Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal sælge min bil i dag - den er ikke meget værd, og jeg sælger den til lav pris (4000,- SEK). I Danmark havde man engang begrebet "solgt som beset". Findes det i Sverige? Og hvad hedder det i så fald her? Hvad skal man gøre som sælger for at sikre sig at man ikke efterfølgende hænger på noget med bilen? Jeg har downloaded slutseddel fra Konsumentverket, som vi underskriver. (svar venligst hurtigt, det haster lidt). Vh, Lars.

Besvaret
Jeg skal sælge min bil i dag - den er ikke meget værd, og jeg sælger den til lav pris (4000,- SEK). I Danmark havde man engang begrebet "solgt som beset". Findes det i Sverige? Og hvad hedder det i så fald her? Hvad skal man gøre som sælger for at sikre sig at man ikke efterfølgende hænger på noget med bilen? Jeg har downloaded slutseddel fra Konsumentverket, som vi underskriver. (svar venligst hurtigt, det haster lidt). Vh, Lars.
Jeg mener at huske at det er sælgeren der har pligt til at se om der er fejl osv, men prøv at læse herinde : http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=306 og her http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=766
Besvaret
Jeg mener at huske at det er sælgeren der har pligt til at se om der er fejl osv, men prøv at læse herinde : http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=306 og her http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=766
Ah, og der står også netop at bilens pris har noget at gøre med, hvad man kan forvente, hvilket egentligt er meget fornuftigt. Så jeg går ud fra, at jeg ikke får problemer i den retning. Bilen skal synes, synsrapport (Svensk Bilprovning) er blevet forevist køber, så jeg skriver bare i kontrakten at denne er forevist køber og at han er oplyst om at bilen skal have udbedret disse punkter for at kunne få lov til at køre. Vh, Lars.
Besvaret
Ah, og der står også netop at bilens pris har noget at gøre med, hvad man kan forvente, hvilket egentligt er meget fornuftigt. Så jeg går ud fra, at jeg ikke får problemer i den retning. Bilen skal synes, synsrapport (Svensk Bilprovning) er blevet forevist køber, så jeg skriver bare i kontrakten at denne er forevist køber og at han er oplyst om at bilen skal have udbedret disse punkter for at kunne få lov til at køre. Vh, Lars.
Ja du skulle gerne være dækket ind så.. jeg solgte også en bil med nogle fejl på som var opgivet i kontrakten (regnsensor der ikke virkede osv) og det skrev køber under på - så på den måde så skulle det hele være i orden..
Besvaret

Men hvad hvis man sælger sin bil og der efterfølgende dukker fejl op, som man ikke var klar over eller som ikke var der da man solgte? Jeg kører Lancia og italienere har det jo med pludselige el-fejl..

Guest jxhab
Besvaret
Men hvad hvis man sælger sin bil og der efterfølgende dukker fejl op' date=' som man ikke var klar over eller som ikke var der da man solgte? Jeg kører Lancia og italienere har det jo med pludselige el-fejl..[/quote'] Inde på linket står der blandt andet det her: "Gömda fel Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt. När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den." -- Køber kan gå 10år tilbage på et bilkøb, hvilket jo er meget, men det er køberen som skal kunne dokumentere at fejlen var der INDEN han/hun købte bilen af sælger.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...