Plesner Skrevet August 15, 2007 Rapporter Skrevet August 15, 2007 Blev lige gjort opmærksom på (slap væk med kun 4 stik) at vi har en bikube på størrelse med en fodbold i vores hæk. I DK plejer der i de tilfælde at være en biavler der gerne vil have dem, så er der nogen der kender en i malmø som står og mangler nogle bier ? Det skal gerne være snart da Antisemex gerne vil forgifte dem (og min bøgehæk)
MissCath Besvaret August 15, 2007 Rapporter Besvaret August 15, 2007 Jeg synes det er synd for bierne - dem skal vi da værne om! Du kan jo f.x. kontakte dem her: http://www.biredskapsfabriken.se/svensk/index.html - det kan være de kan formidle en kontakt...? ... bzzz Cath ...
Miriam Besvaret August 15, 2007 Rapporter Besvaret August 15, 2007 Vi køber "altid" vores honning hos biavler Olssons Honung - Han hedder Willy Olsson og har 0431 12990.
Hoffmeyer Besvaret August 17, 2007 Rapporter Besvaret August 17, 2007 Hej Plesner. Blev lige gjort opmærksom på (slap væk med kun 4 stik) at vi har en bikube på størrelse med en fodbold i vores hæk. I DK plejer der i de tilfælde at være en biavler der gerne vil have dem, så er der nogen der kender en i malmø som står og mangler nogle bier ? Det skal gerne være snart da Antisemex gerne vil forgifte dem (og min bøgehæk) Jeg håber at I er sluppet af med Jeres gene! Det kan være en meget ubehagelig oplevelse Du skriver at det er en kube, altså et decideret bo, hvis jeg forstår dig ret. Hvis det er det, og ikke "bare" en sværm (uden et sted at bo), så er der her tale om en "Anders Fjogh", ikke for at genere dig på nogen måde (men måske den danske statsminister en lille smule ), da han ikke kunne kende forskel på bier og, nej, ikke blomster, men hvepse ;) Når bier sværmer, så sidder de, med maverne fyldte af honning til ca. 3 dages forbrug, i en stor klase på en gren, mens "spejderbier" søger efter et nyt og velegnet sted at bo. Da de har maverne fyldte, kan de ikke krumme kroppen sammen, og har derfor meget svært ved at stikke. Generelt stikker bier kun meget sjældent, især større dyr, da det som regel er ensbetydende med deres død! Hvepse derimod bygger gerne deres hvepsebo på lofter og i hække, og de stikker gerne når man kommer for tæt på deres bo. Det er også hvepse man ser omkring de søde sager i haven, da de søger deres føde vha. deres lugtesans, hvorimod bier søger føde/blomster vha. deres farvesyn. Til en anden gang kan man altid kontakte Skånes Biodlardistrikt.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu