Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lige været i banken og fik fortalt at ejendomsmæglerne i Skåne er begyndt at melde ud at priserne er stagneret i hele Skåne. Men, som min bank sagde... "det plejer jo kun at vare 6-12 måneder, så ryger de opad igen"..... Fint for mig, har netop fået vurderet min lejlighed, som jeg købte i februar. Stigning: ~20% :th2:

Besvaret

Det er som sædvanlig svært at spå - så alt nedenfor er med forbehold. Jeg tror mest på at festen en forbi. I Danmark er priserne på vej ned - i USA er de på vej ned - England ligeså. Disse lande har været lidt foran de andre på den globale boligpris eufori, der har hersket i det nye årtusinde. Sverige er bare lidt bagefter de andre, og det samme kommer nok til at ske i Sverige. Omend ikke helt så kraftigt idet svenskerne ikke har båret sig helt så dumt ad som fx. danskerne i hovedstadområdet i år 2005, hvor priserne steg med 50% på et enkelt år. Kigger man lidt mere lokalt på boligpriserne er der måske en tendens til at de billige lejligheder i Malmø området er steget en del i værdi målt i procent. Dette især fordi der er blevet gjort store indhug i arbejdsløsheden og de nye faste indtægter er blevet anvendt til at købe fast ejendom. Det kan måske godt fortsætte lidt endnu. De dyre områder derimod har jeg ikke den store tiltro til. Kig på følgende Hemnet søgning over lejligheder til salg i Västra Hamnen: http://www.hemnet.se/NPI-BuildFrames.asp?menuitem=lista&frames=2&pagesrc=search%2Fmaklarutbud%2FNPI%2Dlista%2Easp%3Ftype%3Dsok%26service%3Dhemnet%26action%3Dsok%26caller%3Dmain%26statisticsservice%3Dhemnettogp%26urval%3D1%26area%3D13%26kommun%3D157%26omrade%3Dv%25E4stra%2Bhamnen%26kontraktid%3D1%26boendegrupp%3D2%26boendetypid%3D130%26agandeformid%3D100%2C101%2C102%2C103%2C104%2C105%2C106%26prismin%3D0%26prismax%3Dmax%26nrofrooms1%3D0%26nrofrooms2%3Dmax%26livingarea1%3D0%26livingarea2%3Dmax%26avgiftmin%3D0%26avgiftmax%3Dmax%26prod%3D0%26visning%3Dno%26daysago%3Dmax%26pagesize%3D50%26order%3Dkommun%2Comrade%26searchview%3D1%26page%3D1%26&statisticsservice=hemnettogp Hele 51 styks - så mange har der aldrig været til salg før på en gang. Det mindre meget om den samme historie som man så i DK for 1½ år siden. Udbuddet overhaler efterspørgslen og så går det nedaf.

Besvaret

Enig om att vi inte kan förutsäga någonting men, -vi har haft en ovanligt lång period av ökande priser -vi har haft en ovanligt lång period av högkonjuktur -vi ser minskande priser på bostadsmarknaden i många andra länder (som ligger före oss i konjunkturcykeln) -vi har alltid haft cykler som gör att efter solsken kommer regn (och oftast blir det ösregn med inslag av åska). -vi kan inte riktigt lita på vad banken eller andra med intresse av ökande priser säger om framtiden ( och så klart ej heller på mig som har fonder som spekulerar på nedåtgående aktiemarknad ;-) )

Besvaret

mange gode argument, men I glæmmer et viktig forhold: svenskerne anvender fortsat meeeget mindre af sin løn på at bo i forhold til øvrige nordiske lande. I tillæg vil de svenske lønninge øge stærkt det næste år, de ligger fortsat langt under modsvarende stillinge i DK og Norge (købekraftsjusteret). Dvs. at den gennemsnitlige svenske vil få bedret likviditet det nærmeste år, og hvis han/hun gør som mange andre nordboere, vil en stor andel af dette lægges på bolig. Jeg tror derfor dette vil give følgende udslag: 1) markant øgede boligpriser i lavpris-områder 2) noget øgede priser i mellomprisområder og ældre villaer (familier der idag bor i leiligheder har råd til noget større) 3) stabile priser i nybyggede villaer (den viktigste årsag til at nybyggede villaer er priset 30% over ældre har tidligere vært skattefordel og usikkerhed i kvalitet i ældre huse. Begge disse fordele er nu reduceret, skattefordelen med den nye fastighetsskatten og kvalitetsusikkerheden gennem en generel forbedring i bygningsmateriale over det seneste tiår) 4) fallende priser i ekslusive leilighedsområder (efterspørgselen vil simpelthen stærkt aftage med den nye fastighetsskatten og uppskovsrenten)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...