Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Kom til at tænke på om nogen herinde har efaring med forskellen på 95 og 98 oktan? Er det rigtigt at man især på turbo biler kan mærke en forskel - eller er det bare dyr placeboeffekt??? :rolleye:

Guest Mogens
Besvaret
Kom til at tænke på om nogen herinde har efaring med forskellen på 95 og 98 oktan? Er det rigtigt at man især på turbo biler kan mærke en forskel - eller er det bare dyr placeboeffekt?
Hvis bilens motor er konstrueret til oktan 95, får du ikke noget tjent ved at anvende oktan 98. Min vogn behøver eksempelvis oktan 98, og fylder du oktan 95 på taken, stilles tændingen automatisk om til dette lavoktan og effekten mindskes...
Guest Supermule
Besvaret

De fleste tyske biler er grundjusteret til 98 oktan..... De kan køre på 95, men har betydeligt færre hk/nm. Jeg kan tydeligt mærke forskel på min.... Den er især glad for statoil's 98 med ethanol i.....

Besvaret

Desværre bliver der længere og længere mellem disse 98-tanke... Jeg kender pt. kun til en på Kvartettgatan, i Malmö. Og kan slet ingen finde når jeg er i det sydjyske, omkring Aabenraa :(

Guest Mogens
Besvaret

Masser af muligheder...

Desværre bliver der længere og længere mellem disse 98-tanke... Jeg kender pt. kun til en på Kvartettgatan, i Malmö. Og kan slet ingen finde når jeg er i det sydjyske, omkring Aabenraa
Jeg har fundet alle oktan 98 tankene via disse sider og lagt det på et fælles kort, jeg har i bilen. www.shell.com/home/PlainPageServlet?FC=/dk-da/html/iwgen/find_shell_station/app_findshellservice.html www.statoil.dk
Guest Mogens
Besvaret

Dont' work harder - be smarter...

Jeg har faktisk gjort det samme, har været inde på shell, statoil, OK osv. og fundet alle de stationer i dk der har 98 og har det liggende i bilen...
Desuden har jeg lagt nogen af dem ind på min navigation, ligesom jeg lægger nye ind, hvis jeg skal til et område, der er "ubeskrevet" eller ukendt for mig...
Besvaret
Hvis bilens motor er konstrueret til oktan 95, får du ikke noget tjent ved at anvende oktan 98. Min vogn behøver eksempelvis oktan 98, og fylder du oktan 95 på taken, stilles tændingen automatisk om til dette lavoktan og effekten mindskes...
Så skal du pröve oktan 100 i Tyskland :):) min 996 tt blev rigtig glad for det ...
Guest Mogens
Besvaret
Så skal du pröve oktan 100 i Tyskland :):) min 996 tt blev rigtig glad for det ...
I know - har netop kørt 4.000 km på oktan 100 ;)
Besvaret
Min Boxster er en 98oktaner... jeg synes ikke jeg kan mærke nogen forskel om der kommer 95 eller 98 oktan på. Jeg tanker dog altid 98 oktan...
Så må det også være utroligt svært at mærke forskel :rolleye:
Guest Mogens
Besvaret

Aaaaahhhhh.......

Mogens> Husk at Metax også har 98 blyfri. Bl.a. på Gammel Køge Landevej i Hvidovre. Og Shell V-Power I Sverige er 99 oktan.
Fino, Metax havde jeg lige overset - og Shell kender jeg jo. En lukrativ firmaaftale gjør imidlertid, at jeg fortrinsvis tanker Staoil, HVIS jeg tanker over there ;)
Guest Mogens
Besvaret

Shell styrer !

Det er jo også det eneste rigtige sted at tanke :th2:
Prismæssigt ja, fordi jeg får 30 øre i rabat pr liter. Men ellers tanker jeg gerne Shell - og gør det altid i udlandet. Især i Tyskland = oktan 100 !
Besvaret
Men jeg tror først forskellen ligger der ved turbo biler med over 300 hk' date='[/quote'] Tja der var ca 10% forskel i topfart på min 180HK'er, dengang bilen var ny og jeg ville teste det. Nålen kunne lige snige sig over 240 med 98, og ville ikke over 220 med 95. Så det handler nok mest, som andre skrev, om hvorvidt motoren omstiller sig. Mærker man det til hverdag, nøh tvivler jeg på. Men 98 ska' den da ha' :)
Besvaret

Da jeg havde min lille celica vvt-i i Danmark, kunne jeg mærke forskel på alm. 95 oktan og shells vpower (97 oktan). Tvivler på det var HK'er, da det jo er en sugemotor, men syns den blev friskere, reagerede hurtige på speederen mv. Det skal helt sikkert afprøves, når jeg får min nye bil senere på måneden. På min storebrors Golf GTI Turbo -den helt nye model, der kan der mærkes forskel på alm. 95 oktan og Vpower - ydelsen stiger med 15 HK ca. efter hans beretning om det. Har ikke set dyno resultaterne selv.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...