Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa allesammen, Jeg skal i forbindelse med mit arb. til at tage kort til lastvogn, og da det virker umuligt at få taget det i DK, ville jeg hører herinde om der evt. er nogle der kender nogle køreskoler i området malmø eller lund som gør sig i det :) Har læst lidt i den sticky der ligger ang. at tage normalt kørekort herovre, og går udfra det meste er gældene indenfor lastbil kortet også, men hvis i har nogle tilføjeler er i meget velkomne På forhånd tak :new:

Besvaret

erikssons køreskole. min mand har lige taget kørekort til lastbil. han har alt materiale på dansk og svensk inc cd på svensk med teori spørgsmål som du evt kan låne. tlf nr 040947606 på køreskolen adresse bariumgatan nr 6 i malmø ved ikke hvor meget det kostede da det var mandens arbejde der betalte.. så vidt jeg ved kan du tage kortet i dk hvis du er dansk statsborger og arbejder i landet. min mand kunne ikke da han er islandsk statsborger. teori prøven kan du søge om forlængelse af da du er af andet sprog. millis

Besvaret

det var da et dejligt hurtigt svar hehe Jeg er dansk statsborger og arb. i Dk, men har bare læst mig til at det skal tages i det land man er bosat i ? er der evt. andre der kan af eller bekræfte det :0) Ang. de matrialer så kunne det være rigtigt lækkert hvis det kunne lade sig gøre, evt. købe dem af jer hvis i ikke skal bruge det mere :0)

Besvaret
det var da et dejligt hurtigt svar hehe Jeg er dansk statsborger og arb. i Dk, men har bare læst mig til at det skal tages i det land man er bosat i ? er der evt. andre der kan af eller bekræfte det :0)
Du skal ikke bare være bosat du skal endda også have opholdstilladelse i det land hvor du tager kortet. Så det kan desværre ikke bare tages under f.eks en ferie i Polen eller ved kortvariggt at flytte sin folkeregisteradresse til eksempelvis England hvor et lastbilkortet kan fåes for et par tusinde kroner. Det ville ellers være smart... :)
Besvaret
Du skal ikke bare være bosat du skal endda også have opholdstilladelse i det land hvor du tager kortet. Så det kan desværre ikke bare tages under f.eks en ferie i Polen eller ved kortvariggt at flytte sin folkeregisteradresse til eksempelvis England hvor et lastbilkortet kan fåes for et par tusinde kroner. Det ville ellers være smart... :)
Er du helt sikker på det med Polen og England! Det har jo noget a gøre med eu´s fri bevælighed! Der er lige kommet en dom om eu´s fri bevælighed her i sverige med nogle håndværkere (det er jo en anden historie) Jeg sys bare a have hørt a Spritbilister som har fået taget korten for bestandigt tager til england og genafværger det og så kan de kun få bøder i DK! MEN det er kun noget jeg har hørt!!!!!!! (men være at undersøge)
Besvaret

Altså jeg har svensk cpr. nr osv. så er vel egentligt ikke dansk statsborger mere.. eller er jeg hehe, jeg står jo til at være "udvandret" det er firmaet der skal betale, så det ikke så meget derfor, ville bare lige høre hvordan og hvorledes det hele skal foregå, har bla. hørt at man skal aflevere blod + urinprøver osv. de skulle være en del strengere herovre, end i Dk ?

Besvaret
Altså jeg har svensk cpr. nr osv. så er vel egentligt ikke dansk statsborger mere.. eller er jeg hehe, jeg står jo til at være "udvandret"
bare rolig du er stadig dansk statsborger, de to ting har ikke noget med hinanden at gøre,
Besvaret
Jeg sys bare a have hørt a Spritbilister som har fået taget korten for bestandigt tager til england og genafværger det og så kan de kun få bøder i DK! MEN det er kun noget jeg har hørt!!!!!!! (men være at undersøge)
Ja det var det man kaldte 'kørekortsturisme', som EU satte en stopper for med Europa-Parlamentets og Europarådets direktiv om kørekort (9010/1/2006 – C6 0312/2006 – 2003/0252(COD)). I den forklarende tekst til drektivet står b.la. Med denne tekst tages der et vigtigt skridt i bekæmpelsen af den såkaldte kørekortturisme. Kørekortturisme betegner en fremgangsmåde, hvor borgere, som har måttet afgive deres kørekort i deres hjemland på grund af en alvorlig overtrædelse, erhverver et ny kørekort i en anden medlemsstat, som så skal anerkendes i deres hjemland. Her er Europa-Parlamentets forslag blevet overtaget: En medlemsstat skal nægte at udstede et kørekort til en ansøger, hvis kørekort er begrænset, suspenderet eller inddraget i en anden medlemsstat (artikel 11). Medlemsstaterne bistår hinanden ved gennemførelsen af dette direktiv (artikel 15) og skal især i forbindelse med udstedelse, erstatning, fornyelse eller udskiftning af et kørekort samarbejde med andre medlemsstater ved efterforskninger, når der er en tilstrækkelig begrundet mistanke om, at ansøgeren har et andet kørekort i forvejen. http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=REPORT&reference=A6-2006-0414&language=DA&mode=XML
Besvaret

Du kan ikke tage kørekort erhvervskort eller lignende i dk, hvis du bor i sverige. Så er det sku ligemeget hvor du kommer fra!

erikssons køreskole. min mand har lige taget kørekort til lastbil. han har alt materiale på dansk og svensk inc cd på svensk med teori spørgsmål som du evt kan låne. tlf nr 040947606 på køreskolen adresse bariumgatan nr 6 i malmø ved ikke hvor meget det kostede da det var mandens arbejde der betalte.. så vidt jeg ved kan du tage kortet i dk hvis du er dansk statsborger og arbejder i landet. min mand kunne ikke da han er islandsk statsborger. teori prøven kan du søge om forlængelse af da du er af andet sprog. millis
Besvaret

Kørekort "tages" i Sverige

Du kan ikke tage kørekort, erhvervskort eller lignende i DK, hvis du bor i Sverige.
Nemlig ja - sådan er dét. Man afvises simpelthen af kørelæreren i DK...
Besvaret

ok.. ja se det vidste jeg ikke. min mand fik bare at vide at han ikke kunne da han ik var dansk statsborger så derfor gik vi ud fra det var grunden... det med urin prøver det skal du 1 gang. det er når du skal godkendes til at få lov til at tage kørekortet.. så skal du til en læge herovre og udfylde en masse papirer, og derefter tage en synstest og så urinprøven. når du er "bestået" det kan du så småt gå i gang.. dvs du skal ind til skatteverket (eller en bygning lige ved siden af) og afl dine papirer før du kan komme videre.. men din kørelærer giver dig papirer på hvad du skal gøre og i hvilken rækkefølge..

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...