Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Det er ikke helt det rigtige sted, jeg spørger. Men jeg kan ikke finde noget om det ved hjelp af Google. Kunne I evt. guide mig til et sted, hvor jeg kan læse om forhold for svenske førtidpensionister (beløb, rettigheder osv). Jeg ved ikke engang, hvad de kalder det på svensk. Jeg påtænker nemlig at blive svensker - og har dansk førtidspension lige nu. Ville gerne vide, hvad jeg går ind til, før jeg evt. skifter pas. :) På forhånd tak.

Besvaret
Det er ikke helt det rigtige sted, jeg spørger. Men jeg kan ikke finde noget om det ved hjelp af Google. Kunne I evt. guide mig til et sted, hvor jeg kan læse om forhold for svenske førtidpensionister (beløb, rettigheder osv). Jeg ved ikke engang, hvad de kalder det på svensk. Jeg påtænker nemlig at blive svensker - og har dansk førtidspension lige nu. Ville gerne vide, hvad jeg går ind til, før jeg evt. skifter pas. :) På forhånd tak.
Øresundsdebatten er det rigtige sted at spørge om alting. :) Jeg vil tro, at hvis du har fået tilkendt en dansk førtidspension, så kan du tage den med til udlandet uden at skulle over noget svensk system. Spørg din danske kommune, hvad konsekvenserne bliver, hvis du flytter. Spørg et par gange og få det så skriftligt. Den svenske myndighed er Försäkringskassan. Som svensk "sjukpensionär" får man sin status prøvet i princippet løbende og risikerer at blive vurderet rask nok til at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og hvis man så ikke kan finde et job, er man henvist til "socialbidrag".
Besvaret

Hvis du har fået tilkendt dansk førtidspension beholder du den når du flytter til Sverige. Udbetalingen overføres fra din danske kommune til Den Sociale Sikringsstyrelse. De har udgivet en pjece http://www.dss.dk/p_b/publikationer/orientering_penudl/docs/2007_DK.pdf som i generelle vendinger beskriver pensionsforhold for danskere i udlandet - også mere fjerne udlande. Så vidt jeg tolker pjecen sker der ingen ændringer selvom du skifter til svensk statsborgerskab. Men jeg ville nok for en sikkerheds skyld ringe/skrive og spørge dem inden jeg søgte om udskiftning til statsborgerskabet. I Sverige er der ikke længere noget der hedder førtidspension. Man får tilkendt en sjukersättning afhængig af graden af ens dårligdom og hvor længe man har opholdt sig / arbejdet i Sverige. Jeg er ikke 100% sikker men har hørt at man hvert 3. år skal have prøvet sin arbejds-udygtighed for at bevare sjukersättningen.

Besvaret

Ah, sorry. Jeg glemte vist at præcisere, at jeg agter at søge svensk statsborgerskab. Derfor vil jeg gerne vide lidt om, hvilke forhold en svensker har, når han er berettiget til den svenske form for 'førtidspension'.

Besvaret
I Sverige er der ikke længere noget der hedder førtidspension. Man får tilkendt en sjukersättning afhængig af graden af ens dårligdom og hvor længe man har opholdt sig / arbejdet i Sverige. Jeg er ikke 100% sikker men har hørt at man hvert 3. år skal have prøvet sin arbejds-udygtighed for at bevare sjukersättningen.
OK... Hvad sker der så med folk, der kun har boet to år i Sverige, som aldrig har haft job i Sverige, ved du det? Lyder lidt unfair, at man får efter, hvor lang tid man har boet i landet. :cry: Tak for svarene i øvrigt (til jer alle). :th2:
Besvaret

Det findes en meget god side som jeg brugte når jeg skulle flytte til Dk, og jeg bruger den nu når vi skal flytte tilbage også. Den er meget god då man kan få den på hvilket sprog man vil. og der findes det meste info om alle nordiske lande. www.hallånorden.se håber det vil hjælpe. mvh hexa

