Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. jeg bor i DK men flytter til Helsingborg ligeså snart vores hus er solgt. mit spørgsmål lyder: Kan jeg skifte min a-kasse fra DK til en svensk nu da jeg ved det tager lang tid inden sådanne ting går i orden eller skal man vente ? for min mor flyttede til Ekeby i Januar og hendes er stadig ikke gået i orden. og da jeg er gravid og skal føde til januar vil jeg gerne have alt er faldet på plads med en svensk a-kasse så hurtig som muligt. mvh. Helene

Besvaret

Som jeg har forstået det er man medlem af a-kassen i det land man arbejder i. Og bliver man arbejdsløs skifter man derefter til den svenske da det er der man er ledig. Forstår ikke at din mor har kunne skifte a-kasse hvis hun stadig er på det danske arbejdsmarked. Din a kasse har vel heller ikke noget at gøre med du er gravid. Det er ikke der pengene kommer fra til barsel.

Besvaret

Nif har ret - du skal først skifte til svensk a-kasse når/hvis du bliver arbejdsløs eller hvis du får job i Sverige. Ikke hvis du fortsat har job i DK. Barselsdagpenge kommer ej heller fra a-kassen, præcis som Nif siger. De kommer fra din arbejdsgiver eller din arbejdskommune. Du kan ej heller få penge fra Forsäkringskassen, hvis du har arbejde i DK. :) Winnie

Besvaret

Min mor er ikke på arbejdsmarkedet hverken i DK eller SE i øjeblikke da hun er syg. jeg ved godt barselspengene ikke kommer fra a-kassen, men vil bare gerne have tingene i orden det har som sagt taget min mor 7 mdr. indtil nu og det er ikke gået i orden endnu og syntes bare det ville være nemmere at få tingene gjort inden. jeg kommer ikke tilbage på det danske arbejdsmarked efter barsel, da jeg skal arbejde i H&M i Helsingborg og min mand i DK.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...