Jump to content

parabol skal tages ned...?? almvik

Recommended Posts

Skrevet

Hej, jeg bor med min kæreste i almvik, vi har en lille parabol på 40cm siddende på vores balkong, den sidder over halvvejs ind på balkongen, der stikker måske 15cm ud over balkongen, nu har vi så fået et brev om at den skal tages ned. Hvis vi ikke tager den ned vil det komme i retten og alt deres P**..... Jeg tænker bare går man ned gennem foreningen er der jo masser af svenske flag som stikker ud over, og desuden er der mage som bor i stuen som haar kæmpe 80cm paraboler siddende, men de skal tilsyneladende ikke fjerne dem. Jeg er med på at fastmonterede store grimme paraboler ikke må sidde på husmuren, men vores lille 40cm som næsten sidder helt inde på balkongen kan da umuligt genere nogen, den sidder endda på en svingarm så jeg kan tage den ind og ud. Jeg tænker på at skrive et brev og søge "dispensation", er der nogen der har nogen erfaringer med disse bostadsrättforeninger, kan man snakke med dem eller er det bare det sædvanlige svenske regelrytteri????? Tror i at det vil ende i retten, eller er det bare et skræmmebrev???? De kan vel ikke smide en ud???? jeg har jo købt lejligheden....(eller bostadsretten ihvertfald.) Jeg kan jo godt se fornuften i at de ikke vil have hele foreningen klistret til i grimme paraboler, men i mit tilfælde sidder den næsten helt inde på balkongen og er kun 40cm.

Guest Supermule
Besvaret

Jeg ville nok rende rundt og tage lidt billeder af andre med paraboler og så vise dem til formanden.......Samtidig kan du jo spørge undrende om det kun gælder for danskere????? Det er jo hetz mod folkgrupp og det er jo ulovligt!! ;)

Besvaret

Prøv og kig på din Stadgar tror jeg nok den hedder. Der står det med sikkerhed du ikke må have dem. At andre gør det gir ikke dig mere ret til det. Vi havde samme forbud i den lejlighed jeg havde. Forstår godt hvorfor foreningerne har den regel for hold kæft det ser grimt med med en masse paraboler på muren. Balkong eller ej.

Besvaret

Hej. Jeg bor også i Almvik, og riksbyggen har for længe siden opsat et notat omkring forbud mod paraboler, vi har stadig et notat hængende på døren til vaskerummet. Det jo deværre nok en beslutning som boligforeningen har taget, og den gælder såmænd alle som bor i området (også svenskere), der bor en svensker længere henne i samme række som er med i bestyrelsen i boligforeningen, han har også afmonteret sin parabol :sick: Men prøv at tage en snak med dem alligevel (og husk at få det på skrift, hvis du får lov).

Besvaret

Var der ikke noget med at man ikke kan nægtes at sætte en parabol op, hvis man har gjort det for at modtage kanaler som ikke tilbydes på andet vis ? Syntes bare jeg kan huske noget omkring dette...mener faktisk det var noget som kom fra EU... Mvh Alex

Besvaret

Foreningernes vedtægter skal jo følges. Det er nu engang dem der ejer kassen man bor i, og som man har købt sig ret til at bo i. Med andre ord, så har man skrevet under på at overholde gældende regler og foreskrifter. Så kan man jo egentlig ikke komme og brokke sig bagefter, bare fordi "gennemlæsingen" af stadgarne tog 1½ minut ;) At EU skulle kunne bestemme hvilken elektronisk habengut almenheden må opsætte, som en del af en generel menneskerettighed, skulle indbefatte skåle til modtagelse af TV-signaler...tvivler jeg lidt på. Men igen - det ér jo EU, såeh...:D Summa summarum: læs foreningens vedtægter igennem. Står der ikke noget om opsætning af paraboler (eller "udstyr til modtagelse af elektrisk og elektronisk distribueret informations og underholdnings-materiale"), så burde du kunne stå fast på din ret. Står det der til gengæld...tja - så må du gøre som mangen en Svensson, nemlig bøje nakken for reglerne og tage det som en oplevelse.

