine øre.. de har vel som regel en termins scanning også herovre eller??? nu er jeg så gravid igen, så venter da på at jeg skal scannes.. og det skal jeg egentligt snart, da de ikek ved hvor langt jeg er henne.. så det er vel også fra person til person at de vælges hvor mange scanninger man skal til...?
Så vidt jeg ved er der kun de to omtalte scanninger - i uge 18 og 33, tror ikke du kan tilvælge flere...
Besvaret
Hmm...det er altså ikke helt rigtigt - ifølge min jordemoder og mit skema for svangerskabsforløbet er der en scanning omkring 18. uge og igen i 33. uge....
I mit svar mente jeg også at man ikke kunne gå glip af flere scanninger "i starten" efter som der kun er den i uge 18. Da Millis skrev: så der gik ret længe og missede nogle scanninger. Regnede jeg ikke med hun var så langt. Havde glemt den med over de 35år
Besvaret
man skal ikke bruge svensk id for at få person nummer i sverige..
hehe..det ved jeg godt. ´Min kommentar var mere ment som en joke. Men det er da lidt bemærkelsesværdig at man kan møde op med sit pas og få et svensk person nummer udstedt uden videre, men man i mange tifælde ikke kan få lov til at hente en pakke på et posthus uden at vise et Svenskt ID kort
Besvaret
Så vidt jeg ved er der kun de to omtalte scanninger - i uge 18 og 33' date=' tror ikke du kan tilvælge flere...[/quote'] Tillykke med graviditeten. Jeg tør også godt melde mig under solen nu og sige at jeg er gravid for første gang - i en alder af 36. Jubii! :love: Jeg fik også en scanning i uge 10 - for at fastsætte fostrets alder. Jeg skal til nakkefoldscanning i morgen, jeg er i uge 14 - og den bliver som nævnt tidligere i tråden tilbudt pga. min alder. Ellers skulle jeg have den i DK. Og derudover er der som du nævner de to sidste på skemaet :) Glæder mig meget til uge 18 scanningen. Det var SÅ sjovt at se det lille væsen i uge 10. Ej hvor blev jeg bare glad :th2: Smil, Winnie
Besvaret
Tillykke med graviditeten. Jeg tør også godt melde mig under solen nu og sige at jeg er gravid for første gang - i en alder af 36. Jubii! :love: Jeg fik også en scanning i uge 10 - for at fastsætte fostrets alder. Jeg skal til nakkefoldscanning i morgen, jeg er i uge 14 - og den bliver som nævnt tidligere i tråden tilbudt pga. min alder. Ellers skulle jeg have den i DK. Og derudover er der som du nævner de to sidste på skemaet :) Glæder mig meget til uge 18 scanningen. Det var SÅ sjovt at se det lille væsen i uge 10. Ej hvor blev jeg bare glad :th2: Smil, Winnie
Off topic - I know - sorry guys... Men super stort tillykke til dig også! Held og lykke med scanningen i morgen! Kan heller ikke vente til næste scanning (10. april :p ), man bliver jo helt afhængig...
Guest Nadynka
Besvaret
Hej ! Jeg har ganske kort læst lidt om foreningen, så jeg ved ikke så meget om den endnu. Ved derfor heller ikke om nedennævnte har været oppe. Noget der for alvor har irriteret mig og som jeg i den grad mener er hindrende for en positiv integration / fremmelse af Øresundsregionen er svenskernes opfattelse af hvad der kan bruges, og i særdeleshed ikke bruges, som gyldigt ID. Specielt i den indledende face efter flytning til Sverige er dette et problem.Er der nogen der ved om det er hjemlet i den svenske lov, at man gang på gang afvises alle mulige forskellige steder, privat som offentlige, ( banker, sygehusvæsen, postvæsen mv ) fordi man ikke har et svensk ID kort. Dette på trods af at man kan fremvise personnummerbevis fra Folkbokføringen, gyldigt danske EU-kørekort samt gyldigt dansk pas. Har svenskerne ikke opdaget, at de er EU borgere. Jeg er klar over, at det formentligt at en hel mentalitet man er oppe imod, men det var måske vær at tage med, når man er igang med at påvirke diverse politikere. /MLJ
Ja fatter det heller ikke...du kan sagtens låne masser af penge i banken...kom glad! men ID kort, nej nej! vi kender dig jo ikke! du skal have en med som kan underskrive, at du er den du siger du er. Okay var der lige noget jeg gik glip af her ? Og mit danske kørekort ? NEJ! det er heller ikke godt nok! Nadynka:fight:
Besvaret

Tja... for os er det gået helt galt. Min kone har nu fået oppehållsrätt i Sverige. Glad og fro som vi er, går vi ned i banken får at oprette en ganske almindelig konto hvor hun kan have sine penge, betale sine regninger, få sin løn ind osv... Vi medbringer selvfølgelig pas, uppehållsrättskort, personbevis, "letter of recomendation" fra hendes bank hjemme, og os begge to in persona... Men næ nej. Det er ikke godt nok. Der skal svensk id-kort til. Svensk pas eller kørekort, eller måske et id-kort fra en bank :rolleye: ... Det svenske pas er hun selvfølgelig ikke berettiget til, og kørekortet er måske ikke lige det første vi smider penge og tid efter... Det virker jo direkte diskriminerende, og flytter ikke min holdning til, at det mest rigide og bureaukratiske i Sverige er deres banker...

Besvaret
Det virker jo direkte diskriminerende' date=' og flytter ikke min holdning til, at det mest rigide og bureaukratiske i Sverige er deres banker...[/quote'] Svensk Kassaservice er värre;)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...