Jump to content

Løn til person i Sverige men firma i DK

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg har brug for at fast kunne betale løn til en person i Sverige. Jeg har dog firma i Danmark. Nogen der ved om dette kan lade sig gøre vha. et firma i Sverige, f.eks. et vikar bureau?

Besvaret

Den skal vist forklares nærmere... Ja, der er jo mange muligheder for at løse sådan én, men det afhænger jo lidt af hvad du egentlig mener. Er der tale om en person som du kender, eller skal du have fat i en ny person fra Sverige? Har dit danske firma alene omsætning i Danmark eller har du også omsætning i Sverige? (Det vil nemlig være afgørende for dobbeltbeskatning og dermed om du kan have fast driftssted i Sverige) Vær opmærksom på at hvis du ønsker at et andet firma skal overtage en eventuel forpligtigelse, har det jo sin pris - men udgangspunktet er vel at stort set alt kan lade sig gøre - sålænge man betaler for det:-) Peter

Besvaret
Ja, der er jo mange muligheder for at løse sådan én, men det afhænger jo lidt af hvad du egentlig mener.
Jeg vil udbetale løn til min hustru der ikke må arbejde i DK. Firmaet har kun omsætning i DK. En af grundene er at efter 2 år med løn vil hun være beretiget til sociale ydelser mv. (dvs. have status i Sverige)
  • 4 weeks later...
Besvaret
Er der virkelig ikke nogen herinde der kan hjælpe? eller nogen der har SE virksomhed?
Ja den er jo lidt farlig at rådgive omkring, dobbeltbeskatningen.. Jeg ville rådspørge hos enten øresunddirekt, eller evt. via www.skane.se der er altså en del gratis rådgivning der.
Besvaret
Ja den er jo lidt farlig at rådgive omkring, dobbeltbeskatningen..
Det er ikke om dobbeltbeskatning. Det er - jeg har brug for et firma der vil ansætte en person i SE hvor et firma i DK dækker alle omkostninger.
Besvaret
Det er ikke om dobbeltbeskatning. Det er - jeg har brug for et firma der vil ansætte en person i SE hvor et firma i DK dækker alle omkostninger.
Nej, det har ikke noget med dobbeltbeskatning at gøre. Men du vil undgå virkningen af de almindelige regler om skat osv. i arbejdslandet, og så bliver det lidt vanskeligt. Især når det tilmed skal være officielt i Sverige over for svenske myndigheder, at hun arbejder i Sverige (selv om hun ikke rigtig gør). Nu ved jeg ikke, hvad det er for en "status", hun skal opnå, men hvis hun arbejder en større del af tiden i Sverige som hjemmearbejde, bliver hun jo socialt sikret i Sverige, så det kan måske klare det problem. Men, jeg har ikke rigtig noget klart billede af situationen, så det er kun lidt spredt skydning. :)
Besvaret
Jeg vil udbetale løn til min hustru der ikke må arbejde i DK. Firmaet har kun omsætning i DK. En af grundene er at efter 2 år med løn vil hun være beretiget til sociale ydelser mv. (dvs. have status i Sverige)
Er det udlændingeloven du gerne vil komme udenom ? sådan lyder det for mig, og er det det ville jeg ikke tage chancen.
Besvaret
Er det udlændingeloven du gerne vil komme udenom ? sådan lyder det for mig, og er det det ville jeg ikke tage chancen.
Der er ikke nogen lov jeg vil komme udenom. Det jeg vil gøre er fuldt lovligt og til det har jeg brug for et firma i SE der vil løn udbetale til en person der arbejder i SE for mig istedet for selv at etablere firma.
Besvaret
Der er ikke nogen lov jeg vil komme udenom. Det jeg vil gøre er fuldt lovligt og til det har jeg brug for et firma i SE der vil løn udbetale til en person der arbejder i SE for mig istedet for selv at etablere firma.
Det behøver du da ikke et firma i Sverige for. Det danske firma betaler bare de svenske socialafgifter og preliminær skat for den pågældende, som selvfølgelig er skattepligtig i Sverige, da arbejdet udføres der. :)
Besvaret
Det er muligt, at du vil lave det lovligt, men må din kone ikke arbejde i Danmark er det vel på grund af arbejdstilladelse ? Men er det som jeg regner med skal du nok mere tænke på Svensk statsborgerskab o.s.v.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...