Besvaret
OK... Hvad sker der så med folk, der kun har boet to år i Sverige, som aldrig har haft job i Sverige, ved du det? Lyder lidt unfair, at man får efter, hvor lang tid man har boet i landet. :cry: Tak for svarene i øvrigt (til jer alle). :th2:
Det er ikke til at svare på uden at kende din præcise problemstilling. Der er lidt information at hente på http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=38469. Og mht statsborgerskab er der i socialydelse-sammenhæng ingen forskel på at være dansk eller svensk statsborger når du bor i et nordisk land. Det er faktorer som arbejdsland og bopælsland, der tæller. Jeg synes du skal prøve at aftale et møde med ØresundDirekt og lægge alle dine fakta frem. Hvis du ringer til Malmö-kontoret og fortæller hvad dit problem er, kan du aftale et møde med netop eksperterne på det pågældende område. Held og lykke med det.
Besvaret
Og mht statsborgerskab er der i socialydelse-sammenhæng ingen forskel på at være dansk eller svensk statsborger når du bor i et nordisk land. Det er faktorer som arbejdsland og bopælsland, der tæller.
Jo da. Hvis man som svensker i Sverige kun får 6000sek. efter skat i deres form for førtidspension. Og man i Sverige som dansker får 10000dkr efter skat i førtidspension, så er det da i allerhøjeste grad en forskel. :) Eneste forskel er statsborgerskab. Den ene får næsten det dobbelte, kun fordi han/hun har en en anden nationalitet. (de tal, jeg kyler rundt, er pure fantasi)
Besvaret

OK, så fandt jeg noget, tror jeg: http://www.skyddsnet.se/files/f%C3%B6rs%C3%A4kringar.lo-tidningen.pdf Citat: I det nya systemet ska försäkringskassan också alltid göra en omprövning av sjukersättning minst vart tredje år. Sjukersättning, tidsbegränsad sjukersättning och aktivitetsersättning betalas ut med en fjärdedels, ett halvt, tre fjärdedelars eller helt belopp beroende på hur mycket man kan arbeta. Hel sjukersättning eller aktivitetsersättning ska motsvara 64 procent av den årsinkomst den sjuka haft tidigare. I beräkningen utgår man från genomsnittsinkomsten av de tre bäst betalda av de senaste årens inkomster. För dem som ännu inte börjat jobba finns en garantiersättning. Garantiersättningen för hel sjukersättning är 2,4 basbelopp (95.280 kronor) per år. Garantiersättningen för hel aktivitetsersättning varierar med åldern mellan 2,1 och 2,35 basbelopp (83.370 – 93.295 kronor) per år. Under 2007 sänker regeringen pensionsunderlaget för dem med sjuk- och aktivitetsersättning från 93 till 80 procent, vilket gör att de får lägre pension än i dag när de blir äldre. Hvis jeg forstår korrekt, så får en - der er 100% uarbejdsdygtig og ikke har boet i landet længe, samt ikke har haft job - 95.000 svenske om året. Det er under halvdelen af, hvad man får herhjemme. Mit svenske er ikke ret stærkt. Måske er der en, der kan be/afkræfte, hvad jeg fik oversat det til? :)

Besvaret

Efter min bedste overbevisning er reglerne således: Hvis du arbejder i DK og bliver langtidssyg skal du søge førtidspension i DK efter danske regler uanset du er dansk eller svensk statsborger. Har du fået tilkendt dansk førtidspension, beholder du den selvom du bor i Sverige (det ved jeg 100%!!). Jeg er ikke 100% sikker på om man beholder den hvis man skifter til svensk statsborgerskab, men jeg tror det. Hvis du ikke arbejder i DK og bor i Sverige skal du søge sjukersätning efter svenske regler. Og du får altså det samme hvad enten du er svensk eller dansk statsborger. Men som tidligere sagt: kontakt ØresundDirekt for en endelig afklaring. Og informér gerne her med fakta - ikke med 'pure fantasier' ;)

Besvaret

Takker. Jeg har nemlig forlængst fået min førtidspension her i DK - fra den danske stat. Ville gerne kunne tage den med mig, selv om jeg bliver svensker (og meget modvilligt skal opgive mit danske pas :mad: )

