MC Manden Skrevet April 5, 2008 Rapporter Skrevet April 5, 2008 Jeg plejer at købe entrecote til 79-99sek per kilo... De sidste par gange jeg har været i supermarkedet, så har priserne ligget på 159-189sek per kilo... Hvad er der lige sket ??? Nu spiser jeg ikke ret meget andet kød end entrecote, så det er da blevet halv-dyrt, skal jeg da lige hilse at sige...
EBL Besvaret April 5, 2008 Rapporter Besvaret April 5, 2008 Jeg plejer at købe entrecote til 79-99sek per kilo... De sidste par gange jeg har været i supermarkedet, så har priserne ligget på 159-189sek per kilo... Hvad er der lige sket ??? Nu spiser jeg ikke ret meget andet kød end entrecote, så det er da blevet halv-dyrt, skal jeg da lige hilse at sige... Det er desværre fuldstændigt som forudset, prisstigninger på op til 40 % på kød grundet stigningen i prisen på råolie. At det kommer forsinket i forhold til andre fødevare prisstigninger skyldes at der i forvejen var en overproduktion af kød globalt set.
MC Manden Besvaret April 5, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 5, 2008 Det er desværre fuldstændigt som forudset' date=' prisstigninger på op til 40 % på kød grundet stigningen i prisen på råolie. [/quote'] Øh ?? Ja, jeg ved intet økonomi, men hænger de to ting sammen ? Iøvrigt er olien jo ikke blevet sindsygt meget dyrere, kun dollaren som snart har værdi som italienske lire...
EBL Besvaret April 5, 2008 Rapporter Besvaret April 5, 2008 Øh ?? Ja, jeg ved intet økonomi, men hænger de to ting sammen ? Iøvrigt er olien jo ikke blevet sindsygt meget dyrere, kun dollaren som snart har værdi som italienske lire... Nu er jeg geograf og ikke økonom, men jeg skal forsøge at forklare... Olie handles altid i dollars (det er man blevet enige om på diverse oliebørser), en svag dollar betyder altså øget olieefterspørgsel som får olieprisen til at stige. Olieprisen stiger også fordi investorer i en tid med en svag dollar betragter råvarer såsom olie og guld som et "tilflugtssted" for deres midler. Når olien bliver dyrere bliver fødevareforarbejdningsprisen også dyrere, dertil kommer at der er en større efterspørgsel på eksempelvis majs til brændstofproduktion, det betyder at dyrefodderpriserne også stiger, som så igen betyder at kødpriserne stiger, da kødet har været dyrere at fremstille. Dertil kommer at efterspørgslen på dyrefodder til Kina og Indien er stærkt stigende, da kødmarkedet er i stærk vækst derude.
michael og carina Besvaret April 5, 2008 Rapporter Besvaret April 5, 2008 Plus de striker i Brasilien hvor en stor del af oksekødet kommer. Før jul kunne jeg få oksemørbrad til omkring 100 kr nu koster det 180-220 kr kg:cry: Men alt kød er steget det sidste halve år
skallstorp Besvaret April 6, 2008 Rapporter Besvaret April 6, 2008 Pris stigninger Det er ikke det sidste halve år det er steget syntes jeg. Det er den sidste måned, det er gået helt galt. Jeg kan forstå hvis det var blevet dyrere allerede fra efteråret, men at det först er nu er märkeligt, dollar eller ikke dollar. Men der er noget med at Sverige ikke må importere köd fra visse lande längere (tror at Brasilien er et af dem) Og så stiger prisen jo på resten. Så der er vel forskellige anledninger. Nu vil jeg lige checke om vi har havregryn til aftensmaden
MC Manden Besvaret April 6, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 6, 2008 Det er ikke det sidste halve år det er steget syntes jeg. Det er den sidste måned' date=' det er gået helt galt. Jeg kan forstå hvis det var blevet dyrere allerede fra efteråret, men at det först er nu er märkeligt, dollar eller ikke dollar. Men der er noget med at Sverige ikke må importere köd fra visse lande längere (tror at Brasilien er et af dem) Og så stiger prisen jo på resten. Så der er vel forskellige anledninger. Nu vil jeg lige checke om vi har havregryn til aftensmaden [/quote'] Du har helt ret, det er inden for den seneste måned...og, der findes da masser af brasiliansk kød i f.eks. Citygross
EBL Besvaret April 6, 2008 Rapporter Besvaret April 6, 2008 Det er ikke det sidste halve år det er steget syntes jeg. Det er den sidste måned' date=' det er gået helt galt. Jeg kan forstå hvis det var blevet dyrere allerede fra efteråret, men at det först er nu er märkeligt, dollar eller ikke dollar. Men der er noget med at Sverige ikke må importere köd fra visse lande längere (tror at Brasilien er et af dem) Og så stiger prisen jo på resten. Så der er vel forskellige anledninger. Nu vil jeg lige checke om vi har havregryn til aftensmaden [/quote'] Forsinkelsen i prisstigningen, i forhold til andre fødevarer, skyldes at der op til for et par måneder siden var en global overproduktion af det meste slags kød, hvorfor prisstigningen i dyrefoder ikke havde den samme effekt som den ellers ville have haft. Denne overproduktion kompenserede for de som følge af oliepriserne ellers naturlige prisstigninger på kød frem til 'fornyeligt'.
Trelleboy Besvaret December 1, 2008 Rapporter Besvaret December 1, 2008 Køød Det lyder sjovt når min svenske kæreste sige kød...Råolien er nede på 50 dollar pr. tønde. Hvordan går det med kødet drenge. Det skal man jo have noget af...
michael k Besvaret December 2, 2008 Rapporter Besvaret December 2, 2008 hvis der er nogen der skal bruge kyllingfilet så har min käreste mulighed for at tage noget med hjem fra jobbet hun har 30 kasser de skal ha väk så der er plads til juleting i butikken ... 10DKK for 900g 12x900g pakker i hver kasse ca 5 fileter i hver pakke udlöber engang i midten eller slutningen af 2009 så der er intet galt med det
michael k Besvaret December 7, 2008 Rapporter Besvaret December 7, 2008 til alle jer der har skrevet om kylling .. jeg henter 21 kasser på onsdag og så tager vi den derfra jeg orker ik lige sidde og sende pm´s til alle ...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu