yaknowwho Skrevet April 4, 2007 Rapporter Skrevet April 4, 2007 Hej Folkens, Nu er mange af vores boliger i malmö så småt steget i pris - og har en vis friværdi. Er der nogen der har undersøgt hvordan man kan udnytte den bedst? Kan man bruge den til at investere i endnu en bolig? Mit egentlig spørgsmål er mere: Må man egentlig godt eje 2 bostadsrätter? /yaknowz
Mohlin Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Ja, det kan du. Men då är vi tillbaka i diskussionen om att hyra ut en av dem, och om föreningen går med på det osv osv....
polar Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Ja det ka man godt, jeg har selv et hus og en bostadsrätt, som do er til salg, Er du interesseret?? Steffen
Martin R Besvaret April 4, 2007 Rapporter Besvaret April 4, 2007 Se det er jo det smarte ved den svenske model, nemlig at man på den måde kan "kontrollere" spekulationen lidt - ved ikke at give tilladelse til at udleje. Kan godt følge dig i at det er herligt at ride på en bølge af øge friværdi, men omvendt så kan det give mange småsparre gevaldig hovedpine hvis de brænder inde med flere boligere - lidt ala DK......
Guest Mogens Besvaret April 16, 2007 Rapporter Besvaret April 16, 2007 Forældrekøb? Se det er jo det smarte ved den svenske model, nemlig at man på den måde kan "kontrollere" spekulationen lidt - ved ikke at give tilladelse til at udleje. Så den danske model, hvor forældre køber en lejlighed, som "barnet" efterfølgende lejer, kan være vanskeligere hér i Sverige?
Fagerborn Besvaret April 16, 2007 Rapporter Besvaret April 16, 2007 Så den danske model' date=' hvor forældre køber en lejlighed, som "barnet" efterfølgende lejer, kan være vanskeligere hér i Sverige?[/quote'] Ejeren skal normalt bo i lejligheden, men det er rimelig normalt at ejerboligforeninger plejer at godkende forældrekøb. Jeg kom selv ind på det svenske boligmarked på den måde i sin tid.
Gio Besvaret April 16, 2007 Rapporter Besvaret April 16, 2007 Ejeren skal normalt bo i lejligheden' date=' men det er rimelig normalt at ejerboligforeninger plejer at godkende forældrekøb[/quote']Ja - såfremt den nye lejer selv kan godkendes økonomisk. Ellers ikke. Der har netop været en sag i Sverige, hvor et forældrepar ville lade deres døtre leje lejligheden. Eftersom disse to døtre havde en samlet indkomst på, mener jeg det var, 21.000 sek om året (de var begge studerende), så godkendte foreningen dem ikke. (Artiklen læste jeg i seneste udgave af "Upddraget". Jeg er förtroendevald i min forening, og får denne publikation hver måned.) Så der skal stadig penge til :o
Fagerborn Besvaret April 17, 2007 Rapporter Besvaret April 17, 2007 Ja - såfremt den nye lejer selv kan godkendes økonomisk. Ellers ikke. Der har netop været en sag i Sverige, hvor et forældrepar ville lade deres døtre leje lejligheden. Eftersom disse to døtre havde en samlet indkomst på, mener jeg det var, 21.000 sek om året (de var begge studerende), så godkendte foreningen dem ikke. (Artiklen læste jeg i seneste udgave af "Upddraget". Jeg er förtroendevald i min forening, og får denne publikation hver måned.) Så der skal stadig penge til :o Ja, det er lovmæssigt korrekt ageret af foreningen. De behøver ikke godkende forældrekøb. Jeg ville bare pege på at én af situationer hvor man måske ikke følger loven til sidste bogstav det er forældrekøb, både for studerende, men også hvor den yngre, erhvervsaktive, køber og står for en lejlighed til sin aldrende far / mor. De må da for øvrigt have været tilknyttet et studie med ualmindeligt langsom studiegrad. Alene studiebidraget for én studerende i 10 måneder er da 25.000 skattefri kroner.
Guest Mogens Besvaret August 29, 2007 Rapporter Besvaret August 29, 2007 kan man få en kopi? Ja - såfremt den nye lejer selv kan godkendes økonomisk. Ellers ikke. Der har netop været en sag i Sverige, hvor et forældrepar ville lade deres døtre leje lejligheden. Eftersom disse to døtre havde en samlet indkomst på, mener jeg det var, 21.000 sek om året (de var begge studerende), så godkendte foreningen dem ikke. (Artiklen læste jeg i seneste udgave af "Upddraget". Jeg er förtroendevald i min forening, og får denne publikation hver måned.) Kan jeg få en hard copy? - eller en pdf af artiklen?
Gio Besvaret August 29, 2007 Rapporter Besvaret August 29, 2007 Kan jeg få en hard copy? - eller en pdf af artiklen?Bladeter røget ud for længe siden' date=' desværre. Men mon ikke HSB kan hjælpe dig, hvis du giver dem et ring?
Guest Mogens Besvaret August 31, 2007 Rapporter Besvaret August 31, 2007 HSB kender ikke publikationen Bladeter røget ud for længe siden, desværre. Men mon ikke HSB kan hjælpe dig, hvis du giver dem et ring? Har nu talt med HSB, og de kender slet ikke til publikationen...
Gio Besvaret August 31, 2007 Rapporter Besvaret August 31, 2007 Har nu talt med HSB' date=' og de kender slet ikke til publikationen...[/quote']Bed dem om at drikke mindre i arbejdstiden http://www.sverigestidskrifter.se/register_alfabetiskt.asp?tidning=HSB+Uppdraget&bokstav=72
Guest Mogens Besvaret August 31, 2007 Rapporter Besvaret August 31, 2007 HSB er nogen klovner... Bed dem om at drikke mindre i arbejdstiden http://www.sverigestidskrifter.se/register_alfabetiskt.asp?tidning=HSB+Uppdraget&bokstav=72 Tak for linket, som er meget informativ - vil jeg straks anvende. Jeg er sgu glad for, at jeg ikke boer hos dem - kender dem fra en anden sammenhæng. Der skete absolut ingenting - sagerne syltes...
Gio Besvaret August 31, 2007 Rapporter Besvaret August 31, 2007 Tak for linket, som er meget informativ - vil jeg straks anvende. Jeg er sgu glad for, at jeg ikke boer hos dem - kender dem fra en anden sammenhæng. Der skete absolut ingenting - sagerne syltes...Du har ret - HSB kan være tunge at danse med. Derfor mente jeg også det var på sin plads at tage del i min egen lokale forening under HSB. Heldigvis har disse meget at sige lokalt, så HSB behøver sjældent at blive blandet ind, medmindre det er tunge sager. Go´ vind med at hitte det specifikke nummer af Uppdraget - det burde kunne lade sig gøre. (...hvis HSB ellers gider kommunikere lidt mere internt ;))
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu