Guest Supermule Skrevet October 5, 2007 Rapporter Skrevet October 5, 2007 Dansk bärgning från bron en dyr affär Av Anders Sandström Först publicerad: 5 oktober 2007 01:30, Senast uppdaterad: 5 oktober 2007 10:22 8 kommentarer När hans bil tvärdog på Öresundsbron en tidig morgon i förra veckan svor Roger Lassing över sitt oblida öde. Läs/Se mer • Gemensam larmcentral ger smidigare bärgningar MALMÖ. När han efter en vecka skulle hämta bilen på den danska verkstad dit fordonet bogserats – mot hans vilja – svor han ännu mer. Att välkända bärgningsföretaget Falck dragit honom till ”fel” land visade sig ha blivit dyrare än han kunnat ana. – Räkningen på bilverkstaden är på över tolvtusen kronor. De sa att jag inte hade något val där ute på bron. Det var närmaste verkstad som gällde och den låg i Danmark, enligt dem. Får det verkligen gå till på det viset? undrar Roger Lassing. Det multinationella räddningsföretaget Falcks danska avdelning har kontrakt med Öresundsbron om bilbärgningar och annat räddningsarbete på bron. En nödställd bilist bogseras till valfritt land – Sverige eller Danmark – och sedan till en bilverkstad på rimligt avstånd från bron. Roger Lassings bil gick sönder på bron – bärgningen blev en dyr affär. Foto: Hussein El-AlawiI det här fallet blev det inte så – långt därifrån. Roger Lassing är upprörd och känner sig illa behandlad – även om han inte vill ta ordet lurad i sin mun. Han har en bra räddningsförsäkring med svenska Falcks och anser att dessa skött sig klanderfritt i efterförloppet. Bland annat har han haft tillgång till fri hyrbil i fyra dagar som kompensation. Men de danska bärgarna är han fortfarande uttryckligen förbannad på. – Det här hade inte hänt om jag fått bilen bogserad till svenska sidan från början. Det var jag tydlig med att jag ville. Men de ignorerade mig och det blev ju svindyrt – mycket dyrare än i Sverige. Plus att det var jävligt klyddigt att försöka få hem bilen igen. Förklaringen till att Roger Lassing råkade illa ut ligger i missförstånd kring bärgningskontrakten på ”Bron”. Michael Nielsen, driftschef på Öresundsbron, säger: – Bilisten ringde tydligen till svenska Falcks. De kopplade vidare till sin avdelning Euroservice som utför bärgningar över hela Europa. Han blev bärgad enligt deras internationella kontrakt – och då gäller närmaste verkstad oavsett i vilket land. Bärgarna tycks inte ha fattat att de skulle arbeta efter Öresundsbrons kontrakt med danska Falcks. För då är de skyldiga att bogsera honom till Sverige som han själv ville? – Ja, exakt. Men borde inte bärgarna ha begripit det här. Det kan ju inte ha varit första gången de var på bron? – Nej. Och det ger mig en stark anledning att ta en diskussion med Falcks om vårt specialavtal. Bilisten har rätt. Så här får det inte gå till. Jag förstår att han känner sig upprörd. Hur man får hjälp i nödsituationer får ju inte handla om det finstilta i kontraktet. Vad kan du göra för att ställa saker och ting till rätta för den drabbade bilisten? – Om han kontaktar mig ska han få den hjälp han behöver för att få hem bilen gratis. Eller andra fria resor på bron om han redan fixat det själv. Notan från bilverkstaden kan jag inte göra mycket åt. Den får han stå för själv, dessvärre. Kilde: Den sydsvinske
Tomcat Besvaret October 6, 2007 Rapporter Besvaret October 6, 2007 Mine fine nye Volvo gik faktisk i stå lige inden tunnellen og der var derfor ikke flere afkørsler inden broen. Jeg fik mulighed for enten et blive slæbt til danmark eller sverige. Så jeg tror dem der var på vagt hos falck og øresundsbroen ikke kendte til den aftale. \Tom
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu