Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Vi flytter fra DK til Ekeby i sverige her til januar, om en lille måneds tid. vi har en datter som fylder 5 år her. d. 13 marts og så har vi en på vej som skulle ankomme i slutningen af januar.. Hvad så med instutionspladser og sådan ? den store skal jo have en børnehaveplads indtil hun skal starte i skole hvornår starter børn i skole i sverige ? jeg ville gerne først have hende i skole i 2009 så er hun 6½ år. hvordan og hvorledes gør jeg og kan jeg allerede fra nu af kontakte sverige og få hende skrevet op, selvom vi ikke er flyttet dertil endnu. for ved der er ventetid. hun har vel kun ret til 15 timer om ugen, når jg skal gå hjemme på barsel ? og hun skal vel også så allerede nu skrives op til skole ? og er der ikke noget med at der serveres mad til børnene både i børnehave og skole i sverige..? hvad med den lille ny som ankommer her til januar, skal man skrive op med det samme. ? håber der er en som vil hjælpe mig lidt, jeg har søgt rundt og ja der står en masse, men syntes ikke det er helt konkrete svar.

Besvaret

I sverige går barnen i förskoleklass höstterminen de fyller 6 år. TRor nästan att alla barn går på det. I 1a klass, börjar man inte förrän hösten det år man fyller 7 år. Från att barnet är 4 år har man rätt till 15 timmar /vecka, sk. allmän förskola, gratis. Då du dessutom är hemma med den lilla, så får du bara ha 15 timmar, så plasten blir alltså gratis. Mat ingår i förskola och skola, om du nu får en tid som är under middagstid. 15 timmars barn har oftast 9-15 varannan dag eller 8.15-11.15(då ingår ingen mat) eller 9-12 varje dag. Frukost är oftast 8, middag runt 11.15-11.30 och mellanmål runt 14.30 Din kommun eller förskola meddelar hur de har det. Tag kontakt med din kommun, och fråga efter numret till de som har hand om barnomsorgsköerna. Till vanliga skolan behöver man ej anmäla sig till. Barnet får en kallelse till den skola man tillhör, beroende på var man bor, när det väl är dags. Lycka till! Jenny, mamma till 2 vilda barn på 1 och 5 år, och barnomsorgspersonal

Besvaret
Från att barnet är 4 år har man rätt till 15 timmar /vecka, sk. allmän förskola, gratis.
Gälder det også, når man i forvejen har en fuldtidsplads? - altså at man får halv pris? og altså hvis man er hjemme på barsel, at fra den måned, at barnet fylder 4, får man gratis plads - de sidste måneder af barslen?
  • 4 weeks later...
Besvaret
Gälder det også, når man i forvejen har en fuldtidsplads? - altså at man får halv pris? og altså hvis man er hjemme på barsel, at fra den måned, at barnet fylder 4, får man gratis plads - de sidste måneder af barslen?
er der nogen, der kender svaret?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...