Guest carspar Skrevet June 14, 2007 Rapporter Skrevet June 14, 2007 er der nogen her der har erfaring med det. Det handler om at bo i sverige, være ansat i en dansk virksomhed og blive udstationeret i at andet EU land. Udstationering i mere end ½ år, men 4-5 måneder i indeværend år. Jeg har lidt problemer med at forstå det med skat og sygeforsikring. Hvor skal jeg betale skal skat i år og næste år Hvordan med sygeforsikring da jeg slæber rundt på en canser. Er der nogen der har erfaring må de gerne henvende sig her til lidt spørgsmål.
michaeljarl Besvaret June 17, 2007 Rapporter Besvaret June 17, 2007 Hej Carspar Ja, jeg har været udstationeret i Sverige i 2½ år og til nytår går det mod DK igen da der er en max 3 års grænse. Mht Skat og sygesikring osv, så skal du søge om en E101. Den betyder at du bliver "svensk" men dækket af dansk sygesikring. Altså svensk skat men uden de svenske sociale afgifter. Du kan finde meget mere her: http://www.dss.dk/arbejdeiudlandet/index.htm Mht skat, så ville jeg kontakte din kommune men det er dog ikke sikkert de kan hjælpe. Jeg vil tro at du er skattepligtig i DK indtil du har meldt flytning og derefter er skattepligtig i Sverige. Mvh Michael
thsk Besvaret June 18, 2007 Rapporter Besvaret June 18, 2007 Det handler om at bo i sverige, være ansat i en dansk virksomhed og blive udstationeret i at andet EU land. Jeg har lidt problemer med at forstå det med skat og sygeforsikring. Hvor skal jeg betale skal skat i år og næste år Jeg er ansat i DK og får min lön udbetalt i DK, men jeg bor i Sv. Jeg har fået en e-101 som gör at jeg bibeholder min danske sociale sikring under opholdet i Sverige (den gives for 1 år af gangen, mener at den maksimalt kan gives i 2 år). Samidigt er jeg også omfattet af det svenske system i och med at jeg bor i SV. Om jeg ville kunne jeg fortsat göre brug af det danske sundhedssystem, på lige fod med som om jeg fortsat boede i DK. Vedr. skatten så betalte jeg den förste tid alm skat i dk men siden jeg er flyttet til Sverige er jeg fritaget fra at betale skat i DK, dog betaler jeg stadig arbejdsmarkedsbidrag. På det resterende belöb (92% af bruttolönnen) betaler jeg svensk skat. Min arbejdsgiver skal IKKE betale svensk arbejdsgiverafgift så länge e-101 gälder. Vend tilbage hvis du har flere spörgsmål
Guest carspar Besvaret June 20, 2007 Rapporter Besvaret June 20, 2007 Tak for svaret. Men det drejer sig om at jeg skulle blive ansat i et dansk firma i danmark. Jeg bor i Sverige og min hustru vil blive der. Det danske firma vil så udstationere mig i min. ½ år i spanien. Så mister jeg vist tilknytningen til det svenske sundhedsvæsen. Min canser er stort set helbredt i Sverige så det ville være dødsensfarligt for mig at blive underlagt det danske igen (deres dødsprognoser for min sygdom er meget sort). Jeg tør ikke indlade mig på den spanske uden videre. Så jeg må nok opgive, desværre
Guest carspar Besvaret June 20, 2007 Rapporter Besvaret June 20, 2007 Tak for svaret thsk, jeg har udtrykt mig lidt forkert. som jeg svarede til michaeljarl så bor jeg i Sverige skulle ansætte i et firma i Dk men udstationeres i Spanien uden at min hustru skulle med. Men se ovenfor
Guest carspar Besvaret June 20, 2007 Rapporter Besvaret June 20, 2007 Stort set syntes jeg at den frie bevægelighed i EU er meget stiv. Men vi er jo heller ikke en fællesstat endnu.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu