Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Nej, i Sverige oplyser du bare dit svenske personnr., når du går til læge. Ved rejser inden for Norden er det tilstrækkeligt, at du medbringer dit danske sygesikringskort. Ved rejser inden for EU, skal du medbringe dit blå EU-sygesikringskort, som du kan få udstedt ved henvendelse til din kommune.

Besvaret
Nej, i Sverige oplyser du bare dit svenske personnr., når du går til læge. Ved rejser inden for Norden er det tilstrækkeligt, at du medbringer dit danske sygesikringskort. Ved rejser inden for EU, skal du medbringe dit blå EU-sygesikringskort, som du kan få udstedt ved henvendelse til din kommune.
Medmindre du har en kronisk sygdom har du ikke brug for det blå sygesikringskort eller er væk mere end 1 måned. Det blå kan i visse tilfælde ligefrem stille dig dårligere ved behandling i udlandet.
Besvaret
Hej I DK har vi et sygesikringskort. Har man også sådan et i SV? Eller hvad har man så? Hvad dækker når man er på ferie i EU og Norge? MVH Flemming
Husk også, at du skal have et EØS-sygesikringskort af pap, hvis du som dansker bor i Sverige.
Besvaret
Husk også' date=' at du skal have et EØS-sygesikringskort af pap, hvis du som dansker bor i Sverige.[/quote'] Kun hvis du arbejder i Danmark, men bor i Sverige! Du får ikke EØS-sygesikringskort, også kaldet grænsegængersygesikringskort, hvis du arbejder i Sverige eller fx studerer.
  • 4 weeks later...
Besvaret

Er der nogen der har prøvet at skulle bruge det der pap-sygesikringsbevis i udlandet?? og godtager de det? Jeg kunne forestille mig at nogle ville stille sig på bagben over at få stukket sådan et i hånden i stedet for "kreditkort" typen..??!

Besvaret
Er der nogen der har prøvet at skulle bruge det der pap-sygesikringsbevis i udlandet?? og godtager de det? Jeg kunne forestille mig at nogle ville stille sig på bagben over at få stukket sådan et i hånden i stedet for "kreditkort" typen..??!
Ja, jeg har brugt det i Østrig, og det var ingen problem ... Var dog ved en "alm. praktiserende læge" og ikke et sygehus.
Besvaret
Kun hvis du arbejder i Danmark' date=' men bor i Sverige! Du får ikke EØS-sygesikringskort, også kaldet grænsegængersygesikringskort, hvis du arbejder i Sverige eller fx studerer.[/quote'] .... eller er på efterløn!

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...