Besvaret
Takker. Jeg har nemlig forlængst fået min førtidspension her i DK - fra den danske stat. Ville gerne kunne tage den med mig, selv om jeg bliver svensker (og meget modvilligt skal opgive mit danske pas :mad: )
Det er så lidt ;) Men hvorfor vil du egentlig skifte statsborgerskab? Den eneste forskel er at du så må stemme herovre. Min mand - med svensk statsborgerskab - har boet i Danmark fra 1973 til 2007 uden andre ulemper at han ikke har kunnet stemme til danske folketingsvalg og folkeafstemninger. Og nu bor jeg/vi i Sverige hvor jeg får udbetalt min danske førtidspension fra Den Sociale Sikringsstyrelse. Der er en Nordisk aftale omkring pensionisters fri bevægelighed indenfor Norden; landene skal tage sig af hinandens pensionister på lige fod med landets egne. Pensionerne udbetales fra 'hvor de er optjent'. Jeg kunne godt selv overveje at skifte til svensk statsborgerskab af rent ideologiske årsager. Men det ændrer jo ikke på at jeg har optjent min pension i Danmark. Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du vil høre noget om mine erfaringer med at flytte til Sverige med dansk førtidspension.
Besvaret

Hej Irode, løbet af år 2006 udbetalte Den Sociale Sikringsstyrelse dansk folke- og førtidspension til 32.511 pensionister med bopæl i udlandet. Der stilles som hovedregel ikke krav om dansk statsborgerskab for at få sin pension udbetalt i udlandet, og man kan ansøge om dansk pension mens man er bosat i udlandet. De krav, som skal være opfyldt vedrørende alder og nedsættelse af arbejdsevne for at modtage henholdsvis folkepension og førtidspension i udlandet, er de samme som gælder for personer med bopæl i Danmark. Det del af det lyder lovende. :) Men jeg er stadig ikke sikker. (kontakter DSS en af dagene) Mht. dit spørgsmål om, hvorfor jeg evt. vil være svensker: Det er en laaaaaaaang og kedelig historie. Den korte version er, at jeg bliver nødt til at bosætte mig i Schweiz indenfor de 2-3 kommende år, grundet noget familie-værk. Da jeg er dansk statsborger får jeg ikke lov at bosætte mig permanent i alpelandet. Dette er grundet min lave indkomst. De lukker mig simpelthen ikke ind længere end 3 måneder. Som EU-borger må du godt opholde dig i Schweiz, hvis du kan bevise, at du kan forsørge dig selv 100%. men det mener myndighederne i Bern ikke, at jeg kan på den førtidspension, som jeg får nu. (jeg mener nu godt, at jeg ville kunne klare den, men det er de ligeglade med) Anyway, jeg har også muligheden for at blive schweizer. Men det betyder, at jeg mister det danske statsborgerskab. Dette er noget, som jeg er meget ked af. For det første er jeg dansker med stort DK, som Morten Olsen siger. :) Og for det andet, så vil jeg gerne beholde muligheden for at kunne flytte hjem til Danmark igen - når som helst, og glide ind i 'systemet' igen uden problemer, hvis det bliver nødvendigt (som førtidspensionist, ved du nok, hvad jeg mener her) Her kommer grunden til det evt. svenske statsborgerskab: Som nordisk borger kan man med det samme rykke ind i goe', gamle DK og have de samme rettigheder (næsten) som en dansker har. Og så vil jeg ikke udelukke, at jeg en dag gerne vil bo oppe på Fjeldet. Der er bare skønt i Nordsverige/Norge! Modsat Danmark, tillader jo Sverige dobbelt statsborgerskab. Derfor overvejer jeg at flytte over sundet i to år, for så at kunne søge svensk pas. Og så derpå søge Schweizisk pas. Hvis jeg gør det den anden vej rundt, ville jeg skulle bo i Sverige i 5 år. Målet er, selv sagt, at have dobbelt statsborgerskab. At være svensker er vel det tætteste på, man kommer på at være dansker (måske lige bortset fra at være nordmand). Finland tillader også dobbelt statsborgerskab. Men der kender jeg reglerne og intet til sproget - og så er det jo ret langt væk fra DK. Grunden til, at jeg spørger om førtidspension for svenskere er/var, at jeg tænker/tænkte, at jeg ville være nødt til at droppe den danske førtidspension den dag, hvor jeg er nødt til at slippe mit danske pas. Håber, det forklarede min situation. :) PS: Giver DSS dig lov at få visse tilskud, når du bor 'over there'? Så som boligydelse osv? Nej, vel? Er du på de nye eller gamle regler? Du kan evt. bare emaile mig, hvis det bliver for personligt her. ;)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...