Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er efterhånden ved at blive drøn forvirret her.. :confused: Skal overtage min lejlighed 13.07.07, og vælger så at flytte min adresse derovre, så jeg kan få styr på CPR nr. osv. inden jeg reelt flytter mine ting derovre. På Borger.dk ville jeg ændre min adresse, og det gik også fint. Der stod stadig at man skulle bruge internordiskbevis, så jeg går ned på folkeregisteret, og der fortælle de at det er blevet ændret, så jeg skal bare tage mit gule sygesikringsbevis med til Sverige, henvende mig på Skatteverket?!? og så melder de min flytning. SÅ langt så godt. Men nu begynder forvirringen så at tiltage, for på Borger.dk står der flg.: At flytte til et andet EØS-land Flytter du permanent til et andet EØS-land, skal du bruge blanket E 104. Blanketten dokumenterer, at du har været med i den danske sygesikring. Den giver dig adgang til det nye lands offentlige sygesikring uden ventetid, hvis du opfylder de betingelser, der gælder i landets lovgivning. Den har jeg åbenbart bestilt og modtaget! Og nedenunder står der: Grænsearbejdere Hvis du arbejder i Danmark, men bor i et andet EØS-land, kan du få et særligt sundhedskort. Med dette kort i hånden kan du bruge læge, tandlæge eller hospital i Danmark. Mit spørgsmål er så nu: Skal jeg bare medbringe mit pas, og sygesikringsbevis til Skatteverket og så er det, det? Eller, skal jeg tage blanket E 104 med, som jeg af en eller anden grund har fået udfyldt? Jeg synes jeg har søgt og søgt.. og kan kun finde noget om blå sygesikringsbevis, så hvis der bare lige ville være en enkelt der havde løst til at svare på dette. Så kan jeg få en rolig weekend :th2:

Besvaret

Reset hjernen...

Jeg er efterhånden ved at blive drøn forvirret her.. :confused: På Borger.dk ville jeg ændre min adresse, og det gik også fint. Der stod stadig at man skulle bruge internordiskbevis, så jeg går ned på folkeregisteret, og der fortælle de at det er blevet ændret, så jeg skal bare tage mit gule sygesikringsbevis med til Sverige, henvende mig på Skatteverket?!? og så melder de min flytning. SÅ langt så godt. Men nu begynder forvirringen så at tiltage, for på Borger.dk står der flg.: At flytte til et andet EØS-land Flytter du permanent til et andet EØS-land, skal du bruge blanket E 104. Blanketten dokumenterer, at du har været med i den danske sygesikring. Den giver dig adgang til det nye lands offentlige sygesikring uden ventetid, hvis du opfylder de betingelser, der gælder i landets lovgivning. Den har jeg åbenbart bestilt og modtaget! Og nedenunder står der: Grænsearbejdere Hvis du arbejder i Danmark, men bor i et andet EØS-land, kan du få et særligt sundhedskort. Med dette kort i hånden kan du bruge læge, tandlæge eller hospital i Danmark. Mit spørgsmål er så nu: Skal jeg bare medbringe mit pas, og sygesikringsbevis til Skatteverket og så er det, det? Eller, skal jeg tage blanket E 104 med, som jeg af en eller anden grund har fået udfyldt? Jeg synes jeg har søgt og søgt.. og kan kun finde noget om blå sygesikringsbevis, så hvis der bare lige ville være en enkelt der havde løst til at svare på dette. Så kan jeg få en rolig weekend :th2:
...og start forfra. Hvis du arbejder i DK og indbetaler ATP, er adgangen til sundhedskort faktisk meget enkel (se nedenstående link):th2: http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=44628

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...