Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Jeg skal for første gang udfylde sådan et skema fra skatteverket i sverige. Jeg er total lost med hvad man skal gøre og jeg forstår ikke alle de fine fræser med fancy ord mht. tal, så jeg håber nogen er en super haj til at kunne forklare på en M E G E T nem og pædagogisk måde hvordan jeg skal gøre. Jeg har tastet min befordring på tast selv på den danske selvangivelse, og jeg har fået at vide vi skal udfylde renteudgifterne på den svenske selvangivelse skal jeg skrive i 0 og så udfylde sådan nogle tillægssider til den danske hvor jeg så sætter dem ind....... Men er det virkelig det ???????

Besvaret

Såfremt at man har job i Danmark og er at betragte som grænsegænger, giver det ingen mening at trække sine renteudgifter fra i Sverige. Hvad gavn skulle fradraget gøre når man ingen svensk indkomst har?? Jeg har sat mine svenske renteudgifter til 0 og har i stedet overført dem til min danske selvangivelse, således at det bliver til et dansk fradrag :th2:. Det kræver dog at man er grænsegænger og det er man når man har over 75% af sin indtægt fra Danmark. Man skal blot huske at vedlægge et supplement til sin danske selvangivelse som gør at SKAT vil betragte en som grænsegænger, såfremt man lever op til kriterierne. Derudover skal man skrive i sin svenske dekleration under øvrige oplysninger at man er grænsegænger og betaler skat i Danmark. Ellers vil Skatteverket nok studse over hvorfor man lige tjener 0 kr. Ens renteindtægter skal opgives til det svenske skatteverket så der kan betales svensk skat.

Besvaret

Ja jeg trækker da mine svenske renteudgifter fra i dk, da dette jo er muligt... Men jeg går da ud fra at man skal lade dem stå på deklarationen, når de er udfyldt automatisk i forvejen.. Men nej, men for ikke noget ud af det :)

Besvaret
Ja jeg trækker da mine svenske renteudgifter fra i dk, da dette jo er muligt... Men jeg går da ud fra at man skal lade dem stå på deklarationen, når de er udfyldt automatisk i forvejen.. Men nej, men for ikke noget ud af det :)
Da man oftest har hele sin indtægt i Danmark gør det hverken fra eller til om du lader tallet stå på den svenske deklaration. Dog har jeg tolket det sådant at man ikke skal forsøge at trække det samme fra i begge lande og derfor har jeg sat tallet til 0 på min svenske deklaration. Men som sagt, så er det praktiske resultat af skatteligningen jo det samme, da man ingen indkomst har i Sverige :o
Besvaret
Såfremt at man har job i Danmark og er at betragte som grænsegænger, giver det ingen mening at trække sine renteudgifter fra i Sverige. Hvad gavn skulle fradraget gøre når man ingen svensk indkomst har?? Jeg har sat mine svenske renteudgifter til 0 og har i stedet overført dem til min danske selvangivelse, således at det bliver til et dansk fradrag :th2:. Det kræver dog at man er grænsegænger og det er man når man har over 75% af sin indtægt fra Danmark. Man skal blot huske at vedlægge et supplement til sin danske selvangivelse som gør at SKAT vil betragte en som grænsegænger, såfremt man lever op til kriterierne. Derudover skal man skrive i sin svenske dekleration under øvrige oplysninger at man er grænsegænger og betaler skat i Danmark. Ellers vil Skatteverket nok studse over hvorfor man lige tjener 0 kr. Ens renteindtægter skal opgives til det svenske skatteverket så der kan betales svensk skat.
Dette besvarede på ganske få linier, hvad flere timers søgen på oresunddirekt og skat.dk (misvisende navn ;)) ikke kunne uddybe om 'grænsegængere' - tak for det :D Mvh /rené - en forhåbentligvis snart ny-svensker

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...