Besvaret

Tjae, det er jo nok ikke for sjov skyld at boligforeningen laver reglerne, sidste år blev der også forbud mod at opsætte /eller påfylde badebasin ude på græsset, dels fordi plænen tager skade af det og dels pga. de bruger en fandens masse ltr. vand til de helt store basin'er, det er jo igen vand som betales via foreningen. man kunne dog få en særlig tilladelse gennem foreningen til at opsætte og påfylde. Jeg syntes boligforenigen i almvik er helt okay, de er somregel til at snakke med hvis man har et godt argument for at få sin vilje. men igen, især hvis det drejer sig om tilladelse til at ændre noget i boligen (få det på skrift) :th2:

Besvaret
De kan vel ikke smide en ud???? jeg har jo købt lejligheden....(eller bostadsretten ihvertfald.)
Det er netop en af de store forskelle på en dansk ejerlejlighed og en svensk bostadsrätt - man kan blive smidt ud da det er "retten til at bo" mere end en lejlighed du har købt... Men der skal nok en del til før det sker
Besvaret

Jeg har netop tilfældigvis talt med ham som har sendt mig brevet, da han ringede tilfældigvis fordi vi skal have skiftet et vindue, han siger at det har at gøre med sikkerheden, man kan jo få den i hovedet hvis den falder ned.... Han var nu meget flink og det er jo ikke hans beslutning, men hvis begrundelsen virkelig er sikkerheden så er det jo helt hen i vejret, min parabol falder altså ingen steder.. Men måske det bare var snak fra hans side. Iøvrigt har jeg aldrig skrevet under på nogen vedtægter som jeg kan huske. Jeg har en mappe med "stadger" fra 1991, men så vidt jeg kan se satår der ikke noget om det overhovedet. Tommy

Besvaret
Iøvrigt har jeg aldrig skrevet under på nogen vedtægter som jeg kan huske.
:lol: Jo, da du skrev under på din köbskontrakt, fik du vedtägterne med i köbet;) Ellers er det jo "bare" at komme med et nyt forslag til generalforsamlingen:)
Besvaret

Det er ikke noget med at gemme den, problemet er at den slet ikke må stikke ud over, og for at modtage signalet skal den vel 15cm ud over balkongsiden. jeg prøver lige at ligge et billede ind senere...

Besvaret

Er ikke helt sikker, men mener bestemt at de kun kan forbyde dig at have den udenfor balkonen. Også selvom det kun er 15 cm. Men hvis den er inde på din balkon, kan de ikke gøre noget. Man kan jo heller ikke forbyde folk at have grimme balkon møbler el andet lort stående derude. Så flyt den de 15 cm, så høre du sikkert ikke mere fra dem:)

Besvaret
Er ikke helt sikker, men mener bestemt at de kun kan forbyde dig at have den udenfor balkonen. Også selvom det kun er 15 cm. Men hvis den er inde på din balkon, kan de ikke gøre noget. Man kan jo heller ikke forbyde folk at have grimme balkon møbler el andet lort stående derude. Så flyt den de 15 cm, så høre du sikkert ikke mere fra dem:)
Problemet er bare at den skal de 15cm ud for at kunne modtage signalet, da den skal pege langs husmuren. Tommy Alex, den var ellers fed den lampe:th2:
  • 3 years later...
Besvaret
Hej Min ven.. Udskriv dette og giv til din forening.. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2001:0351:FIN:DA:PDF Hvilket forening bor du i?? Jeg har samme problem.. Og jeg tager rettens vej, jeg vil ikke finde mi idet.. Hvis de ikke vil have det hænger ud så må de vise et sted hvor man kan have dem sådan er det.
Hejsa, Man må håbe at TS efter 4 år har fundet en løsning på problemet. Jeg er glad for at du deler linket alligevel, kan være det kommer in handy senere hen i livet. Jeg bor i samme blok som TS, og fik faktisk samme besked fra bestyrelsen. Parabolen skal ned. Jeg monterede den så inde på balkongen, i en sådan højde at den ikke kunne ses udefra, medmindre man virkelig kiggede efter den. Og signalet går fint igennem alligevel, så det kan godt lade sig gøre. Men jeg er også uforstående overfor hvorfor paraboler skal forbydes, når tørrestativer, affaldssække eller rådne klædeskabe sagtens kan pryde de små balkonger...
Besvaret

k4y4 --> Hold os opdateret med rettens vej, da der nok er mange som vil følge med Jeg kan ellers anbefale et af de flade paraboler. Jeg har før selv haft parabol i 1 år i almvik uden de sagde noget til det. Men der var sådan så at glasset på min altan blev lukket ind så meget som den nu kunne, det vil sige selve hovedet stak ud. Der kom aldrig klager o.s.v Evt. hvis du er god ven med din underbo med have kan du give ham lidt penge og sige at du vil have en lille parabol i hans have. Desværre er jeg ikke særlig god ven med min underbo med have :D

Besvaret

Hejsa. Du skulle vel aldrig bo på soprangatan eller tenorgatan vel? For vi fik også det brev og grinede lidt af det, for naboens NASA parabol der både kan opfange sydpolens lokalradio og styre den internationale rumstation er ikke farlig i blæsevejr, heller ikke selv om den kun sidder skruet fast i et gammelt råddent stakit-bræt, hvorimod overboens flade tallerken er en ren dødsfælde.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...