benjaminsmor Skrevet August 18, 2007 Rapporter Skrevet August 18, 2007 Kort spørgsmål.... Får man S.U hvis man flytter til sverige???
MC Manden Besvaret August 19, 2007 Rapporter Besvaret August 19, 2007 Kort spørgsmål.... Får man S.U hvis man flytter til sverige??? Kommer an på hvad man laver.. jeg har personligt aldrig modtaget SU....
plup Besvaret August 19, 2007 Rapporter Besvaret August 19, 2007 Kort spørgsmål.... Får man S.U hvis man flytter til sverige??? Hvis du studerer ved en dansk uddannelsesinstitution og ellers er berettiget SU, kan du sagtens tage den med til Sverige. Prøv at bruge søgefunktionen - skriv SU i søgefeltet og der kommer hele 3 sider op med tråde der omhandler emner vedr. su :th2:
thsk Besvaret August 19, 2007 Rapporter Besvaret August 19, 2007 SU og studere i Sverige Jeg har fået dansk SU når jeg har boet og studeret i Lund, det var ikke noget problem. Men det skal väre et anderkendt studie. I princip vil jeg tro at hvis der er et studie hvor man er berettiget til CSN studiestötte, så vil SU styrelsen også anderkende det og give SU.
Steensommer Besvaret August 28, 2007 Rapporter Besvaret August 28, 2007 Jeg vil gerne bidrage i denne sag. Min kone er norsk statsborger og vi bor i Danmark. Hun modtager dansk SU, da hun er blevet ligestillet med danskere iht. at hun har betalt skat i landet i mere end 2½ år. Vi har spurgt SU styrelsen om en norsk statsborger kan tage sin SU med til Sverige, hvis vi valgte at bosætte sig der. De har to gange givet os svar: 1. gang: En norsk statsborger skal først ligestilles, før de kan modtage SU (Tak, det vidste vi godt. Vi spørger en gang til og understreger der, hvor der står at hun allerede er berettiget til at modtage SU og at hendes uddannelse er i Ballerup og vi gerne vil bo i Sverige). 2. gang: Man kan søge om at modtage SU hvis man gerne vil studere i udlandet. Da SU styrelsen tilsyneladende er SÅ inkompetente at de ikke engang forstår et simpelt spørgsmål, forklaret to gange, så tør vi ikke flytte til Sverige, da vi er bange for at miste SU'en. (det skal siges at de før har stoppet den, selvom de var gale på den, så vi stoler ikke så meget på deres system).
Foxy Besvaret September 2, 2007 Rapporter Besvaret September 2, 2007 Jeg har selv lige ligget i krig med SU-styrelsen i 2 måneder med hensyn til SU når man bor i Sverige. Her er det jeg er kommet frem til: Du er berretiget til SU når du går på en ungdomsuddannelse eller videregående udd. hvor du har mere end 16 timers undervisning om ugen. Det kræver dog at du ikke har fået SU i de antal år, som man nu har ret til, samt at du ikke har tjent for meget i årets løb. Alt dette kan du læse meget mere om på www.su.dk Herudover skal man være opmærksom på, at hvis man er under 20 år og ikke længere bor hjemme, kan man få lidt mere i SU, hvis de gamle altså bor mere end 20 km væk.(fra 3.111 kr.) Der er også andre undtagelser som man også kan se på hjemmesiden. MEN for at få ekstra penge skal man dog udfylde en EKSTRA blanket SKAT vil meget gerne ændre i ens forskudsopgørelse, når man får SU, og man kan altså ikke få udbetalt penge før de har haft fingre i ens frikort el lign. Ud over SU kan man altså også få rabat på transport, hvilket man læse om på www.su.dk, dsb.dk og uddannelseskort.dk. SU-styrelsen betaler alle zoner i DK, men skal man til Sverige er det altså DSB, der spæder til det sidste stykke. Det er noget af et cirkus, og efter 2 måneder, mangler jeg stadig det sidste stykke papir, for at det går i orden, men jeg er blevet lovet, at man har ret til det, man skal åbenbart bare have god tid, og være tålmodig. Så ligeså snart i ved med sikkerhed, at I er optaget, burde i søge SU, rabetkort til transport mv. Er der nogle der har spørgsmål, er I velkomne til at skrive til mig. Nu kan jeg efterhånden de fleste af reglerne i søvne...
Zidane Besvaret December 13, 2007 Rapporter Besvaret December 13, 2007 Er der nogle der har spørgsmål, er I velkomne til at skrive til mig. Nu kan jeg efterhånden de fleste af reglerne i søvne... Jeg har 2 spørgsmål: 1) Er der nogen forskel (vedr. SU) mellem a og b a) Man bor i DK og får SU. Efter 1 år (man læser stadigvæk) flytter man til Sverige b) Man bor i Sverige og vil begynde at læse i DK 2) Når man begynder at læse i DK får man tilbud at man betaler ca.300 dkk. til A kasse om måned i de år man læser, så når man er færdig med sin uddannelse får man dagpenge i DK fra dag 1. Hvad sker der når man bor i Sverige? Kan man flytte sine optjente (gennem studie) dagpenge til Sverige og får svensk dagpenge fra dag 1. Hende som skal læse er dansk statsborger... Der er også noget andet: Hvis man ikke betaler de ca.300 kr. om måned så får man dagpenge først efter 1 måned efter man er blevet uddannet i DK....men det er ikke det jeg spørger. Glem det sidste afsnit:D
Skaanebo Besvaret December 13, 2007 Rapporter Besvaret December 13, 2007 Du får ingen dagpenge i Sverige, uden at have arbejdet. Man kan altså ikke gå fra et studie, blive arbejdsløs og så modtage dagpenge i Sverige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu