emre Skrevet February 1, 2008 Rapporter Skrevet February 1, 2008 hejsa, har vi nogle it eksperter? Er det muligt at man blokere programmet msn? og ydermere hvordan kan man overvåge msn hvem man taler med?jeg vil gerne overvåge hvad der bliver skrevet ind og ud? håber at der er nogen der kan hjælpe???
fisker Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 hejsa, har vi nogle it eksperter? Er det muligt at man blokere programmet msn? og ydermere hvordan kan man overvåge msn hvem man taler med?jeg vil gerne overvåge hvad der bliver skrevet ind og ud? håber at der er nogen der kan hjælpe??? Overvåge folk, det er da vist ikke lovligt?
Basse Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Der er nok en der er jaloux på sin kvinde hva ? griner - herudover er det ulovligt at overvåge privatpersoners samtale, uden tilladelse eller at have gjort opmærksom på at der bliver overvåget. Og ja, det gælder også inden for hjemmets 4 vægge, uanset om det er ens partner,børn eller lignende. MSN kan blokkes ved at lukke for portene i din firewall - for det må jo være sikkerhed du tænker på, det andet er jo ulovligt
mrode Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 emre, det har du jo spurgt om før.. og ja, der findes masser af programmer til den slags hvis du gad bruge google og søge. Derudover er det i Danmark ulovligt at logge den slags uden at minimum én af parterne ved det.
Toft Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Derudover er det i Danmark ulovligt at logge den slags uden at minimum én af parterne ved det.Så det er altså lovligt, så længe person A bare er bevidst om at han overvåger en uvidende person B?
Hejlsvig Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Hep, En site hvor du kan læse lidt om blokering af MSN http://www.sfu.ca/~vwchu/blockmsn.html tror bare at personen går ind på www.webmessenger.msn.com istedet MSN sniffing er en meget dårlig ide, og hvis det er fordi du er jaloux som Basse hentyder til, så gør det sq bare det hele værre
EBL Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 - herudover er det ulovligt at overvåge privatpersoners samtale' date=' uden tilladelse eller at have gjort opmærksom på at der bliver overvåget. Og ja, det gælder også inden for hjemmets 4 vægge, uanset om det er ens partner,børn eller lignende.[/quote'] Ikke HELT rigtigt. :) Straffeloven siger: § 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget [...] ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang. Deraf følger at man gerne må optage en samtale blot man selv er deltager, og der skulle ikke være noget galt med at man endda også beder en anden om at udføre selve optagearbejdet. Så i princippet kan man sige at der ingen problemer er sålænge den ENE af dem der korrosponderer via MSN er bekendt med moniteringen. Men da loven altså ikke direkte siger noet om det er det et fortolkningsspørgsmål. Men det er sikrest at huske på at man som udgangspunkt kun må optage en samtale som man selv deltager i og at man ingen pligt har til at oplyse andre om at man gør det. Når nu så det lovmæssige er på plads er der jo stadig de etiske spørgsmål i det, jeg synes personligt ikke at man i privat sammenhæng kan tillade sig at optage en samtale uden begge parters vidende.
BS Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Så det er altså lovligt' date=' så længe person A bare er bevidst om at han overvåger en uvidende person B? [/quote'] Hvis vi talte om enhver anden form for aflytning så ja. Bare 1 af parterne ved samtalen bliver optaget så er det juridisk gyldigt og lovligt.
EBL Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Hvis vi talte om enhver anden form for aflytning så ja. Bare 1 af parterne ved samtalen bliver optaget så er det juridisk gyldigt og lovligt. Vrøvl Prøv at se mit korrekte svar ovenfor.
BS Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Vrøvl Prøv at se mit korrekte svar ovenfor. Og hvis du så læser mit indlæg igen. Så må du gerne påpege hvori mit vrøvl består?:th2:
EBL Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Og hvis du så læser mit indlæg igen. Så må du gerne påpege hvori mit vrøvl består?:th2: Du skriver: "Bare 1 af parterne ved samtalen bliver optaget så er det juridisk gyldigt og lovligt" Formentlig ville du have skrevet: "Bare en af parterne i samtalen er blevet underettet om at der sker en optagelse er det juridisk gyldigt og lovligt" Men som det fremgår af § 263 stk 3 i straffeloven er det ikke helt så entydigt hvad man må, og det er i høj grad et fortolkningsspørgsmål af loven om man selv skal være en del af samtalen eller ej før det er lovligt. Men alt det har jeg forklaret før ...det jeg opponerede mod i det du skrev var din vrøvlesætning som desværre kun bidrog til forvirring :)
Buddha Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Gælder det også i Sverige eller sidder i og qouter en dansk straffelov, selvom det er Sverige vi taler om???
EBL Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Gælder det også i Sverige eller sidder i og qouter en dansk straffelov' date=' selvom det er Sverige vi taler om???[/quote'] Nu fremgår det ikke af Emre's spørgsmål om der er tale om DK eller S, men reglerne er så vidt jeg kan se de samme om vi taler dansk straffelov eller den svenske brottsbalken (straffelov). I Brottsbalken kapitel 4, paragraf 9a står der: "Den som [..]. olovligen medelst tekniskt hjälpmedel för återgivning av ljud i hemlighet avlyssnar eller upptager tal i enrum, samtal mellan andra eller förhandlingar vid sammanträde eller annan sammankomst, vartill allmänheten icke äger tillträde och som han själv icke deltager i eller som han obehörigen berett sig tillträde till, dömes för olovlig avlyssning till böter eller fängelse i högst två år.".
BS Besvaret February 2, 2008 Rapporter Besvaret February 2, 2008 Nu fremgår det ikke af Emre's spørgsmål om der er tale om DK eller S' date='...[/quote'] Nej men eftersom han i flere af hans indlæg har insinueret han bor i dk, dog uden helt at indrømme det, går vi ud fra det er i DK han mener :D
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu