Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Förstörelse, anlagda bränder – och den gångna helgen ett pistolhot – ökar spänningarna på Näset. Politiker och skolledning vill ha större engagemang från föräldrar för att komma till rätta med problemen. Läs/Se mer • Tonåringar hotade 15-åring med pistol LJUNGHUSEN. Inramad av sanddyner som hämtade ur en resekatalog. Men i stället för lata dagar i solen är det en demolerad skola, anlagda bränder, förstörda bilar och Skånes mest krossade busskurer som fyller tillvaron på Näset. Pistolhotet mot femtonåringen är den senaste i raden av incidenter: I februari krossades 54 rutor på Ljungenskolan i Ljunghusen. Vid samma tillfälle krossades även rutor på Gya förskola och på flera bilar i Höllviken. Reparationerna på skolan kostar 300000 kronor. Krossade och nedbrända busskurer. Enligt Skånetrafiken är Näset tillsammans med Bjuv det område i Skåne där flest busskurer förstörs. Den gångna helgen brann sopbehållare vid en förskola och Toppengallerian i Höllviken. Bränderna var anlagda. – Situationen är allvarlig och oroande, säger Carina Larsson (m), ordförande i M-nämnden som ansvarar för bland annat sociala frågor och skolorna. Kommunens fältgrupp försöker hålla koll på var tonårsgängen hänger men kan inte veta vad som händer överallt. Både Carina Larsson och Ljungenskolans rektor Ulrika Burman vill att fler föräldrar intresserar sig mer för vad deras barn har för sig. – Föräldrarna har stort ansvar. Väldigt många unga är ute sent på nätterna. Det är oroväckande, säger Carina Larsson. Helena Hagman är mamma till en tolvåring och en fjortonåring och hon håller med om att mammor och pappor måste ha bättre kontroll på sina barn. Hon var en av ett femtiotal föräldrar som i går kväll var på plats i Ljungenskolans musiksal för att höra på en tidigare planerad föreläsning om alkohol och droger. – Barn ska inte vara ute på nätterna till klockan två. Jag hämtar alltid mina barn om de är ute sent och jag vet alltid var de är, säger hon. Föräldarna borde också ta hjälp av varandra, anser Helena Hagman. – Om ditt barn säger ”jag ska hem till den och den” som du aldrig har hört talas om, ta då och ring till de föräldrarna för att kolla upp det. Hon tycker att den senaste tidens incidenter är ”fruktansvärda”. Vad händer på nätterna? Näset och Vellinge har blivit så otryggt att kommunens brottsförebyggande råd i förra veckan gick ut och uppmanade invånarna att hålla uppsikt över vad som händer i området när solen gått ned. Vellinges kommunalråd Lars-Ingvar Ljungman (m) sa för en månad sedan att skolor ska kameraövervakas. Det är ännu inte bestämt. I nuläget är det troligare att ljussensorer sätts upp på skolgårdar. Kilde: Sydsvenskan http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article311745.ece

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...