Plesner Skrevet January 6, 2008 Rapporter Skrevet January 6, 2008 Jeg har været ved at skifte stikkontakter i huset, men det er tilsyneladende ikke helt som jeg husker det fra fysiktimerne. Selve den stikkontakt der skal skiftes har 8 ledninger tilsluttet. 3 gul/grøn (som er jord) 2 mørkeblå (så vidt jeg har kunnet måle Neutral) 2 hvide (+) 1 lyseblå (? men der er spænding på hvis jeg måler) bagpå det gamle stik sidder 2 gul/grøn, 2 mørkeblå og de 2 hvide samlet som par, mens der er tilsluttet 1 gul/grøn og den lyseblå i hver sin egen. Altså når jeg tænder for relæet, så kan jeg måle at der er strøm på de 2 hvide og den lyseblå. På den nye kontakt er der 3 indgange, L (+), N (Neutral) og jord I min verden vil jeg så sætte de 2 hvide på L(+), de 2 mørkeblå på N(Neutral) og de 3 gul/grønne på Jord. Spørgsmålet er så hvor den lyseblå skal hen. Hvad jeg har kunnet finde fram til fra den gamle kontakt er at den skal sidde sammen med de 2 mørkeblå... Det der dog er lidt mystisk er at der er spænding på den lyseblå. jeg kan dog ikke se hvor meget, da jeg bare har sådan en skruetrækker der lyser hvis der er strøm på. Er der nogen der kan give en forklaring på hvad den lyseblå bruges til, hvorfor og hvor den skal tilsluttes ?
runel Besvaret January 6, 2008 Rapporter Besvaret January 6, 2008 Jeg mener det normalt er sådan at gul/grøn er PE, Protective Earth, og lyseblå er nul, alle de andre er faser. Så vil jeg osse lige gøre opmærksom på man ikke selv må installere den slags..
Nif Besvaret January 7, 2008 Rapporter Besvaret January 7, 2008 Det er ikke lige til at svare på. Tænk hvis det går galt. Nul er blå. Om det er lys eller mørk er ligemeget. Men den blå må også bruges som fase hvis der ikke er en nul i samme kabel/rør. Kun Gul/grøn må og skal benyttes som jord. Fasen må have alle andre farver end gul/grøn og blå hvis der findes nul i kablet. Vil anbefale du samler det magen til det var i forvejen, eller ring til din El-mand .
tommy_h Besvaret January 7, 2008 Rapporter Besvaret January 7, 2008 Du skal have fat i et rigtig volt meter, du kan sagtens få en polsøger til at lyse på en afbrudt kontakt. Jeg måler feks 40v på min slukket loftlampe. og ifølge min elektrikker kammi, er det meget normalt at man kan måle en eller anden spænding selv om der er slukket. Kan du poste nogle billeder af den gamle og den nye? Men ja, normalt er det forbudt og pille i stikkontakter selv:)
hpn Besvaret January 7, 2008 Rapporter Besvaret January 7, 2008 Jeg mener det normalt er sådan at gul/grøn er PE, Protective Earth, og lyseblå er nul, alle de andre er faser. Så vil jeg osse lige gøre opmærksom på man ikke selv må installere den slags.. Vi har fået at vide, at hvis man bare skal bytte kontakterne er det ok. det er selve installationerne, der skal fagmand til.
Pendleren Besvaret January 8, 2008 Rapporter Besvaret January 8, 2008 Jeg har været ved at skifte stikkontakter i huset, men det er tilsyneladende ikke helt som jeg husker det fra fysiktimerne. Selve den stikkontakt der skal skiftes har 8 ledninger tilsluttet. 3 gul/grøn (som er jord) 2 mørkeblå (så vidt jeg har kunnet måle Neutral) 2 hvide (+) 1 lyseblå (? men der er spænding på hvis jeg måler) bagpå det gamle stik sidder 2 gul/grøn, 2 mørkeblå og de 2 hvide samlet som par, mens der er tilsluttet 1 gul/grøn og den lyseblå i hver sin egen. Altså når jeg tænder for relæet, så kan jeg måle at der er strøm på de 2 hvide og den lyseblå. På den nye kontakt er der 3 indgange, L (+), N (Neutral) og jord I min verden vil jeg så sætte de 2 hvide på L(+), de 2 mørkeblå på N(Neutral) og de 3 gul/grønne på Jord. Spørgsmålet er så hvor den lyseblå skal hen. Hvad jeg har kunnet finde fram til fra den gamle kontakt er at den skal sidde sammen med de 2 mørkeblå... Det der dog er lidt mystisk er at der er spænding på den lyseblå. jeg kan dog ikke se hvor meget, da jeg bare har sådan en skruetrækker der lyser hvis der er strøm på. Er der nogen der kan give en forklaring på hvad den lyseblå bruges til, hvorfor og hvor den skal tilsluttes ? Send Kasper herinde en mail. Han er vores allesammens "trikker". Han kan med sikkerhed guide dig MEGET hurtigt. Held og lykke med det :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu