Nenad Skrevet February 25, 2007 Rapporter Skrevet February 25, 2007 Hejsa Jeg er gået i gang med at finde ud af hvad der sker hvis jeg skifter mit statsborgskab til svensk i stedet for dansk. Min nemkono skulle blive lukket lige så snart jeg flytter til Sverige og samme svar fik jeg fra digitalsignatur.dk. Men det holder da ingen steder pga. jeg har bået i sverige i to år nu og kan benytte mig af begge ting uden problemer. Er der nogen der har erfaring med hvad der sker når man skifter til svensk statsborger med de danske ting som nemkonto og digital signatur? På forhånd tak Nenad
Guest Supermule Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Du er ikke dansk længere og derfor ikke knyttet til det danske offentlige system......
BS Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Du er ikke dansk længere og derfor ikke knyttet til det danske offentlige system...... Det kommer vel an på om han arbejder i DK? Hvis han gør burde han da beholde sin nem konto som jo blot er betegnelsen for hans løn konto.
Guest Supermule Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Det tror jeg faktisk ikke han kan.....Det kan godt være at han har en lønkonto, men den kan ikke reg. hos det offentlige som nemkonto, da han er statsborger i et andet land..... Han opgi'r jo sit danske cprnr...
BS Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Det tror jeg faktisk ikke han kan.....Det kan godt være at han har en lønkonto' date=' men den kan ikke reg. hos det offentlige som nemkonto, da han er statsborger i et andet land..... Han opgi'r jo sit danske cprnr...[/quote'] I tilfælde af han så arbejder i DK som SE statsborger. Hvor vil skat så udbetale overskydende skat til?
Guest Supermule Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 De udligner via skatteverket i se.... I tilfælde af han så arbejder i DK som SE statsborger. Hvor vil skat så udbetale overskydende skat til?
irode Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Det tror jeg faktisk ikke han kan.....Det kan godt være at han har en lønkonto' date=' men den kan ikke reg. hos det offentlige som nemkonto, da han er statsborger i et andet land..... Han opgi'r jo sit danske cprnr...[/quote'] Man beholder sit personnummer - det de-aktiveres bare i forhold til forskellige instanser, hvis man flytter ud af landet. Dvs at man stadig har det som reference ved danske løn- og skatteforhold. Den digitale signatur skal fornyes - et eller andet besværligt med personligt fremmøde for at få den udleveret. Min mand - svensk statsborger - fik et dansk cprnummer i 1973, da han flyttede til Sverige. Hans svenske blev deaktiveret - og er blevet gen-aktiveret nu, hvor han er flyttet tilbage til Sverige. Han arbejder stadig i Danmark - og bruger sit danske cprnummer til løn- og skatteforhold. Men ikke til sygesikring. Jeg er ikke sikker på om det har nogen pensions-mæssig betydning at skifte statsborgerskab mellem dansk og svensk.
Nenad Besvaret February 27, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 27, 2007 Nu har jeg fået fornuftige svar PBS: Tak for din mail. Det som afgør om du kan bruge Betalingsservice, er at du har en dansk bankforbindelse. - Så du kan forsat godt bruge Betalingsservice. Dog vil jeg forslå, at du lige taler med din bank, da din bank evt. skal have rettet din adresse og evt. registre dig under et konstueret cpr.nr. Digital signatur: Du kan sagtens bruge din digitale signatur selvom du bliver svensk statsborger og det er de samme bestemmelser der gør sig gældende.. Du skal dog i den forbindelse være opmærksom på, at du ikke lader din signatur udløbe, da du som svensk statsborger ikke har mulighed for at bestille en ny signatur. Hvis du sørger for at forny din digitale signatur, vil du også i fremtiden være i stand til at bruge din digitale signatur hos fx skat.dk. Fornyelsen af din digitale signatur foretages ved at du bruger din stadig gyldige signatur. To uger inden din digitale signatur udløber modtager du en e-mail fra TDC med et link til fornyelsen. Klik på linket og følg instruktionerne på skærmen. Ewire: Der gælder de samme vilkår for danske og svenske brugere hos ewire. NemKonto: Iflg. min bank i DK så bliver der ikke lukket noget selv om de siger det modsatte i deres mail til mig. Mvh Nenad
Guest Supermule Besvaret February 27, 2007 Rapporter Besvaret February 27, 2007 Beklager min fejlinformation så :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu