Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Med alt den hastighedsdebat, kunne det være sjovt at se hvad folk egentlig kører, anonymt naturligvis. Det er selvfølgelig ikke nogen videnskabelig undersøgelse, der er masser af faktore der spiller ind: vejr, ulykker, vejarbejde, myldretidstrafik osv. Men hvis vi tager udgangspunkt i at der ingen ulykker, vejarbejde og hastighedsbegrænsninger, grundet vejr er, hvor hurtigt kører du så hvis du kan, uden at køre ind i nogen foran dig. Jeg ville lave en samlet for tunnellen og broen, men der er jo sikkert flere som enten kører stærkt på den ene strækning og mindre stærkt på den anden strækning.

Besvaret
Skide godt materiale til broen...... "Se selv hr politimand.....Der er ca 10% der kører over 160 km/t......Så vi skal da HELT sikkert ha' kameraer.........:sick:
Ah mon ikke det er lidt urealistisk dels fordi der ingen datavalidering af i dem der afgiver stemmer, det er meget nemt at manipulere med afstemingen, dels så repræsenterer sunddebatten ikke størstedelen af de daglige pendlere (der er p.t 34 der har afgivet stemme og det er vidst ikke nok til at drage nogen konklussioner) og slutlig så skal der nok lidt mere "kød" på hvis man ville bruge disse tal som presseringsmiddel mod rigspolitichefen eller folketinget .. man kan selvfølgelig blive overrasket, men jeg tvivler stærkt.
Besvaret

Det er ikke så meget fakta, men mere "sensationseffekten" jeg er ked af....

Ah mon ikke det er lidt urealistisk dels fordi der ingen datavalidering af i dem der afgiver stemmer' date=' det er meget nemt at manipulere med afstemingen, dels så repræsenterer sunddebatten ikke størstedelen af de daglige pendlere (der er p.t 34 der har afgivet stemme og det er vidst ikke nok til at drage nogen konklussioner) og slutlig så skal der nok lidt mere "kød" på hvis man ville bruge disse tal som presseringsmiddel mod rigspolitichefen eller folketinget .. man kan selvfølgelig blive overrasket, men jeg tvivler stærkt.[/quote']
Besvaret
Det er ikke så meget fakta' date=' men mere "sensationseffekten" jeg er ked af....[/quote'] Tjah altså indtil videre så tegner billedet sig vel meget godt af den debat der har været, så jeg er ikke så overrasket .. En anden effekt, hvis nu øresunsbroen skulle bruge afsteminngen til noget seriøst, kunne jo være at de kunne se at de fleste folk ville overholde loven, hvis man måtte køre 120-130km/t på broen og 100 i tunnellen .. =) men det er nok også yderst tvivlsomt..
Besvaret
Det er ikke så meget fakta' date=' men mere "sensationseffekten" jeg er ked af....[/quote'] Hvorfor i alverden er du ked af det ?? Du har da selv, indtil flere gange, været fortaler for at farten ikke er synderen ?? Du burde da tværtimod være glad for dette.... "Se selv, 10% kører over 160km/t, og der er jo ikke ret mange uheld" :rolleye:
Besvaret

Både og Palle... Folk er opvokset med at farten er farlig. Det er svært at ændre folks syn på det, da de bliver tudet ørerne fulde med det konstant.... Det er også det nemmeste at regulere og tjene penge på. Skal du adfærdsregulere folk, så kræver det en langt større indsats....

Hvorfor i alverden er du ked af det ?? Du har da selv, indtil flere gange, været fortaler for at farten ikke er synderen ?? Du burde da tværtimod være glad for dette.... "Se selv, 10% kører over 160km/t, og der er jo ikke ret mange uheld" :rolleye:
Besvaret
.... hvor hurtigt kører du så hvis du kan, uden at køre ind i nogen foran dig....
Lige præcis denne formulering findes ikke i spørgsmålet om hvor hurtigt man kører i tunellen, og jeg tror at det kan gøre en forskel i fortolkningen hos nogen af respondenterne. "uden at køre ind i nogen foran dig" kan fortolkes som om at der så er helt frit i begge baner, og her vil nogen få procent måske benytte chancen til at køre endog meget hurtigt, når de slet ikke kan komme til at køre ind i nogen foran.
Besvaret
Både og Palle... Folk er opvokset med at farten er farlig. Det er svært at ændre folks syn på det, da de bliver tudet ørerne fulde med det konstant.... Det er også det nemmeste at regulere og tjene penge på. Skal du adfærdsregulere folk, så kræver det en langt større indsats....
Jeg er enig med dig omkring det med at ændre folks køreadfærd, men at sige farten ikke er farlig er lidt at være naiv, der er jo trodsalt forskel på at køre ind i nogen med 110 og med 160 - om du så mener der er større risiko for uheld ved lavere eller højere fart er lige meget, for det er jo igen den laveste fællesnævner som der er tale om, en person der kører galt med 110 er omfattet af mindre risiko end en person der kører galt med 160 - ellers er der i hvert fald mange eksperter der har har løget for mig gennem tiden.
Besvaret
Lige præcis denne formulering findes ikke i spørgsmålet om hvor hurtigt man kører i tunellen, og jeg tror at det kan gøre en forskel i fortolkningen hos nogen af respondenterne. "uden at køre ind i nogen foran dig" kan fortolkes som om at der så er helt frit i begge baner, og her vil nogen få procent måske benytte chancen til at køre endog meget hurtigt, når de slet ikke kan komme til at køre ind i nogen foran.
Ja jeg ved det godt, den er lidt vag .. jeg tænkte bare at jeg ville prøver at skitsere at den hastighed man stemte på var udfra at der ikke lå en foran en som kørte 80 km/t .. måske skulle der også have stået generelt, men det er svært at dække sig ordenligt ind =)
Besvaret
Med alt den hastighedsdebat, kunne det være sjovt at se hvad folk egentlig kører, anonymt naturligvis. Det er selvfølgelig ikke nogen videnskabelig undersøgelse, der er masser af faktore der spiller ind: vejr, ulykker, vejarbejde, myldretidstrafik osv. Men hvis vi tager udgangspunkt i at der ingen ulykker, vejarbejde og hastighedsbegrænsninger, grundet vejr er, hvor hurtigt kører du så hvis du kan, uden at køre ind i nogen foran dig. Jeg ville lave en samlet for tunnellen og broen, men der er jo sikkert flere som enten kører stærkt på den ene strækning og mindre stærkt på den anden strækning.
En afstemning som denne ser jeg desværre meget let kan blive brugt negativt. Vi har allerede set et par eksempler på hvordan nogle medier (tror jeg) henter et par ideer til øresundshistorier fra dette forum. Resultatet af undersøgelsen bliver en gennemsnitshastighed pænt over det tilladte, som så kan blive til en sentationsoverskrift i eksempelvis Nyhedsavisen, om de 'ansvarsløse pendlere der skrider fra Danmark for at kunne købe billige super biler som de så bagefter sætter fredelige feriebillisters liv på spil i, ved at bruge i et dagligt Gumball 3000 race over bæltet'.
Besvaret

