Claus54 Skrevet March 16, 2008 Rapporter Skrevet March 16, 2008 Er der nogle herinde, som kan fortælle mig, om man som Dansker i Sverige stadig er berettiget til sygedagpenge fra DK. EKS. Man arbejder i DK, og bor i Sverige, men bliver meldt langtidssyg og sidenhen opsagt pga. sygdom. Som jeg har forstået systemet, kører det på bopælskommune, hvilket vil sige Malmø, men eftersom skatten bliver betalt i DK, HVAD SÅ??? Er det så den danske stat der står for udbetalingen, eller er man bare ude og skide... På forhånd tak.
KHEN28 Besvaret March 16, 2008 Rapporter Besvaret March 16, 2008 Er der nogle herinde, som kan fortælle mig, om man som Dansker i Sverige stadig er berettiget til sygedagpenge fra DK. EKS. Man arbejder i DK, og bor i Sverige, men bliver meldt langtidssyg og sidenhen opsagt pga. sygdom. Som jeg har forstået systemet, kører det på bopælskommune, hvilket vil sige Malmø, men eftersom skatten bliver betalt i DK, HVAD SÅ??? Er det så den danske stat der står for udbetalingen, eller er man bare ude og skide... På forhånd tak. Jeg var langtidssyg sidste år ( 3½ mdr) og fik sygedagpenge fra den kommune, mit arbejde ligger i. Mistede dog ikke mit job, så ved ikke lige, hvordan det er i den sammenhæng.
patbateman Besvaret March 17, 2008 Rapporter Besvaret March 17, 2008 Sålænge du er sygmeldt, skal du modtage sygepenge fra den danske kommune du arbejder i. Som arbejdsledigt efter opsigelse, er det normalt din arbejdsløshedskasse der skal dække det. Såfremt du har det i DK, bliver den overført til en lignende i SV, som sørger for udbetaling. Hvis du ikke er medlem af en dansk arbejdsløshedskasse, er jeg meget usikker på hvorvidt du modtage noget.
Claus54 Besvaret March 17, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret March 17, 2008 Sålænge du er sygmeldt, skal du modtage sygepenge fra den danske kommune du arbejder i. Som arbejdsledigt efter opsigelse, er det normalt din arbejdsløshedskasse der skal dække det. Såfremt du har det i DK, bliver den overført til en lignende i SV, som sørger for udbetaling. Hvis du ikke er medlem af en dansk arbejdsløshedskasse, er jeg meget usikker på hvorvidt du modtage noget. Hej patbateman. Tak for svaret. Nu er det heldigvis ikke aktuelt for mit vedkommende, men det er en diskussion som kører i øjeblikket, netop for at danskere kan være på forkant med at der er endnu en ting de Danske politikkere har glemt/udeladt i forbindelse med Region Øresund. Nu ser vi i øjeblikket tusinder af amerikanere stå boligløse på gaden på grund af deres sygesikring og den måde deres system er skruet sammen på., og jeg må desværre indrømme, at vi danskere som har valgt at bosætte os i sverige, dermed også har valgt at stå uden nogen form for HJÆLP hvis ulykken er ude. På trods af fortsat skattebetaling i DK. Det typiske svar fra folk er, JEG ER SYGEFORSIKRET IGENNEM MIN ARBEJDSPLADS, ELLER JEG ER PRIVAT SYGEFORSIKRET, SÅ JEG ER SIKRET.... JA, MEN en sådan forsikring dækker kun operationer-behandlinger-genoptræning etc. MEN den dækker ikke SYGEDAGPENGE, som jo er det man skal leve af under sygdom. ALTSÅ ingen penge, ingen husleje = TVANGSAUKTION...... Jeg tror desværre det er en situation de fleste glemmer indtil sygdommen kommer og kassen lukker. Det sjove er, ALLE (de fleste) finder det meget vigtigt at være medlem af en A-kasse, for HVIS NU. men min opfattelse er, at det er nemmere at få et arbejde igen, hvis man skulle blive opsagt og dermed kan klare den økonomiske situation mens jobsøgningen står på. MEN hvad med en brystkræft ramt kvinde der kan se frem til LANG tids sygdom UDEN PENGE, det er et PROBLEM.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu