Scion Skrevet April 21, 2008 Rapporter Skrevet April 21, 2008 Hej Jeg boede i helsingborg for godt 5 år siden, og der har Telia åbenbart ment at jeg undlod og betale den sidste måneds regning for mit internet hos ComHem. Dette fyrstelige beløb var åbenbart 269,- SEK Dertil er der så kommet en million i renter og gebyrer and what not, som bringer det op på 573kr. Jeg kan ikke huske om jeg dengang så regningen og sagde "fuck det" eller om de var for langsomme til at få min opsigelse behandlet, men uanset hvad...så sidder jeg nu og har fået en skrivelse fra intrum justitia hvor de synes jeg skal betale de her (små)penge, for noget der mildest talt er ældgammelt. Jeg har mest lyst til at ringe til intrum justitia og sige "det kan i stikke op hvor solen ikke skinner", men da jeg formoder jeg ikke får positiv respons på den taktik, så ville jeg lige høre om der egentlig er nogen minimumsgrænse for hvad man kan sende til kronofogden, og om man overhovedet kan sende noget der er så gammel som 5 år og 1 måned, til kronofogden. Any bids?
runel Besvaret April 22, 2008 Rapporter Besvaret April 22, 2008 Hvorfor betaler du ikke bare din regning når du nu godt ved du skylder dem penge? Det er lidt useriøst IMO. Jeg ville ringe til dem og høre hvilke muligheder jeg havde, stille og roligt.
Scion Besvaret April 22, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 22, 2008 Det fremgik måske ikke tydeligt nok, men jeg mener ikke jeg skylder dem penge - jeg plejer at opsige mine abonnementer i fin tid. men pga. det er så lang tid siden vil jeg ikke udelukke jeg husker forkert.
SanneJ Besvaret April 22, 2008 Rapporter Besvaret April 22, 2008 Det fremgik måske ikke tydeligt nok' date=' men jeg mener ikke jeg skylder dem penge - jeg plejer at opsige mine abonnementer i fin tid. men pga. det er så lang tid siden vil jeg ikke udelukke jeg husker forkert.[/quote']Problemet er at det er Telia... og Sverige... Jeg skulle betale regninger fra Telia et halvt år EFTER at jeg havde fået en bekräftelse fra Telia om opsigning af mit abonnement. Og når jeg ringede for at höre hvorfor jeg skulle blive ved med at betale, kunne de kun sige, at sådan var deres system og at jeg i sidste ende ville få pengene tilbage, men jeg forstår dig så udemärket godt -det sgu er noget märkeligt noget. Men ejg kan desvärre ikke svare på dit spörgmål:sad:
Scion Besvaret April 22, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 22, 2008 Det virker bare så latterligt at prøve at opkræve 269kr over 5 år efter, det kan man jo ikke i danmark. Jeg kan jo slet ikke vurdere om det er retmæssigt eller ej.
CalebLarue Besvaret April 22, 2008 Rapporter Besvaret April 22, 2008 Det lyder vildt godnat det der. Hvis du havde netbank fra dengang kan du jo roligt gå ind og se hvornår du har betalt sidste regning til det firma.
Scion Besvaret April 22, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 22, 2008 det har jeg ikke, havde nordea dengang. desuden siger det jo ikke noget om hvornår jeg fraflyttede(som jeg ikke husker).
biz Besvaret April 22, 2008 Rapporter Besvaret April 22, 2008 Der er også en forældelsesfrist på 5 år herovre, så hvis den ER 5 år gammel eller ældre så har de intet at komme efter.. ;)
skallstorp Besvaret April 22, 2008 Rapporter Besvaret April 22, 2008 Kronfoged Man talte om at lave et minimumsbelöb på et tidspunkt, men det blev vist ikke til noget. Og det var med den begrundelse at det var for at holde på alle dem der skyldte mange väk väk, men i små belöb. Man har vist ikke 5 års frist herovre, men er ikke sikker.
Scion Besvaret April 22, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 22, 2008 hmm, synes ikke ligefrem det er helt krystal klart hvad der er gældende...
