Jump to content

Dansk firmabil / Svensk privat bil

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Håber lige at kunne trække på jeres ekspertise. Vi står i den situation at vores nuværende firmabil som er en vw touran på gule plader skal skiftes ud. Vi har for cirka 1 år siden fået en lille søn, or her derfor ikke kunne bruge en gulpladebil med 2 sæder til så meget privat. Vi har derfor kigget efter biler med 3 sæder foran, og har fundet at der vist kun findes en Honda FR-V og en Fiat Multipla. Hondaen har et for lille lastrum, og multiplaen... er en mutipla. Vi er så også i den forbindelse blevet gjort opmærksom på at beskatningsreglerne for firmabiler på gulplade bliver ændret fra 30% til 50%. Så vi tænker nu på om det ikke kunne betale sig at få udbetalt den leasing ydelse som firmaet skal betale som løn, og istedet købe en bil i Sverige, som jo er en del billigere end i DK. Her ville vi kunne få en bil med alle sæder i behold, vi skal dog bare have en model hvor vi kan lægge dem ned, så vi får et stort lastrum, lidt a'la Toyota Verso. Nu komme 1000 kroners spørgsmålet så bare. Hvordan regner man lige sådan noget ud ? Vi skal vel have indregnet privat kørsel, firmakørsel, kørselgodtgørelse, skatttetræk, bilens værdi, og meget andet? Er der nogle som ligger inde med et regneark til sådan noget? Det bliver jo aldrig 100% præcist, men vi kan nok godt leve med en lille fordyrelse, hvis vi kan få en svensk bil med sæder til os alle, samt lidt gæster. /René

Besvaret

No no, vi er bare lønmodtagere. Tror dog vi har fået styr på det selv nu. Fandt et par online udregnere og et fint excel ark hos kpmg, som kunne benyttes med lidt omstilling.

• 2 years later...
Besvaret

Jo tak. Hvor blev den Info af. Jeg står med samme spørgsmål. Ville godt have mester til at betale for min egen firmabil. Det med km. Penge synes jeg er noget møg, hvis jeg fx. Arbejder hjemme nogle uger eller har en måneds ferie. Så kommer der jo ingen penge ind, men bilen skal jo stadig betales. Her er det også pga. Af sæderne.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...