Det er jo det jeg siger...............:D

En afstemning som denne ser jeg desværre meget let kan blive brugt negativt. Vi har allerede set et par eksempler på hvordan nogle medier (tror jeg) henter et par ideer til øresundshistorier fra dette forum. Resultatet af undersøgelsen bliver en gennemsnitshastighed pænt over det tilladte, som så kan blive til en sentationsoverskrift i eksempelvis Nyhedsavisen, om de 'ansvarsløse pendlere der skrider fra Danmark for at kunne købe billige super biler som de så bagefter sætter fredelige feriebillisters liv på spil i ved at bruge i et dagligt Gumball race over bæltet.
Besvaret

Klap lige hesten...

Det er jo det jeg siger...............:D
Undersøgelsen er sgu ikke særlig valid (men sjov nok iøvrigt), hvis blot 56 deltagere statistisk set skal være "toneangivende" ift. de mange tusinde, der passerer broen hver dag :rolleye:
Besvaret

Samme måde broen bruger deres pendlerpanel......;)

Undersøgelsen er sgu ikke særlig valid (men sjov nok iøvrigt)' date=' hvis blot 56 deltagere statistisk set skal være "toneangivende" ift. de mange tusinde, der passerer broen hver dag :rolleye:[/quote']
Besvaret
Undersøgelsen er sgu ikke særlig valid (men sjov nok iøvrigt)' date=' hvis blot 56 deltagere statistisk set skal være "toneangivende" ift. de mange tusinde, der passerer broen hver dag :rolleye:[/quote'] Normalt behøver TV-Avisen m.fl. da blot at spørge 3-4 mennesker på Strøget for uden skrubler kan konkludere at "befolkningen mener at..." eller "københavnerne syntes at...". Så 56 mennesker er sikkert en stor troværdig repræsentativ stikprøve i en 23 årig-nyudannet-journalist-på-Nyhedsavisen's deadline fokuserede øjne :D
Besvaret

arh men kom nu.. jeg tror altså ikke rigspolitichefen, justisministeren og medierne ville basere en generel undersøgelse på at et få hundrede mennesker i et forum har svaret på et eller andet. der er jo ingen garanti for at folk stemmer sandt .. der er så mange måder at manipulere med de her tal (+ misvisende speedometertal osv osv osv osv osv), så mon ikke vi bare skal tage det som det det er, nemlig som Mogens skriver en ganske almindelig sjov afstemning.

Besvaret

Så mangler der måske også en generel afstemning om hvor hurtigt man kører på ring 3 samt andre steder... Ellers dannes et billed af at broen er stedet, hvor ingen følger reglerne... Men mon ikke der er tale om en generel tendens -> der bliver kørt lidt ekstra til overalt... Se bare på de jyske motorveje :fight:

Besvaret

Jo vist, men nu synes jeg bare det var mere nærliggende at lave en afstemning om broen fordi det nok er den strækning der er mest debateret herinde og der hvor der sikkert er flest der kører som skriver herinde =) ..

Besvaret

Blot lige for at sætte lidt tal på tingene, til dem som er nervøse for at øresundsbroen vil bruge tallene. Der er p.t 84 der har svaret og den overvejende del køre hurtigere end tilladt, men tænk så lige på at der dagligt pendler omkring 18.500 personer på broen.. det er ikke en statistisk man kan bruge til særlig meget, for at illustrere at der er et problem med for høj hastighed ... Hvis man skal lave statistik, så er den procentvis ret misvisende med så lidt data .. Selv hvis ALLE sunddebattens medlemmer afgav deres stemme, så er der altså langt op til 18.500 .. der er p.t 2176 medlemmer (det er incl. folk med flere profiler, inaktive profiler osv osv)

Besvaret

Altså tænker du generelt eller mht. afstemningen.. hvis man skulle lave en afstemning hvor folk kunne vælge at de kørte efter forholdene, så ville det hurtigt blive en jævnt kedelig afstemning.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...