EBL Besvaret April 22, 2008 Rapporter Besvaret April 22, 2008 Jeg har en amerikansk ven der havde boet i Belgien fra 1998-2000, herefter flyttede han tilbage til USA indtil han i 2005 igen flyttede til Belgien, hvor jeg også boede på daværende tidspunkt. I forbindelse med hans første fraflytning fra Belgien havde han glemt at betale sin seneste telefonregning, uden at han dog var klar over dette. Et par uger efter at han igen var flyttet til Belgien, på en ny adresse men i samme by, dukkede Kongens Foged op på hans dørtrin parat til at tømme huset for møbler, naturligvis på grund af den gamle regning plus renters renter o.s.v. I bedste amerikanske stil (og måske pga. hans profession som professionel livvagt), bekendtgjorde min ven meget håndfast over for kongens foged at han ikke skyldte en skid til teleselskabet og iøvrigt ville skyde huller i enhver der forsøgte at tiltvinge sig adgang til hans hjem. Dette var selvsagt ikke nogen smart taktik og reaktion var ikke overraskende at politiet blev involveret. Det krævede efterfølgende lidt "diplomati" fra det amerikanske konsulat side igen at få ham på fri fod. :D Min pointe: Nu er Sverige ikke Belgien og du er ikke amerikaner, og jeg tvivler kraftigt på at du har tænkt dig at skyde nogen, men det letteste er nu engang bare at betale regningen. Man skal vælge de kampe man gider kæmpe og 269 kr er sgu ikke ulejligheden værd. Man står iøvrigt i Kronfogedens register i 3 år, regnet fra den dato hvor gælden er indfriet..
Scion Besvaret April 22, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret April 22, 2008 tja...tror jeg prøver bare at betale de 269kr i første omgang, fordi det der med 100% i renter og gebyrer, det synes jeg, uanset hvor latterligt beløbet er, bare er sygt. de skal jo nok komme og brokke sig hvis de mener det er vigtigt for dem. men jeg tror seriøst de fucker mig! :)
Andreas- AutoPerformance Besvaret April 22, 2008 Rapporter Besvaret April 22, 2008 Tror inte att dom har rätt att kräva dig på detta... Preskription Om det gått flera år utan att en skuld har betalats kan fordringsägaren förlora rätten att kräva pengar av dig. Det kallas preskription. Men det räcker med att fordringsägaren skickar nya krav eller att du betalar en del av den för att skulden i de flesta fall ska leva kvar (så kallat preskriptionsavbrott). Räkna alltså inte med att dina skulder kommer att preskriberas. Enligt preskriptionslagen är preskriptionstiden tio år men det finns många undantag. När en näringsidkare kräver en konsument på pengar är preskriptionstiden tre år. I följande tabell kan du se vilka preskriptionstider som gäller för några olika fordringar, och om de kan förlängas eller ej. För att kunna bedöma när ett krav preskriberas måste du också veta när det förfaller till betalning. Till exempel kvarstående skatt för inkomståret 2005 (taxeringsåret 2006) förfaller till betalning 2007. Skatteskulden preskriberas vid utgången av år 2012. Preskriptionstider för några olika fordringar:Banklån (löpande skuldebrev) 10 år Kan förlängas Rättegångsskulder 10 år Kan förlängas Skatter 5 år Kan i vissa fall förlängas Böter 5 år Förlängs inte Hyror 2 år Kan förlängas Räkningar, kreditkortsskulder 3 år Kan förlängas Skulder till kommunen 3 år Kan förlängas http://www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=757&lngArticleId=398#preskription http://lagen.nu/1981:130 http://lagen.nu/dom/HDO/T2584-95_1
Scion Besvaret May 19, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 19, 2008 mange tak andreas, det lyder rigtigt godt. jeg prøver lige at ringe til kronofogden.
skallstorp Besvaret May 19, 2008 Rapporter Besvaret May 19, 2008 Register Man står i Kronfogeden løbende år + 3 år. Ikke bare 3 år.
Scion Besvaret May 19, 2008 Forfatter Rapporter Besvaret May 19, 2008 jeg endte med at lave en aftale med intrum justitia om at betale 300kr. havde glemt at få betalt den inden jeg tog på ferie :/ så det er vist ok sluppet, stadig irriterende...men de havde sendt den til kronofogden og den var oppe på 1300kr nu, så...nu skulle det være
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu