Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Puha... Jag vill bara skriva av mig lite.... Vi har fukt i innerväggarna och när vi tog bort möbler och lyfte på mattan, så kunde man sticka ett finger genom golvbräderna, och murarfirman som kom och tittade på det skar upp golvet, lyfte på isoleringen och sa "Ja...det är fukt i fundamentet...". Nääää... fuck. Helvete. Jävlar. Så nu ska försäkringssällskapet dras in (ejerskiftesforsikkring) och de ska provborra i fundamentet för att se om det är felkonstruerat, och kanske ska vårt 3 år gamla kök rivas upp för att de måste komma till där också. Ströerna måste skiftas, för det finns skimmelsvamp och jag tar snart och hänger mig eller nåt. Tack för att ni lyssnade.

Besvaret

Hej mohlin! Jeg föler med dig, fugtskader er ikke sjovt! Desvärre har jeg ikke de gode erfaringer med de danske forsikringsselskaber, når det gälder skader med skimmelsvamp:sad: Men jeg krydser fingre for, at jeres hus er fejlkonstrueret, så I kan få däkning af den vej. Men jer er samtidig nysgerrig -hvordan har I fået fugt i innerväggene, fugten er trängt op fra gulvet? Hvis det er hele fundamentet den er gal med (hvordan er jeres dränering?), så kan det godt väre omfattende:sad: Og så den obligatoriske -består jeres innervägge af gips? Du har ikke fölt nogle gener el.lign. ved ophold i huset (hoste, forkölelse, klöe, rindende öjne, allergiske reaktioner osv.)? Får I tjekket hvilke skimmelsvampe jeres hus er angrebet af? (Ellers må du gerne sende mig en pröve:) Jeg synes det er interessant at vide hvilke svampe der vokser, det fortäller meget om fugtsituationen, men efterhånden vil forsikringsselskaber bare vide om det er svamp eller ej) Held og lykke med det hele! (lov mig at I holder ferie, når de lukker op for konstruktionen) Bedste forhåbninger Sanne

Besvaret
Men jer er samtidig nysgerrig -hvordan har I fået fugt i innerväggene, fugten er trängt op fra gulvet? Hvis det er hele fundamentet den er gal med (hvordan er jeres dränering?), så kan det godt väre omfattende:sad: Og så den obligatoriske -består jeres innervägge af gips? Du har ikke fölt nogle gener el.lign. ved ophold i huset (hoste, forkölelse, klöe, rindende öjne, allergiske reaktioner osv.)? Får I tjekket hvilke skimmelsvampe jeres hus er angrebet af? (Ellers må du gerne sende mig en pröve:) Held og lykke med det hele! (lov mig at I holder ferie, når de lukker op for konstruktionen)
Väggarna är musten, med puts. Vi trodde att de "bara" var så att fukten gick i pudsen på något sätt, underifrån, men kanske är det själva fundamentet. Jag vet inte. Jag har mycket huvudvärk, men jag tror inte att vi har blivit riktigt dåliga av svampen. Tack o lov har vi inga barn. Varför ska vi ha ferie? Det kan vi inte. Vad ska vi göra med katterna? Vad med att skicka ett prov till dig? Jobbar du med sånt? Ska man behandla olika skimmelsvamp på olika sätt? Berätta mer!
Besvaret
Väggarna är musten, med puts. Vi trodde att de "bara" var så att fukten gick i pudsen på något sätt, underifrån, men kanske är det själva fundamentet. Jag vet inte. Jag har mycket huvudvärk, men jag tror inte att vi har blivit riktigt dåliga av svampen. Tack o lov har vi inga barn. Varför ska vi ha ferie? Det kan vi inte. Vad ska vi göra med katterna? Vad med att skicka ett prov till dig? Jobbar du med sånt? Ska man behandla olika skimmelsvamp på olika sätt? Berätta mer!
For at tage det förste, nu ved jeg ikke hvordan jeres hus er bygget, men fundamentet er vel af beton, og hvis den bliver våd (pga. manglende dränering?) kan det meget vel väre at fugten suges op i murstene og pudsen. Har I trä nogle steder? Pröv at tänk efter om du også har meget hovedpine, når du er på arb eller opholder dig andre steder. Din hovedpine kan meget vel skyldes, at I har fugt(og dermed skimmelsvampe)problem! Så når I har fået renoveret det hele, kan du givetvis slippe for dette:) Jeg synes ikke I skal bo i huset, når der bliver åbnet op for konstruktionen. Da der herved samtidig bliver åbnet op for skimmelsvampene og deres sporer derved kan sprede sig frit, bliver I jo også exponeret i langt höjere grad end tidligere. Risikoen for (temporäre) heldbredsproblemer med förnävnte symptomer bliver stor. Det kommer selvfölgelig an på for sensitive I er overfor skimmelsvampene (en evt. alm. skimmelsvampeallergitest kan I ikke bruge til ret meget i denne sammenhäng). Jeres katte kan også blive syge. Har de problemer med vejrträkningen, rindende öjne, nyser eller symptomer der ligner fokölelse kan det väre tegn på overfölsomhed overfor skimmelsvampe. Jeg selv er bygningsbiolog kan man vel kalde det med skimmelsvampe i indeklimaet som speciale. Jeg har arbejdet med at identificere skimmelsvampe (og tränedbrydende svampe) i fugtskadede huse i nogle år som studiejob, så hvis du vil, vil jeg gerne kigge på jeres svampe. Jeg sender dig en PM med min adresse. Jeg kan dog ikke göre det officielt, så hvis du skal bruge et dokument til forsikringen el. lign. bliver du nödt til at få et dansk firma til det (jeg må ikke konkurrere med dem, da jeg er ansat på et universitet), men jeg vil da gerne hjälpe dig så meget jeg kan. Man behandler alle skimmelsvampe ens, det afhänger af materialet de sidder på hvad man gör (rengör på forskellig vis eller smider väk). Hvis du behöver prof. officiel hjälp til din sag, kan jeg anbefale Teknologisk Institut i Höje Tåstrup, men det er ofte forsikringsselskabet som bestemmer det. Men ellers bare spörg lös:th2:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...