Sanni Skrevet August 16, 2007 Rapporter Skrevet August 16, 2007 Hey Så er lejligheden solgt, og pengene for den står på vores svenske konto. Pengene skal til Danmark - men kursen er jo ringe for tiden. Der rejser sig en række spørgsmål, som vores (ikke så dygtige eller interesserede) bankrådgiver må give op i forhold til: -Er der noget, man kan gøre, for at gøre det mere favorabelt for én selv? -Nogle steder, hvor kursen er bedre end i banken? -Skal de veksles i SE til DKK, og så sendes afsted, eller skal de svenske skejser sendes til DK, og så veksles dér? -Giver det mening at vente på bedre tider? At lade pengene stå? Hvor længe mon de skal stå (skal egentlig bruge dem i DK;)?) Gode idéer og forslag modtages med kyshånd! /Sanni
dkrunaway Besvaret August 16, 2007 Rapporter Besvaret August 16, 2007 1. Kursen er et udtryk for den nuværende "værdiforhold" mellem DKK og SEK - den er derfor fastsat af markedet, og der er ikke meget at pille ved som enkeltperson. 2. www.nordnet.dk mener jeg er det billigste - formentlig 1% eller noget i den stil at spare ifht. en bank. 3. Ligegyldigt - hvor pengene er placeret "geografisk" er uden betydning. Blot ikke banken tager x% for at overføre fra et land til et andet... 4. Valutaspekulation :) Hvorfor skulle kursen stige frem for at falde?
patbateman Besvaret August 17, 2007 Rapporter Besvaret August 17, 2007 Det du spørger om er egentlig 2 sager: 1) hvordan minimere transaktionsomkostningerne (adm.fee og spread) 2) kommer SEK at styrke sig i forhold til DKK fremover Ad 1) Min anbefaling ville normalt været Nordnet, men om det er værdt pengerne at etablere kun for en transaktion er jeg usikker på. Bedre at forhandle med din bankrådgiver i Sverige og få denne til å afstå fra gebyrerne. Det er fuldt muligt gennem forhandling. Ad 2) Jeg har en egen handleregel der heder at når SEK er lavere end 0,80 i forhold til DKK, så veksler jeg fra DKK til SEK. Jeg tror kursen på længere sigt skal ligge i området 0,83-0,85. Dvs. at hvis det var mig der havde et salgsprovenue i SEK der skulle veksles til DKK, ville jeg ikke væksle til dagens kurser. Du skal dog hensyntage evt rentetab, dvs. hvor meget får du i rente for pengerne i Sverige i forhold til hvad du ville gået i Danmark.
Sanni Besvaret August 23, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret August 23, 2007 MAnge tak for input Tak for input. Vi har besluttet at lade pengene stå i Sverige lidt. Vi taber på renteudgifter i DK i den mellemliggenede tid, men vi har råd til et rentetab over længere tid, før det vil måle sig med en gevinst ved kursstigning - hvis den stigning vel at mærke kommer ;) Tak for hjælpen!
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu